آیا رژیم میوه برای کاهش وزن مفید است؟ | همه چیز در مورد رژیم میوه خواری


رژیم میوه چیست؟

رژیم میوه یک رژیم گیاهی بسیار محدود است. در این نوع رژیم غذایی ، تمام محصولات حیوانی ، از جمله محصولات لبنی حذف می شوند. افرادی که این نوع رژیم را انتخاب می کنند از غذاهایی استفاده می کنند که حاوی میوه های خام هستند. در این نوع رژیم غذایی ، افراد مجاز به خوردن سبزیجات ، میوه های خشک ، آجیل و دانه ها در مقادیر مناسب هستند.

غذاهای دیگر از جمله غلات ، حبوبات و قارچ در این رژیم کم مصرف می شوند. علاوه بر این ، همه غذاهای پخته شده ، از جمله میوه های پخته شده ، در این رژیم ممنوع است.

با توجه به این محدودیت ها ، بحث های زیادی در مورد رژیم میوه وجود دارد ، برخی معتقدند که این رژیم دارای خطرات است و فرد از کمبودهای تغذیه ای رنج می برد و برخی دیگر معتقدند که رژیم میوه یک رژیم مناسب برای تناسب اندام و رژیم است. در ادامه مقاله ، رژیم میوه را به طور کامل معرفی می کنیم.

رژیم غذایی خاصی وجود ندارد ، علاوه بر این ، تعریف خاصی از رژیم میوه وجود ندارد ، افرادی که این رژیم را انتخاب می کنند 70 تا 80 درصد از کالری روزانه خود را از میوه ها دریافت می کنند.

انتخاب رژیم میوه خطرات خود را دارد که یکی از مهمترین آنها سوء تغذیه است ، بنابراین اگر قصد دارید رژیم میوه ای انتخاب کنید ، حتماً در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. پزشک به شما کمک می کند رژیم غذایی خود را بدون به خطر انداختن سلامتی یا کمبود مواد مغذی ادامه دهید.

رژیم میوه چه فوایدی دارد؟

اگر میوه به اندازه کافی خورده شود ، بخشی سالم و مغذی از رژیم غذایی است. برخی از فواید خوردن میوه عبارتند از:

• میوه حاوی فیبر است که به کاهش کلسترول و حرکات منظم روده کمک می کند. سیب ، گلابی ، تمشک و توت سیاه نمونه هایی از میوه های پر فیبر هستند.

پرتقال ، فلفل قرمز و توت فرنگی منابع خوبی از ویتامین C هستند. این میوه ها به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کند. علاوه بر این ، ویتامین C به حفظ سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

موز ، طالبی و انبه نمونه هایی از میوه های غنی از پتاسیم هستند که به حفظ فشار خون سالم و تنظیم سطح مایعات بدن کمک می کند.

پرتقال و میوه هایی مانند انبه منابع غنی از فولات هستند. فولات به تولید گلبول های قرمز در خون کمک می کند و به رشد سالم جنین کمک می کند.

آلو سیاه و انواع توت ها میوه های غنی از آنتی اکسیدان ها هستند. آنتی اکسیدان ها از تولید رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند ، از پوست محافظت می کنند و با بیماری های مختلف مبارزه می کنند.

خطرات رژیم میوه

رژیم میوه چه خطری دارد؟

رژیم غذایی میوه فاقد برخی از مواد مغذی مهم مورد نیاز بدن است ، از جمله:

• پروتئین
• چربی
ویتامین B ، به ویژه ویتامین B12
• اهن
• کلسیم
• ویتامین دی.
• اسیدهای چرب امگا 3

این مواد مغذی و ویتامین ها نقش مهمی در عملکرد بدن دارند. کمبود آنها در بدن منجر به مشکلات متعددی می شود ، از جمله:

پوست خشک و موهای شکننده
• خستگی شدید
• روحیه نامناسب
افسردگی
ضعیف شدن پاها
کاهش ایمنی بدن
• ضعف عضلانی
• مشکلات شناختی
• سایر پیامدهای تهدید آمیز

کاهش سطح پروتئین در بدن

کمبود پروتئین یکی از خطرات عمده رژیم میوه خواری است. اگرچه ممکن است روزانه بعد از انتخاب رژیم میوه مقداری آجیل بخورید ، اما این پروتئین کافی برای حفظ سلامت بدن شما را تامین نمی کند.

طبق مطالعه انجام شده در سال 2016 ، مقدار مناسب پروتئین برای بزرگسالان در رژیم غذایی مجاز است:

بزرگسالانی که فعالیت بدنی زیادی ندارند: 0.8 تا 1 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم وزن بدن
بزرگسالان با فعالیت بدنی متوسط: 1.3 گرم پروتئین در هر کیلوگرم
بزرگسالان با فعالیت بدنی بالا: 1.6 گرم پروتئین در هر کیلوگرم وزن بدن

کمبود پروتئین در رژیم غذایی میوه منجر به مشکلاتی می شود ، از جمله:

• التهاب
• کم خونی
تضعیف سیستم ایمنی بدن
• ضعف جسمانی
مشکلات عروق خونی که منجر به مشکلات قلبی عروقی می شود
• مشکلات رشد جسمی

به دلیل محدودیت در رژیم غذایی میوه ، سوء تغذیه یک مشکل بسیار مهم است. علاوه بر این ، بدن می تواند بسیار گرسنه باشد. در این شرایط بدن سعی می کند مواد مغذی ذخیره شده را حفظ کند و در نتیجه متابولیسم بدن کاهش می یابد.

علاوه بر این ، رژیم میوه باعث کم خونی ، خستگی شدید و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود. با گذشت زمان ، کمبود کلسیم می تواند منجر به پوکی استخوان شود.

نکته دیگر در مورد رژیم میوه این است که میزان قند بالایی دارد ، اگرچه این قندها طبیعی هستند ، اما این رژیم برای افراد مبتلا به دیابت ، افرادی که مستعد ابتلا به دیابت هستند و همچنین افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا کسانی که مقاومت به انسولین دارند مناسب است. ، مفید نیست.

هیچ قاعده خاصی در رژیم میوه وجود ندارد ، بنابراین باید بتوانید این رژیم را با نیازهای تغذیه ای خود تطبیق دهید. برای این کار ، مصرف میوه را به 50 درصد کاهش دهید و منابع پروتئینی مانند آجیل یا سبزیجات و مکمل های مختلف را به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، که کمبودهای تغذیه ای در رژیم میوه را جبران می کند.

رژیم میوه

رژیم غذایی میوه ای را شروع کنید

اگر می خواهید رژیم میوه ای را شروع کنید ، آن را به تدریج شروع کنید. تغییر رژیم غذایی به طور ناگهانی اتفاق نمی افتد ، به تدریج رژیم قبلی خود را رها کرده و الگوی غذایی خود را تغییر دهید. برای انجام این کار ، موارد زیر را به تدریج از رژیم غذایی خود حذف یا کاهش دهید:

• الکل
• محصولات حیوانی
• غلات
محصولات نیمه تمام
• کافئین
علاوه بر این ، باید غذاهای زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:
• میوه های خام
• آجیل و آجیل
• غلات
• سبزیجات

با شروع رژیم میوه ، می توانید در سه وعده آزادانه میوه های مختلف بخورید ، یا در وعده های غذایی بیشتر می توانید غذای سبک تری بخورید. گروه های مختلفی که می توانید میوه های مورد نظر خود را از بین آنها انتخاب کنید عبارتند از:

میوه های ترش مانند پرتقال ، گریپ فروت ، گوجه فرنگی ، توت و آلو
میوه های کم اسید مانند سیب ، زردآلو ، تمشک و گیلاس
میوه های چرب مانند آووکادو ، زیتون و نارگیل
• میوه های قندی مانند موز ، خرما ، انجیر و انگور
• میوه های نشاسته ای ، مانند کدو
• طالبی و خربزه
• میوه ای که در گروه سبزیجات مانند خیار و فلفل نیز وجود دارد

نوشیدنی های توصیه شده در این رژیم شامل آب ، شیر نارگیل و مقدار کمی آب طبیعی است.

نکته دیگر این است که فقط رعایت رژیم غذایی سالم کافی نیست ، فعالیت بدنی نیز یکی از مهمترین مسائل برای حفظ سلامتی است. رژیم میوه ای انرژی را کاهش می دهد و انرژی کافی برای ورزش به شما نمی دهد. اگر چنین شرایطی دارید ، بهتر است رژیم غذایی خود را کمی تغییر دهید ، کاهش انرژی بدن مسئله بسیار مهمی است.
هدف شما از انتخاب رژیم غذایی خاص یکی از این موارد است: کاهش وزن ، بهبود سلامت کلی خود یا انتخاب یک شیوه زندگی سالم و طبیعی. صرف نظر از هدف ، بهتر است قبل از شروع با پزشک مشورت کنید. اگر بیماری خاص ، رژیم غذایی یا دارویی دارید ، بسیار مراقب باشید زیرا این رژیم تأثیر دارو را معکوس می کند یا وضعیت را بدتر می کند.

برای کاهش وزن چه میوه هایی بخوریم؟

میوه یک میان وعده سالم است که سرشار از انواع ویتامین ها ، فیبر و سایر مواد مغذی است که مکمل رژیم غذایی سالم است.

علاوه بر این ، میوه ها کالری کمی دارند و فیبر بالایی دارند که به کاهش وزن کمک زیادی می کند. در حقیقت ، خوردن میوه باعث کاهش وزن بدن می شود و خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت را کاهش می دهد.
فشار خون بالا ، سرطان و بیماری های قلبی.

در اینجا چند میوه وجود دارد که به کاهش وزن کمک زیادی می کند:

گریپ فروت

گریپ فروت یکی از مهمترین میوه ها برای کاهش وزن است. نیمی از گریپ فروت تنها 39 کالری دارد ، در حالی که 65 درصد از نیاز روزانه به ویتامین C و گریپ فروت قرمز 28 درصد از نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می کند.

ویژگی دیگر گریپ فروت این است که دارای شاخص گلیسمی GI پایین است ، به این معنی که با سرعت کمتری وارد جریان خون می شود. رژیم غذایی با شاخص گلیسمی پایین به کاهش وزن و حفظ آن کمک می کند.
تحقیقات نشان داده است که خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت قبل از هر وعده غذایی باعث کاهش قابل توجه کالری و وزن بدن در 12 هفته می شود و سطح کلسترول را بهبود می بخشد.

گریپ فروت را می توان به تنهایی یا همراه با سالاد میل کرد.

سیب

سیب میوه ای کم کالری و پر فیبر است ، هر سیب بزرگ 116 کالری و 5.4 گرم فیبر دارد. این میوه همچنین به کاهش وزن کمک می کند.

میوه ای مانند سیب به شما احساس سیری می دهد و در نتیجه تمایل کمتری برای خوردن در طول روز احساس می کنید. لازم به ذکر است که سیب سه برابر بیشتر از یک تکه شکلات سیر کننده است. بهتر است میوه سیب را کامل بخورید و فقط آب آن را برای کاهش اشتها نخورید.

انواع مختلف توت

توت ها مواد مغذی کم کالری هستند. نصف وعده بلوبری (74 گرم) تنها 42 کالری دارد ، در حالی که 12 درصد ویتامین C و منیزیم و همچنین 18 درصد ویتامین K مورد نیاز روزانه را تأمین می کند.
یک وعده توت فرنگی (معادل 152 گرم) حاوی 50 کالری و 3 گرم فیبر غذایی و همچنین 150 درصد ویتامین C و 30 درصد منیزیم مورد نیاز در روز است.

توت ها علاوه بر این ، خوردن این میوه ها سطح کلسترول و فشار خون را کاهش می دهد و التهاب را کاهش می دهد ، که در کاهش همه این عوامل برای افراد دارای اضافه وزن بسیار مثر است.

میوه های سنگی یا آلو

میوه های سنگی یا آلو میوه های فصلی هستند که نمونه هایی از این نوع میوه ها هستند: آلو ، هلو ، گیلاس و زردآلو. این میوه ها دارای شاخص گلیسمی بالا ، کالری کم و سرشار از ویتامین A و C هستند که برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند انتخاب خوبی است.

کیوی

کیوی یک میوه مغذی است که سرشار از ویتامین C ، ویتامین E ، فولات و فیبر است و فواید سلامتی بسیار دیگری نیز دارد. خوردن کیوی به کاهش فشار خون و کاهش سایز کمر کمک می کند. این میوه به کنترل قند خون ، بهبود کلسترول و محافظت از سلامت روده کمک می کند.

شاخص قند خون کیوی پایین است و این میوه حاوی فیبر زیادی است ، بنابراین در روند کاهش وزن بسیار موثر است.

رنگی

خربزه کالری کمی دارد و مقدار زیادی آب دارد ، به همین دلیل میوه موثری برای کاهش وزن است. خربزه کالری کمی دارد ، اما سرشار از مواد مغذی مانند فیبر ، پتاسیم ، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین C ، بتا کاروتن و لیکوپن است. هندوانه میوه دیگری است که شبیه خربزه است.

علاوه بر همه موارد فوق ، هیدراتاسیون بالا به بدن در کاهش وزن کمک می کند. اما توجه داشته باشید که هندوانه دارای شاخص گلیسمی بالا است ، بنابراین باید آن را متعادل بخورید.

نارنجی

پرتقال مانند دیگر مرکبات ، کالری کمی دارد اما ویتامین C و فیبر بالایی دارد. علاوه بر این ، مرکبات ، به ویژه پرتقال ، بسیار سیر کننده هستند ، اما بیشتر مردم تمایل دارند آب پرتقال بنوشند ، در حالی که پرتقال کامل بسیار مغذی تر و مفیدتر از آب پرتقال است.

موز

در روند کاهش وزن ، بسیاری از مردم به دلیل داشتن قند و کالری زیاد از خوردن موز اجتناب می کنند. اگرچه موز کالری بیشتری نسبت به سایر میوه ها دارد ، این میوه مغذی منبع پتاسیم است و همچنین سرشار از منیزیم ، فیبر ، بسیاری از آنتی اکسیدان ها ، ویتامین A ، B6 و ویتامین C است.

شاخص قند خون پایین در موز به کنترل سطح انسولین و حفظ وزن کمک می کند – به ویژه در افراد مبتلا به دیابت – علاوه بر این ، اگر افراد دارای کلسترول بالا هر روز یک موز بخورند ، قند و کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

در همه رژیم ها ، کاهش وزن موز میوه مهمی است.

دیدگاهتان را بنویسید