آیا شیرین کننده های مصنوعی به سلامت روده شما آسیب می رسانند؟ کارشناسان توضیح می دهند


نوشابه های رژیمی ، آدامس های بدون قند ، میله ها ، آب نبات ها و کیک هایی که با شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری ساخته شده اند-می توانند جایگزین سالم تری برای همتایان اصلی خود باشند که با شکر واقعی تهیه شده اند. از این گذشته ، آنها کالری کمی دارند یا هیچ کالری ندارند و شیرین تر از شکر روی میز هستند ، بنابراین چه چیزی را دوست نداریم ، درست است؟

بحث بر روی شیرین کننده های مصنوعی سالها ادامه داشته است ، اما در اینجا دلیل قانع کننده ای برای جلوگیری از مصرف شیرینی وجود دارد: تحقیقات جدید نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی مانند سوکرالوز ، آسولفام- K و آسپارتام می توانند برای سلامت روده شما مضر باشند.

چگونه شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر سلامت روده تأثیر بگذارند

جسی وونگ ، RDN ، LD ، متخصص تغذیه متخصص در سلامت روده و IBS گفت: “تحقیقات کنونی نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی می توانند ترکیبات روده شما را تغییر دهند زیرا برخی از میکروب ها می توانند شیرین کننده های مصنوعی را بهتر از بقیه تجزیه کنند.” “این باعث می شود میکروب هایی که می توانند آنها را تجزیه کنند شکوفا شوند در حالی که میکروب هایی که نمی توانند کوچک شوند ، منجر به تغییر در ترکیب می شود.”

به عنوان مثال ، مقاله ای از اکتبر 2017 در مولکولی اشاره می کند که چگونه نئوتام – یک شیرین کننده مصنوعی بدون کالری – تنوع باکتری ها را در میکروبیوم روده موش ها با ترویج رشد برخی از باکتری ها و کاهش رشد برخی دیگر تغییر داد. (به عنوان یک یادآوری ، هرچه میکروبیوم روده شما همه کاره تر باشد ، بهتر است.)

اگرچه برای مشاهده اثرات طولانی مدت شیرین کننده های مصنوعی ، مانند نئوتام ، بر روی روده انسان ، مطالعات بزرگتری لازم است ، اما این بدان معناست که آنها می توانند باعث ایجاد دیس بیوزیس روده-عدم تعادل بین باکتری های خوب و بد روده-شوند. تا بر روی چیزهای مختلف بدن شما تأثیر بگذارد.

نوشابه بدون قند

آنها می توانند منجر به ضعف سیستم ایمنی بدن شوند

علم نشان می دهد که ارتباط قوی بین سلامت روده و عملکرد سیستم ایمنی بدن وجود دارد. دکتر ماروین سینگ ، متخصص گوارش ، بنیانگذار کلینیک Precisione و نویسنده کتاب آینده ، می گوید: “شیرین کننده های مصنوعی می توانند عدم تعادل بین باکتری های موجود در میکروبیوم روده ایجاد کنند که می تواند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارد.” سلامتی خود را حفظ کنیدبه

دکتر سینگ توضیح می دهد: “این شیرین کننده ها می توانند با تغییر میکروبیوم روده باعث اختلالات متابولیک و عدم تحمل گلوکز شوند.” پس چرا مهم است؟ “اگر میکروبیوم ما متعادل نباشد ، سیستم ایمنی ما ممکن است قوی نباشد – و اکثر سیستم ایمنی ما در روده است.”

مورد: در یک مقاله از مه 2015 در تحقیقات نشان داده شده است که خوردن دوزهای زیاد شیرین کننده های مصنوعی ممکن است با تغییر میکروبیوم باعث عدم تحمل گلوکز شود. میکروب های رودهبه محققان آب آشامیدنی موش ها را با دوزهای بالای ساخارین ، سوکرالوز یا آسپارتام تکمیل کردند. پس از 11 هفته ، موش هایی که از آب شیرین شده مصنوعی استفاده می کردند در مقایسه با کسانی که فقط آب یا آب غنی شده با ساکارز یا گلوکز مصرف می کردند ، عدم تحمل گلوکز را نشان دادند.

اگرچه کاملاً مشخص نیست که چرا برخی از شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث عدم تحمل گلوکز شوند ، اما یک نظریه این است که آنها می توانند گیرنده های شیرین بدن را مختل کرده و پاسخ انسولین را تحریک کنند. این می تواند میل به شیرینی را به جای کاهش آن افزایش دهد.

برای درک کامل اثرات مصرف شیرین کننده های مصنوعی بر روی روده انسان ، تحقیقات بیشتری لازم است ، اما این تحقیق روی موش ها بینش اولیه ای را به ما نشان می دهد.

آنها می توانند علائم سوء هاضمه را تشدید یا ایجاد کنند

اینا لوکیانوفسکی ، PharmD ، متخصص سلامت روده و نویسنده ، می گوید: مطالعات دیگر روی موش ها بر روی شیرین کننده های مصنوعی نشان می دهد که می توانند التهاب روده را بدتر کنند ، به ویژه در افرادی که با بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون و کولیت اولسروز زندگی می کنند. رفع کرون و کولیتبه

“به عنوان مثال ، یک مطالعه از مه 2018 در بیماریهای التهابی روده لوکیانوفسکی می گوید که شیرین کننده مصنوعی سوکرالوز مالتودکسترین (Splenda) التهاب روده را در موش های حامل بیماریهای مرتبط با کرون تشدید کرده است. به طور خاص ، تعداد شیرین کننده مصنوعی افزایش یافت پروتئوباکتری هایک گونه باکتریایی مرتبط با سالمونلا ، E coli، و Legionellae– در موشهایی که مستعد ابتلا به کرون و بیماریهای مرتبط با آن بودند. ”

از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی می توانند باعث ایجاد عدم تعادل بین باکتری ها در روده شوند ، می تواند به طور بالقوه در افرادی که با IBD ، IBS یا نوعی دیس دیوز روده یا مشکلات گوارشی زندگی می کنند تشدید یا علائم ایجاد کند.

وقتی تغییراتی در میکروبیوم ایجاد شود ، ممکن است پتانسیل التهابی بیشتری نیز داشته باشید. دکتر سینگ می گوید: عوامل زیادی می توانند علائم IBD را تحریک یا تشدید کنند ، اما داشتن میکروبیوم نامتعادل واقعاً یک خطر است.

مردی که نوار پروتئین می خورد

چگونه می توانید مصرف شیرین کننده های مصنوعی خود را کاهش دهید

اگر بر سلامت روده ، ایمنی بدن یا مستعد مشکلات گوارشی تمرکز کرده اید ، ممکن است بخواهید مصرف شیرین کننده های مصنوعی خود را کاهش دهید. وانگ می گوید از آنجا که شیرین کننده های مصنوعی بیشتر در غذاهای فرآوری شده یافت می شوند ، بهترین راه برای محدود کردن آنها خواندن برچسب مواد تشکیل دهنده روی غذاهای بسته بندی شده است. او می گوید: “همه غذاها ، نوشیدنی ها و مکمل ها ، مانند پودر پروتئین را برای منابع پنهان شیرین کننده های مصنوعی بررسی کنید.”

دکتر سینگ می گوید: مراقب الکل های قندی – نوع دیگری از جایگزین های قند – باشید که می تواند مشکلات گوارشی مشابهی مانند گاز ، ناراحتی معده و نفخ ایجاد کند. تفاوت اصلی بین الکل های قندی و شیرین کننده های مصنوعی این است که الکل های قندی حاوی کالری کمی هستند ، اگرچه کالری بسیار کمتری نسبت به قند رومیزی دارند و شیرین کننده های مصنوعی معمولاً به شدت شیرین هستند.

وونگ پیشنهاد می کند از شیرین کننده های مصنوعی زیر و الکل های قندی صرف نظر کرده و مقادیر کمی از جایگزین های سالم زیر را امتحان کنید.

از شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی اجتناب کنید

  • ساخارین
  • سوکرالوز
  • آسپارتام
  • آسسولفام
  • نئوتام
  • زایلیتول
  • اریتریتول
  • سوربیتول
  • مالتیتول

سعی کنید شیرین کننده های طبیعی را امتحان کنید

  • عسل
  • شربت افرا
  • خرنوب
  • آگاو
  • قند نیشکر ، در حد اعتدال
عسل از قاشق داخل لیوان می چکد

همچنین می توانید جایگزین های سالم تری برای غذاهایی که معمولاً می خورید و دارای شیرین کننده های مصنوعی هستند ، پیدا کنید. به عنوان مثال ، اگر شما یک نوشابه معمولی هستید ، آب سلتزر طعم دار را در نظر بگیرید. و اگر هوس شیرینی می کنید ، آنها را به جای بسته بندی شده در خانه تهیه کنید و از شربت افرا یا عسل خالص به عنوان شیرین کننده استفاده کنید.

لوکیانوفسکی می گوید استویا ، جایگزین طبیعی قند ، می تواند جایگزین مناسبی برای شیرین کننده های مصنوعی و الکل های قندی باشد زیرا مشکلات روده ای را ایجاد نمی کند. با این حال ، برخی نگرانی ها وجود دارد که استویا ممکن است یک اختلال کننده غدد درون ریز باشد. به گفته دکتر سینگ ، تحقیقات بیشتری برای تأیید یافته ها مورد نیاز است.

بردن

وونگ می گوید: “در حالی که ما منتظر تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اثرات شیرین کننده های مصنوعی بر روده هستیم ، شاید بهتر باشد از شیرین کننده های سنتی بیشتری مانند قند نیشکر ، عسل و شربت افرا در حد اعتدال استفاده کنیم.” “آنها قرن ها مورد استفاده قرار گرفته اند و ما می دانیم که اندازه آنها قطعاً ایمن است.”

اعتدال در مورد انواع شیرین کننده ها نام بازی است: “اکثر تحقیقات بر روی شیرین کننده های مصنوعی نشان می دهد که مصرف منظم و طولانی مدت (بیش از چهار هفته) شیرین کننده های مصنوعی می تواند این تغییرات را در روده ایجاد کند ، “وونگ توضیح می دهد. “گاهی اوقات مصرف شیرین کننده های مصنوعی برای اکثر افراد سالم بی خطر است.”



دیدگاهتان را بنویسید