افزایش باروری زنان با ریز مغذی ها


افزایش باروری زنان برای افرادی که مشکل ناباروری دارند بسیار مهم است. هنگام مواجهه با ناباروری ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد که نسبتاً ساده و غیر تهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ریز مغذی هایی که از طریق غذا یا مکمل دریافت می کنید ، می تواند در درمان ناباروری موثر باشد.

نقش ریز مغذی ها در افزایش باروری زنان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این وجود ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری شروع شده است. ویتامین ها نقش مهمی در سلامت زنان دارند. آنها برای بسیاری از عملکردها ، از جمله قاعدگی و تخمک گذاری ، عملکرد تیروئید ، تولید انرژی ، ایمنی و کیفیت و بلوغ تخمک مهم هستند. بنابراین ، مصرف کافی ویتامین ها و مواد معدنی هنگام تلاش برای ایجاد محیط مناسب برای بارداری بسیار مهم است. برخی از مواد مغذی حتی ممکن است علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را که علت شایع ناباروری است ، کاهش دهند.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن یافت می شود و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. ALC و LC گاهی اوقات به صورت ترکیبی برای افزایش باروری در زنان استفاده می شوند. حاوی آنتی اکسیدان هایی است که سیستم تولید مثل زنان را تقویت می کند. نظرسنجی سال 2018 نشان داد که اگرچه LC برای باروری زنان مزایایی دارد ، ALC دارای آنتی اکسیدان های قوی تری است. استیل ال کارنیتین به دلیل تغییرات مرتبط با سن در سیستم تولید مثل زنان به آرامی از بین می رود. این مطالعه همچنین نشان داد که مکمل LC و ALC علائم PCOS ، اندومتریوز و آمنوره را بهبود می بخشد.

ویتامین های گروه ب غیر از اسید فولیک

آنها به ارتقاء سلامت تخمک و جلوگیری از ناباروری ناشی از اختلالات تخمک گذاری کمک می کنند. شاید شنیده باشید که اسید فولیک قبل و در دوران بارداری مهم است ، اما سایر ویتامین های B نیز در باروری نقش دارند. در یک مطالعه ، دریافت بیشتر ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6 و B12 با کاهش خطر ناباروری به دلیل اختلالات تخمک گذاری همراه بود. برخی مطالعات ویتامین B12 را با ناباروری زنان مرتبط دانسته اند. علاوه بر این ، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که سطوح بالاتر B12 و فولات ممکن است باروری را در زنانی که تحت درمان ناباروری قرار دارند افزایش دهد.

افزایش باروری زنان

کلسیم

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی خطر باروری را افزایش دهد. اما برای مردان و زنان مهم است که از این ماده معدنی به اندازه کافی برای جلوگیری از کمبودها استفاده کنند. RDA کلسیم برای زنان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها کمک می گیرید.

کوآنزیم Q10

بدن کوآنزیم Q10 تولید می کند ، اما افزایش مقدار آن در خون می تواند برای باروری مفید باشد ، به خصوص اگر از IVF استفاده می کنید. یک مطالعه معتبر در سال 2018 نشان داد که مصرف CoQ10 پاسخ تخمدان را در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند ، بهبود می بخشد. با این حال ، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

ویتامین دی

برخی مطالعات کمبود ویتامین D را با ناباروری در زنان مرتبط دانسته اند. یک مطالعه در سال 2019 سطح پایینی از ویتامین D را در زنان مبتلا به ناباروری به دلیل PCOS نشان داد. ویتامین D نقش مهمی در عملکرد باروری مردان و زنان دارد. تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

اسید فولیک

یکی از راه های افزایش باروری زنان ، مصرف مکمل های اسید فولیک است. دریافت مقدار کافی اسید فولیک تنها انتخاب هوشمندانه در دوران بارداری نیست. مکمل فولات قبل از بارداری با شانس بیشتری برای باردار شدن ، موفقیت بیشتر در باروری و کاهش خطر نقص لوله عصبی در نوزاد همراه است. برای زنان باردار ، RDA برای اسید فولیک 600 میکروگرم است. علاوه بر این ، به زنانی که قصد باردار شدن دارند یا ممکن است باردار شوند توصیه می شود که حداقل یک ماه قبل از بارداری از مکمل اسید فولیک در دوز روزانه 400 تا 800 میکروگرم استفاده کنند.

اهن

ناباروری به دلیل اختلال تخمک گذاری (یکی از موانع احتمالی باروری) ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد. مطالعه ای در سال 2006 بر روی بیش از 18000 زن نشان داد که مکمل های آهن خطر این نوع ناباروری را کاهش می دهد. اگر می دانید که اختلال تخمک گذاری دارید ، در مورد افزودن مقدار مناسب آهن به رژیم غذایی خود با پزشک خود مشورت کنید.

بیایید با: تبلت Iron Plus Health Brest آشنا شویم

امگا 3

به سلامت بارداری بیش از 35 سال کمک می کند. هنگام تحقیق در مورد الگوهای غذایی ، خوردن غذاهای دریایی بخشی از رژیم غذایی سالم است که با باروری بیشتر مرتبط است. اگر به طور منظم غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، ممکن است ایده خوبی باشد که هنگام باردار شدن از مکمل ها استفاده کنید.

سلنیوم

سلنیوم زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد ، اما یک ماده معدنی مهم است که در سیستم تولید مثل نقش دارد. مطالعه ای در سال 2015 گزارش می دهد که کمبود سلنیوم می تواند عاملی برای سقط جنین باشد. بر اساس یک مطالعه معتبر در سال 2019 ، سلنیوم همچنین می تواند به حفظ سلامت مایع فولیکولی در اطراف تخمک های زن کمک کند. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین مصرف کنم؟

از آنجا که بسیاری از ریزمغذی ها بر باروری تأثیر می گذارند ، ممکن است استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر باشد. برای زنان توصیه می شود به دنبال محصولاتی باشند که شامل موارد زیر است:
حداقل 400 میکروگرم فولات
حداقل 300 میلی گرم کولین
150 میکروگرم ید
آهن 18 میلی گرم
حداقل 600 IU ویتامین D

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید