تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که مدل های مختلفی برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه به مقدار زیاد در بدن همه ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای از بین بردن این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف بسیار مهم است: چربی اجازه می دهد تا انرژی در بدن ذخیره شود ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن کمتر از 4 درصد در بلند مدت برای سلامتی مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، حاوی همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و .. تشکیل شده است. هر چیزی که چربی نداشته باشد را می توان در این گروه قرار داد.

با توجه به این دو مقدار ، کافی است درصد چربی بدن را بدست آورید تا مقدار توده چربی بر وزن کل بدن تقسیم شود. اگر فقط موضوع افزایش چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با روش 2C مناسب است.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم بندی دقیق تری به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن منعکس کننده پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: رژیم گرفتن و کاهش وزن با روش های جراحی

عواملی که بر ترکیب بدن تأثیر می گذارد


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسبی برای تقویت ماهیچه ها ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کاهش می یابد.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در درصد طبیعی کم چربی یا توانایی بدن در ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس مایعات و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی بدن در مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند بهتر در فعالیت های ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری شرکت کنند. البته مقدار کم چربی نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن افزایش دهید.

حتما بخوانید: لاغری و حذف سلولیت بدون ورزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، حتی اگر فقط اطلاعات عمومی و اساسی را ارائه دهند. برخی از مراحل پرهزینه و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

جوراب غلتکی پوست

این روشی است که در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است. از کالیپرهای ترمز معمولاً استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با ضخامت ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، پوست را بین بازوهای کالیپر ترمز قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا توده چربی در کل بدن بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با ضخامت انجام داد. کالیپر ترمز فقط چند درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با ضخامت ، باید موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به خوبی تحلیل های انجام شده با تجهیزات پزشکی؛ تجهیزات پزشکی برای کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده است.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با وزن بدن زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس هنگام نشستن روی ترازوی مخصوص زیر آب شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این ارقام به علاوه چگالی آب استخر در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلات اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و تولید انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف کالیپرها و کالیبراسیون زیر آب ، DEXA می تواند ترکیبات مختلف بدن را اندازه گیری کند. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روش ها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با واحد BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه و تحلیل نمی کنند. در برخی از واحدها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاههای دستی فقط امپدانس بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از طرف دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، بدون اینکه بر تأثیرات این روش ها در فرد تأثیر بگذارد. پیشرفته ترین واحد BIA حتی توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را نیز دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل بدست می آید. اگرچه تقریباً تمام واحدهای BIA درصد چربی بدن را گزارش می دهند ، اما برخی از واحدها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید و در کل بهتر شوید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور ، می توانید رژیم غذایی شما تغییر دادن، برنامه آموزشی منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید