خواص دانه چیا ؛ اگر می خواهید وزن خود را افزایش دهید ، اگر چاق هستید این چای دانه چیا را مصرف نکنید!


آیا از فواید دانه چیا اطلاع دارید؟ دانه های چیا برای سلامت قلب مفید هستند و علاوه بر مزایای دیگر ، می توانند به کاهش وزن نیز کمک کنند. بنابراین ، در گنجاندن آن در رژیم غذایی خود مشکوک نباشید. دانه های چیا فواید بیشماری دارند. منبع عالی فیبر ، آنتی اکسیدان ، کلسیم ، منیزیم ، روی و فسفات است. این مقاله اطلاعات پزشکی برخی از مزایای دانه چیا را معرفی می کند. این مزایا قطعاً شما را ترغیب می کند که دانه های چیا را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید.

ویژگی های دانه های چیا

طبق گفته انجمن تغذیه آمریکا ، دانه های چیا به ویژه برای بدن مفید هستند زیرا:

  • حاوی پتاسیم بیشتری نسبت به موز یا چنار است.
  • همچنین ، این دانه ها پروتئین بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.
  • این دانه دو برابر جو دو سر فیبر دارد.
  • این دانه ها سه برابر آهن و اسفناج آهن دارند.
  • همچنین دارای سه برابر آنتی اکسیدان بیشتر از قره قاط است.
  • دانه های چیا پنج برابر بیشتر از شیر کلسیم دارند.

1- ویژگی های دانه های چیا برای لاغری:

دانه های چیا به تسریع متابولیسم و ​​چربی سوزی کمک می کند. دانه های چیا به همراه آب و لیمو به پاکسازی بدن و مبارزه با یبوست کمک می کند. مطالعات علمی خواص دانه های چیا را برای کاهش وزن اثبات کرده است. یک روش بسیار ساده و م toثر برای استفاده از دانه های چیا برای کاهش وزن این است:

جزء:

  • 1 قاشق غذاخوری دانه چیا (5 گرم)
  • 1 فنجان آب گرم (200 گرم)
  • 1 لیمو (100 گرم)

آماده:

  • ابتدا آب را به دو فنجان تقسیم کرده و دانه های چیا را در یکی از آنها فرو کنید.
  • دانه ها را حداقل 40 دقیقه خیس کنید (این مخلوط باید بسیار غلیظ تر باشد).
  • بعد از 40 دقیقه ، آب لیمو را در یک فنجان آب دیگر بریزید.
  • دو مایع را با هم مخلوط کرده و مخلوط کنید تا یکدست شود.

این دستور غذا را با معده خالی بنوشید تا از خواص شربت برای کاهش وزن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بهترین راه برای جلوگیری از چاقی

ویژگی های دانه های عسل و شربت

این دانه ها منبع طبیعی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به حفظ عملکرد صاف سیستم گردش خون کمک می کند.

  • این دانه ها همچنین به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک می کنند.
  • همچنین خطر ابتلا به بیماری های التهابی مزمن را کاهش می دهد.
  • این دانه ها همچنین خطر عوارض جانبی سیستم عصبی را کاهش می دهند.

2- انرژی بالایی را تأمین می کند:

مصرف دانه های چیا می تواند مقدار مناسب کربوهیدراتهای پیچیده را در بدن شما تأمین کند. این ماده مغذی به مدت طولانی انرژی بدن را تامین می کند.

اگر کمبود انرژی دارید و معمولاً خیلی زود خسته می شوید ، افزودن دانه های چیا به رژیم غذایی ایده خوبی است. همچنین اگر در طول روز ورزش می کنید یا بسیار فعال هستید ، دانه های چیا به افزایش استقامت شما کمک می کند.

3- ویژگی های دانه های چیا و درد مفاصل:

دانه های چیا آنتی اکسیدان های عالی هستند و حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که می تواند به تسکین درد آرتروز کمک کند.

در عین حال ، به دلیل سطوح بالای روی و مس ، تولید کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل است که دانه های چیا به عملکرد صحیح مفاصل کمک می کنند. همچنین خطر ابتلا به آرتروز ، آرتریت و مشکلات دررفتگی استخوان یا مفصل را کاهش می دهد.

4- توده عضلانی:

دانه های چیا سرشار از فیبر ، امگا 3 ، امگا 6 و امگا 9 هستند و آنها را به یک ماده مغذی توصیه شده برای افزایش حجم ماهیچه ها تبدیل می کند.

این گیاه در عین حال دارای خواص احیا کننده و شفابخش است و برای تمرینات با شدت بالا بسیار مفید است.

5- هیدراته کردن بدن:

این دانه ها می توانند 10 تا 12 برابر وزن خود در آب جذب کنند. بنابراین ، مصرف آنها به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک می کند و به شما کمک می کند آب را برای مدت بیشتری در بدن خود نگه دارید.

6- خواص عسل و دانه های چیا برای تقویت روحیه:

این دانه ها سرشار از تریپتوفان هستند. تریپتوفان یک اسید آمینه ضروری برای تولید سروتونین است که معمولاً به عنوان هورمون شادی شناخته می شود.

در نتیجه ، مصرف دانه های چیا ممکن است به تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی و اضطراب کمک کند. برای بهبود خواب قبل از خواب شربت و عسل دانه چیا بنوشید.

7- مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد:

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها در دانه های چیا به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد در معرض اشعه ماوراء بنفش کمک می کند. همچنین از بروز علائم پیری مانند خطوط ریز و چین و چروک جلوگیری می کند.

خواص دانه های شربت برای پوست

خواص دانه چیا برای پوست

یکی از مهمترین کاربردهای دانه چیا ارتقاء سلامت پوست است. فواید این دانه مغذی برای پوست شما عبارتند از:

8- جلوگیری از پیری زودرس پوست:

به لطف آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا ، این دانه ها به تسریع ترمیم پوست و کاهش خطر آسیب بیشتر کمک می کنند.

از آنجا که دانه های چیا با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند ، باید برای کاهش پیری سلولی و پاکسازی بدن استفاده شود.

9- خواص دانه چیا برای تسکین التهاب پوست:

بیشتر مشکلات پوستی ناشی از نوعی التهاب پوست است. دانه های چیا دارای خواص خنک کننده هستند که به تسکین التهاب و حفظ سلامتی و آرامش کمک می کند.

10- تقویت سد پوستی:

داشتن سد پوستی قوی برای محافظت از پوست در برابر عوامل خارجی و به حداقل رساندن احتمال آکنه و آسیب UV بسیار مهم است. دانه های چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که این سد را تقویت کرده و در برابر آسیب های محیطی محافظت می کنند.

11- افزایش درخشندگی پوست:

یکی از مهمترین خواص دانه های چیا برای پوست خواص درخشندگی آنهاست. دانه های چیا سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A ، ویتامین C ، آهن و پتاسیم هستند و در صورت مصرف منظم ، درخشندگی و کشش پوست را بهبود می بخشد و پوست را کاملا درخشان می کند.

بیشتر بخوانید: آیا ویتامین ها و مکمل ها به رشد مو کمک می کنند؟

12- مرطوب کردن پوست:

همانطور که در بالا ذکر شد ، دانه های چیا می توانند حاوی مقدار زیادی آب باشند ، بنابراین می توانید غذاهای بسیار آبرسان را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. هیدراتاسیون کلید حفظ سلامت پوست است و دانه های چیا می توانند بسیار مفید باشند.

ویژگی های دانه های شربت برای مو

ویژگی های دانه چیا برای مو

اگر می خواهید موهای براق و ضخیم داشته باشید ، این دانه ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر به تازگی مشغول خوردن دانه های چیا هستید ، غذای کم را شروع کنید و به تدریج میزان مصرف خود را افزایش دهید. بیایید نگاهی به فواید دانه چیا برای سلامتی بیندازیم.

13- تقویت مو:

دانه های چیا علاوه بر ویتامین ها و مواد معدنی ، سرشار از پروتئین (l-lysine) و فسفر هستند که باعث تقویت و تقویت فولیکول های مو شده و خطر شکستگی و ریزش مو را کاهش می دهد.

14- ویژگی های دانه های چیا برای رشد مو:

سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری سلامت پوست سر را در داخل و خارج بهبود می بخشد ، از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد مو را افزایش می دهد.

15- افزایش تاب آوری:

هنگام افزودن دانه های مرطوب کننده چیا به ماسک مو یا سایر داروهای خانگی ، بافت ژلی مانند این نرم کننده عالی است. این مهره ها خاصیت ارتجاعی مو را افزایش می دهند و موهای خشن و خشک را نرم و صاف می کنند.

16- درخشندگی را به موهای خود اضافه کنید:

دانه های چیا سرشار از روی هستند. این ماده مغذی نقش مهمی در بهبود توانایی تارهای مو برای محافظت از خود در برابر آسیب های محیطی (به ویژه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش) دارد. همچنین می تواند منجر به ایجاد سلول های جدید و سالم مو با بافت بهبود یافته و براق بالا شود!

17- ویژگی های دانه چیا برای مو و جلوگیری از نازک شدن موها.

یکی دیگر از مواد مغذی ضروری غنی از دانه های چیا مس است. این ماده به دلیل خاصیت افزایش گردش خون در پوست سر و جلوگیری از نازک شدن موها شناخته شده است.

بیشتر بدانید: پیشگیری و درمان آلوپسی آندروژنتیک یا ارثی

نحوه مصرف دانه های چیا

علاوه بر مصرف دانه های چیا با معده خالی ، می توانید آنها را در هر زمان از روز بخورید و به غذاهای مورد علاقه خود اضافه کنید.

از دانه های چیا با غذاهای زیر استفاده کنید:

  • ماست
  • شیر نر
  • دسر
  • سالاد
  • سریال
  • محصول پخته شده

توجه به این نکته ضروری است که شما نباید مقادیر زیادی از این دانه ها را مصرف کنید. حداکثر 2 قاشق غذاخوری در روز کافی است. این مصرف روزانه ممکن است به کاهش خطر مشکلات گوارشی و شریانی و همچنین عدم تعادل قند خون کمک کند. برای کاهش وزن ، از خواص دانه های چیا غافل نشوید و توصیه می شود حداقل 3 بار در هفته از آنها استفاده کنید.

اگر هوا سرد است و نمی توانید دانه های چیا را در رژیم غذایی خود بگنجانید ، آن را با عسل امتحان کنید. خواص دانه های چیا دو برابر عسل است و حافظه را تقویت می کند.

منابع: اخبار پزشکی ، خودی ، گام های سالم ، خط سلامت ، زیبا

دیدگاهتان را بنویسید