خواص گیلاس و راه های افزایش مصرف رژیم غذایی


گیلاس حاوی مواد مغذی زیادی مانند ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد گیلاس می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم به کاهش التهاب ، محافظت از سلامت قلب و بهبود خواب کمک کند.

مزایای گیلاس برای سلامتی می تواند به عوامل مختلفی از جمله نوع گیلاس ، مقدار و دفعات مصرف بستگی داشته باشد. در این مقاله ، ما شواهد علمی در مورد مزایای گیلاس برای سلامتی ، خواص تغذیه ای آنها و نحوه گنجاندن بیشتر گیلاس در رژیم غذایی را بررسی می کنیم.

مهمترین خواص گیلاس

1- برای التهاب مفید است

التهاب یک واکنش طبیعی بدن در برابر بیماری یا آسیب است و می تواند در کوتاه مدت مفید باشد ، اما التهاب طولانی مدت باعث بسیاری از بیماری های مزمن می شود. اگرچه رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و فیبر می تواند به کاهش التهاب کمک کند ، اما وجود گیلاس در رژیم غذایی به ویژه ضد التهاب است.

بر اساس مطالعه ای که روی گیلاس و التهاب در سال 2018 انجام شد ، التهاب در 11 مورد از آنها 16 نفر که گیلاس مصرف می کردند کاهش یافت. این مطالعه بر روی انواع گیلاس و میوه های گیلاس ، آب گیلاس و عصاره آنها استفاده شد.

2- برای نقرس مفید است

خواص ضد التهابی گیلاس می تواند برای نقرس نیز مفید باشد. نقرس باعث درد ناگهانی و شدید مفصل می شود. این وضعیت ناشی از سطوح بالای اسید اوریک در خون است. مطالعه ای که در سال 2018 انجام شد نشان داد که مصرف گیلاس می تواند سطح اسید اوریک را در بدن متعادل نگه دارد.

این مطالعه نشان داد که مصرف عصاره گیلاس یا خوردن گیلاس به طور مستقیم منجر به کاهش 35 درصدی نقرس در یک دوره 2 روزه می شود. تأثیر گیلاس ، صرف نظر از جنسیت ، وزن بدن ، مصرف پورین و الکل و داروها برای نقرس ، همچنان مثبت است.

3- برای سلامت قلب مفید است

به طور کلی ، رژیم غذایی سرشار از میوه ، سبزیجات و چربی های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید است ، اما گیلاس می تواند برای قلب سالم بسیار ارزشمند باشد زیرا پتانسیل کاهش فشار خون را دارد.

چندین مطالعه محصولات گیلاس را به عنوان عاملی برای کاهش فشار خون شناسایی کرده اند. یک مطالعه قدیمی بر روی زنان مبتلا به دیابت نشان داد که مصرف 40 گرم عصاره گیلاس در روز به مدت 6 هفته فشار خون را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به

فشار خون بالا یکی از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. به گفته سازمان بهداشت جهانی ، بیماری های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در جهان است. گیلاس حاوی مواد مغذی متعددی از جمله پلی فنول ها و پتاسیم است که می تواند به تنظیم فشار خون کمک کند.

پلی فنول ها یک آنتی اکسیدان هستند که می توانند از آسیب اکسیداتیو جلوگیری کنند.  یک مطالعه جامع در سال 2018 نشان داد که افزایش مصرف پلی فنول ها می تواند فشار خون را کاهش دهد.  صد گرم گیلاس خام حاوی حدود 5 درصد از نیاز روزانه پتاسیم فرد است.  مصرف کافی پتاسیم برای فشار خون سالم مهم است.

گیلاس و سلامت قلب و عروق

4- برای خواب مفید است

طبق مطالعه ای در سال 2013 ، گیلاس منبع غنی و طبیعی ملاتونین است ، یک انتقال دهنده عصبی که بر خواب و خلق و خو تأثیر می گذارد. ملاتونین می تواند برای افراد مبتلا به بی خوابی مفید باشد زیرا باعث خواب آلودگی می شود.

در سال 2013 ، افراد بین 20 تا 85 سال در یک مطالعه شرکت کردند و محققان خواب افرادی را که از محصولات مرتبط با گیلاس استفاده می کردند در مقایسه با افرادی که از مواد مخدر استفاده می کردند ، مطالعه کردند. در میان شرکت کنندگانی که محصولات مرتبط با گیلاس مصرف می کردند ، خواب و استراحت شب به میزان قابل توجهی بهبود یافت. بهبود خواب برای شرکت کنندگان مسن چشمگیرتر بود.

همچنین بخوانید: برای خواب راحت چه بخورید؟

5- برای ریکاوری بعد از ورزش مفید است

ورزش منظم یک فعالیت مهم برای داشتن یک زندگی سالم است. با این حال ، ورزش می تواند باعث درد عضلانی شود یا فرد می تواند به گونه ای ورزش کند که باعث ایجاد تنش و آسیب عضلانی شود. در سال 2020 ، مطالعه ای انجام شد که در آن شرکت کنندگان عصاره گیلاس را در پودر یا آب به مدت 7 روز ، 1.5 ساعت قبل از تمرین مصرف کردند.

نتایج نشان داد که مصرف گیلاس استقامت را در حین ورزش افزایش می دهد. این احتمالاً به این دلیل است که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین و خواص ضد التهابی ، و همچنین آنتی اکسیدان ها و تقویت کننده جریان خون است. محققان باید تحقیقات بیشتری انجام دهند تا ببینند آیا گیلاس می تواند زمان بهبود و درد بعد از تمرین را کاهش دهد یا خیر.

حقایق تغذیه گیلاس

  • طبق گزارش وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، یک فنجان گیلاس تازه حاوی:
  • کالری: 95
  • پروتئین: 1.6 گرم
  • چربی: 0.3 گرم
  • کربوهیدرات: 24 گرم
  • فیبر: 3.2 گرم (منبع خوبی از فیبر)
  • شکر: 19.2 گرم
  • کلسیم: 20 میلی گرم
  • آهن: 0.5 میلی گرم
  • منیزیم: 17 میلی گرم
  • پتاسیم: 333 میلی گرم

ویتامین C: 10.5 میلی گرم (منبع خوبی از ویتامین C)

چگونه یک گیلاس خوب را تشخیص دهیم

به گفته دانشگاه ایالت اوهایو ، اگر می خواهید گیلاس تازه بخرید ، باید گیلاس هایی را انتخاب کنید که سفت ، روغنی و براق به نظر می رسند. از خرید گیلاس های نرم ، کرکی و کوچک خودداری کنید ، زیرا این نشان می دهد که احتمال کمیاب بودن آنها وجود دارد.

گیلاس ها را در ظرفی کم عمق در یخچال نگهداری کنید تا تازه بمانند و فشار گیلاس های بالایی را حفظ کنید تا گیلاس های پایینی له نشوند. گیلاس های خود را درست قبل از غذا با آب سرد بشویید.

چگونه گیلاس بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید

  • راه های زیادی برای استفاده بیشتر از گیلاس در رژیم غذایی وجود دارد. گیلاس اشکال مختلفی دارد ، از جمله:
  • میوه خام
  • میوه های خشک
  • کمپوت یا پوره میوه
  • آب میوه
  • عصاره ، که می تواند با آب رقیق شود

پودر

  • برای افزودن گیلاس به رژیم غذایی سالم ، می توانید:
  • گیلاس تازه را به سالاد میوه ، اسموتی ، بلغور جو دوسر و ماست اضافه کنید.
  • گیلاس خشک را به مخلوط میوه و آجیل ، غلات ، موسلی و گرانول اضافه کنید.

گیلاس را با غذاهای خوب مانند سالاد ، پنیر ، غذاهای دریایی یا گوشت ترکیب کنید.

هنگام استفاده از گیلاس و محصولات حاوی گیلاس از افزودن شکر خودداری کنید. برخی از محصولات گیلاس حاوی مقدار زیادی شکر افزوده هستند.

آیا می توانیم به گیلاس حساسیت داشته باشیم؟

اگرچه حساسیت به گیلاس به اندازه سایر آلرژی های غذایی رایج نیست ، اما می تواند باشد. حساسیت به گیلاس را می توان به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم کرد. حساسیت اولیه به گیلاس به این معنی است که شما به خود میوه حساسیت دارید. حساسیت اولیه کمتر از حساسیت ثانویه است. در صورت حساسیت ثانویه ، همچنین به گرده های خانواده خاصی از میوه حساسیت خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید