در مورد شاخص قند خون چه می دانید؟


در مورد شاخص قند خون (شاخص قند خون) چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در ارتباط با غذا استفاده می شود. خوردن مقدار مشخص (100 گرم) از هر غذا (مانند حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) و سپس اندازه گیری قند خون شما و مقایسه این مقدار است. با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان ، قصد داریم توضیحاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم.

در مبتلایان به دیابت ، انتخاب غذاهای شیرین همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (اعم از پنهان یا باز در غذاها) را به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون بالا و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


از جمله غذاهای شیرین ساده می توان به عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای با شکر (مانند نوشابه یا شیرینی و بیسکویت) و از غذاهای پیچیده شیرین می توان میوه ها ، آجیل یا غذاهای خاص حاوی نشاسته اشاره کرد. (به عنوان مثال سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، رشته فرنگی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده همچنین می تواند قند خون را افزایش دهد ، می تواند منجر به التهاب شود و در توسعه بیماریهای فوق موثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقاء سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به مقدار مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، هنگام تهیه و مصرف این غذاها باید مراقب بود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م .ثر بر پاسخ قند خون

عوامل متعددی بر پاسخ قند خون غذا تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، نوع نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات” شکل غذا و همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز. به عنوان یک قاعده کلی ، در دسترس بودن شکر در غذا با افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس دم کشیدن و خشک کردن غذا افزایش می یابد.

به عنوان مثال سیب زمینی یکی از موادی است که افراد زیادی روزانه از آن استفاده می کنند. بیشتر اوقات با سایر روشهای پخت و پز طبخ می شود. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی حرارت قرار دهید تا دم بکشد ، به طوری که نشاسته موجود در آن فرصت بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیال بودن و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بیشتری در مقایسه با میوه های تازه یا خشک شده دارند که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. قند خون را افزایش می دهد

شاخص قند خون برای میوه ها

شاخص قند خون میوه نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست آنها را به شکل رنده شده آنها مقایسه کنید.) همچنین لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها حتی اگر مقدار زیادی نشاسته به همراه فیبر وجود داشته باشد.) شکر زیادی را تأمین نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راهی عالی برای کاهش میزان قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار قند خون مفهومی جدیدتر از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات جدید نشان می دهد که میزان قند خون برای کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این نتیجه را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات که در بار قند خون در نظر گرفته می شود نسبت می دهند. بنابراین ، اولین قدم در برنامه رژیم غذایی میزان کل کربوهیدرات دریافتی است و سپس با توجه به منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، قسمت اصلی وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی است ، که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی غذاهای کربوهیدرات دار نامیده می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به میزان و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر دیابت ، نیاز به مشورت با متخصص تغذیه است.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر دکتر کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

رژیم نادرست و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

جوش شیرین یا ترش

تفاوت جوش شیرین و جوش شیرین



دیدگاهتان را بنویسید