ده حقیقت که باید در مورد ویتامین D بدانید


ارسال شده: 03 اکتبر 1400

تاثیر ویتامین D بر پوست

بر اساس مطالعه ای در سال 2005 ، تقریباً 42 درصد از بزرگسالان آمریکایی دچار کمبود ویتامین D هستند. این آمار در ایران بین 40 تا 60 درصد است. حدود یک میلیارد نفر در جهان دچار کمبود ویتامین D هستند. کمبود ویتامین D ناشی از عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی نامناسب است.

در مجله پزشکی اپل ، ما حقایق مهم در مورد ویتامین D را مرور خواهیم کرد.

علل کمبود ویتامین D

شیوع کمبود ویتامین D از دهه 1970 به دو دلیل افزایش یافته است: اولاً ، شیوه زندگی هنگامی که افراد کمتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند ، تغییر می کند ، و دوم ، افزایش استفاده از کرم های ضد آفتاب هنگامی که افراد در معرض نور خورشید اما در معرض نور خورشید قرار می گیرند. جذب پوست نمی شود. این دو دلیل هنوز وجود دارد و حتی در حال افزایش است. به همین دلیل یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

عوارض ناشی از کمبود ویتامین D

تحقیقات نشان می دهد که کمبود ویتامین D می تواند عوارض جانبی زیادی داشته باشد. بسیاری از عوارض جانبی کمبود ویتامین D می تواند چندین سال طول بکشد. برخی از این عوارض جانبی شامل موارد زیر است:

  • مشکلات قلبی عروقی ، فشار خون
  • مشکل سیستم عصبی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماریهای نقص ایمنی

کمبود ویتامین D با کاهش جذب کلسیم و افزایش میزان پوکی استخوان ، به ویژه در سنین بالا ، خطر شکستگی استخوان (به ویژه استخوان های لگن) را افزایش می دهد. شکستگی لگن یکی از علل شایع استراحت طولانی مدت در بستر ، زخم بستر و مرگ در افراد مسن است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین E ؛ از نحوه استفاده از آن گرفته تا عوارض و مزایای آن

تاثیر ویتامین D

منابع ویتامین D

برای یافتن راه حلی برای کمبود ویتامین D ، ابتدا باید انواع منابع مختلف ویتامین D را بشناسیم.

  • ویتامین D حیوانات (D3): ویتامین D در گوشت یا روغن های حیوانی یافت می شود. منابع ویتامین D حیوانی شامل ماهی (بیشتر پرورشی) ، روغن جگر ماهی ، جگر و تخم مرغ است.
  • ویتامین D گیاهی (D2): منابع گیاهی ویتامین D شامل قارچ و آووکادو است.

منبع مهم دیگر ویتامین D خورشید است. این منابع می توانند تمام ویتامین D مورد نیاز بدن ما را تامین کنند. بنابراین ، با رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی سالم ، می توانید نیاز خود به ویتامین D را بدون نیاز به مکمل برطرف کنید.

مکمل ویتامین D

مکمل های زیادی وجود دارد که با ویتامین D غنی شده اند. قرص ها و کپسول های زیادی وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی ویتامین D هستند. البته ویتامین D موجود در مکمل ها یا محصولات غنی شده مانند شیر و غلات نیز باید در بدن فعال شود. اگر بسیاری از بزرگسالان در معرض نور کافی خورشید نباشند باید از مکمل های ویتامین D استفاده کنند. همچنین باید بعد از مصرف مکمل ویتامین D در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

عملکرد ویتامین D

نکته مهم در مورد ویتامین D این است که ویتامین D به طور طبیعی در بدن فعال نمی شود. این بدان معناست که برای فعال شدن ویتامین D در کبد ، باید در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار بگیرید. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید ، غذای موجود در کبد به کلسترول تبدیل می شود. پس از تبدیل غذا به کلسترول ، نور خورشید این کلسترول را به ویتامین D تبدیل می کند. این بدان معناست که حتی اگر غذاهایی حاوی ویتامین D بخورید ، ویتامین D در بدن شما فعال نمی شود مگر اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

تاثیر ویتامین D بر پوست

نور خورشید و ویتامین D

اکثر عینک ها از عبور اشعه ماوراء بنفش جلوگیری می کنند ، بنابراین قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پشت شیشه به ساخت ویتامین D در زیر پوست کمک نمی کند. کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بیشتر تا 99 درصد از تولید ویتامین D را در پوست متوقف می کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت نیم ساعت در روز نیاز روزانه به ویتامین D را در بیشتر فصول تامین می کند. مصرف ویتامین D در سنین مختلف ، فصول مختلف ، شرایط جغرافیایی مختلف و رنگ پوست متفاوت است.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین B ؛ از آسیب به خواص ویتامین b

ویتامین D و پوکی استخوان

ویتامین D به همراه کلسیم می تواند قدرت استخوان را افزایش دهد. کمبود ویتامین D در بدن باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود. اگر کودکان در سنین پایین دچار کمبود ویتامین D شوند ، ممکن است دچار پوکی استخوان شوند. پوکی استخوان یک بیماری است که در اثر کمبود استحکام استخوان ایجاد می شود. استخوان های کودکان مبتلا به پوکی استخوان با کوچکترین ضربه ای می توانند شکسته شوند. بنابراین بهتر است میزان ویتامین ها در بدن را از سنین پایین کنترل کنیم تا به بیماری های مربوط به ویتامین D مبتلا نشوند.

تاثیر ویتامین D بر مو

ویتامین D بر فولیکول های مو تأثیر زیادی دارد. مصرف ویتامین D می تواند تاثیرات زیادی بر روی موهای شما داشته باشد. برخی از این اثرات عبارتند از:

  • ویتامین D می تواند از ریزش مو جلوگیری کند.
  • ویتامین D با تحریک فولیکول های مو به رشد سریع موها کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که ریزش مو در بسیاری از افراد پس از افزودن ویتامین D متوقف شده است.

تاثیر ویتامین D بر پوست صورت

تاثیر ویتامین D بر پوست

پوست ما در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند ویتامین D3 تولید کند. این ویتامین محلول در چربی است و می تواند از خشکی و اگزمای پوست جلوگیری کند. البته باید توجه داشت که برای استفاده از خواص ویتامین D برای پوست باید از آن به شکل مکمل غذایی یا کرم موضعی استفاده کرد. ویتامین D دارای خواص ضد التهابی است و می تواند التهاب ناشی از آفتاب سوختگی را به سرعت از بین ببرد.

خواص ویتامین D برای پوست فراتر از موارد فوق است. ویتامین D دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می تواند به جوانسازی پوست کمک کند. وی به تاثیر ویتامین D بر پوست ، افزایش کلاژن سازی و رفع چین و چروک اشاره کرد. تاثیر قرص ویتامین D بر روی پوست ممکن است بعد از مدت کوتاهی استفاده شما را شگفت زده کند.

همچنین بخوانید: همه چیز در مورد ویتامین K ؛ ویتامین های انعقاد خون

قرص ویتامین D برای صورت

پوست صورت ما بسیار حساس است و مراقبت از آن برای ما بسیار مهم است. قرص ویتامین D3 خواص زیادی برای پوست صورت دارد. قرص ویتامین D نقش روان کننده و ضد التهابی برای پوست صورت دارد. این ویتامین داروی بسیار خوبی برای پیشگیری و درمان پسوریازیس است. ویتامین D باعث رشد سلول های پوستی و جوانسازی پوست می شود.

همچنین می توانید با ماساژ مایع موجود در قرص های ویتامین D از تأثیر قرص ویتامین D بر روی پوست بهره مند شوید. قرص ویتامین D حتی می تواند به عنوان ضد آفتاب روی پوست برای محافظت از پوست شما استفاده شود.

اخرین حرف

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین ها برای بدن شما است. شما می توانید ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق غذا دریافت کنید. پس از مصرف کافی ویتامین D ، ویتامین D را با قرار دادن مستقیم آن در معرض نور خورشید فعال کنید. علاوه بر بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن ، ویتامین D می تواند تأثیر زیادی بر سلامت پوست و موهای شما داشته باشد. بنابراین بهتر است ویتامین D را به طور منظم مصرف کنید و با نور خورشید مواجه شوید.

منابع:

حاشیه خط سلامت

orthoinfo

دیدگاهتان را بنویسید