دکتر انوشه متخصص تغذیه توصیه های رژیم غذایی برای روزه داران


از آنجا که روزه داران با پرهیز از انجام کارهای بد ، روح خود را پالایش می کنند ، ترکیب این اقدامات به خودداری از رفتار بد خوردن به سلامت جسم و روح کمک می کند.

متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمولی باشد ، برای حفظ سلامت فرد و تامین انرژی لازم برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان افطار ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، هنگام افطار ، باید سعی کرد این نیاز حاد بدن به گلوکز (قند) را برطرف کند ، به ویژه در مورد مغز و سلول های عصبی. بهتر است هنگام درمان افطار غذای بسیار کمی بخورید و از خوردن زیاد و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 خرما ، نصف لیوان آب میوه و بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذاها برای افطار است. خرما و آب میوه ها بهترین مواد برای رفع نیاز بدن به گلوکز هستند و بنابراین از مصرف قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، شربت و … اجتناب کرده ایم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی افراد هنگام افطار زیاد غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود که به آرامی غذا بخورید و خوب جوید. خوردن یک تکه میوه بعد از افطار نیز خوب است.

2-3 ساعت بعد از افطار وقت شام است. شام همچنین می تواند یک وعده غذایی سبک تر باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان و غلات ، گوشت و پروتئین و محصولات لبنی می شود. توصیه می شود بعد از شام یک تا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، چرب ، شور و تند پرهیز کنید. خوردن غذای سبک همراه با سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای خوبی برای سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا باعث کم آبی بدن می شود زیرا ادرارآور است. بنابراین مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

در وعده صبحانه از خوردن غذاهای شیرین و ساده خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، جذب گلوکز خون را افزایش داده و در نتیجه قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدراتهای پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و برای مصرف سحر بسیار بیشتر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از افطار توصیه می شود.

روزه گرفتن برای زنان باردار و شیرده و کودکان اجباری نیست و بیماران مبتلا به دیابت ، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماران باید در این زمینه با پزشک خود مشورت کرده و در صورت موافقت پزشک ، داروهای خود را تنظیم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید