دکتر انوشه متخصص تغذیه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای اطلاع از علل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً یکسان نیستند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت های زیادی بین دو فرد دارای اضافه وزن حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین دلایل چاقی ، ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که من به آنها اشاره می کنم.

میزان متابولیسم سلولی

به گفته متخصص تغذیه ، متابولیسم در بیشتر افراد دارای اضافه وزن سریعتر از افراد لاغر است. برخی از افراد دارای اضافه وزن بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک خود دارند ، که ممکن است به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، غدد یا اختلالات هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در میزان متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایش های لازم و در صورت لزوم داروهای مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

عملکرد نامنظم هورمون های زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست تخمدان دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

تنظیم وعده های غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی ، نخوردن وعده های غذایی بر تنظیم متابولیسم تأثیر مستقیم دارد. یکی از دلایل این امر ، اثر انرژی (ترموژنیک) غذا است. برای هر وعده غذایی که مصرف می کنیم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش نیابد) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن برای بقای خود متابولیسم را کاهش می دهد تا انرژی دریافتی را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذایی می خورند و تمایل دارند بیشتر در وعده غذایی غذا بخورند ، در معرض چاقی هستند. وقتی کالری بدن کاهش می یابد ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا در طول روز از آن استفاده نکند.

عادات غذایی نامناسب و شیوه زندگی نادرست

نداشتن برنامه غذایی ، عادت به گلابی خالدار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، سریع غذا بخوریم ، بیشترین میزان کالری روزانه را در عصر و شب دریافت کنیم ، ساعت های نامنظم خواب ، غذا نخوردن به موقع و به موقع ، عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن ، پرخوری در حالات احساسی مانند استرس ، غم ، شادی و … می تواند باعث چاقی شود.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید