دکتر متخصص تغذیه آنوشه آنتی اکسیدان و سرطان در برابر سرطان


انتخاب غذا و پخت و پز بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از خواصی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه تاثیر بسزایی دارد.رنگهای مورد استفاده در غذا می تواند منشأ طبیعی یا غیرطبیعی داشته باشد.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیری ندارند ، اما به جذابیت و اشتها آورتر غذا کمک می کنند. در افراد دارای اضافه وزن و افرادی که مستعد چاقی هستند ، استفاده از رنگ ها در تزیین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از زعفران طبیعی در غذا ، رنگین کمان میوه ها در ظرف ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره موثر است. در واقع یک بشقاب یا بوم را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک خانم خانه دار یا یک آشپز استاد ، مانند یک نقاش ، بیشترین استفاده را از این رنگهای زیبا می کند. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند خواص خاصی را در غذا برانگیخته و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر بار که به رنگ های مختلف غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، موارد زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود سبز ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجاتی مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین که باعث رنگ آبی و بنفش این مواد می شود ، در کنار مواد شیمیایی فتوشیمیایی ، دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد پیری است. و حافظه را تقویت می کند و سلامت دستگاه ادراری به خواص چشایی کمک می کند و کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجات مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه از غذاها حاوی مایعاتی هستند که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکوین سلامت قلب را افزایش می دهد ، بینایی را افزایش می دهد ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها آماده یا نگهداری می شوند ، لیکور موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم پیچ ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگهای مورد استفاده در ناحیه غذا بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگهای قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر فست فودها از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن در محیط به طرز غیرقابل تحملی طولانی شود و چشم ها را خسته کند ، بنابراین میزها قبلاً خالی هستند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث ایجاد آرامش و سکوت می شوند. بنابراین ، طراحان داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و محل غذاخوری در ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید