رابطه رژیم غذایی و خلق و خو


تغذیه و روحیه چه ارتباطی با هم دارند؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. ارتباط بین الگوهای تغذیه و رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی بدست آمده است و داده های انسانی بسیار کمی در مدت زمان کوتاه در دسترس است.

ما طبق عادت خود مزاج را اضافه کرده ایم. و روحیه مردم را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ به عنوان هوش و دانشی که تعریف روشنی ندارد. خلق و خو مظهر ارتباط است. اینکه هرکسی بتواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روان فرد ایجاد شود.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، رابطه رژیم و روحیه است که با وجود پیچیدگی کمترین هزینه را دارد. و کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد. اساس نظریه این رابطه از آن ناشی می شود. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا حامل های شیمیایی انتقال دهنده های عصبی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از مواد مغذی غیر ضروری در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و توجه را افزایش دهند. بر نوع تغذیه ، نحوه خوردن و نوع غذا تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی انسان یافته های کمی در مورد تحقیقات انسانی موجود است. به همین دلیل ، برخی از استدلال هایی که ممکن است نتایج مطالعات حیوانی را بر روی انسان ها تعمیم دهد. و نمی توان آنها را به طور قطعی بیان کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و مراکز مختلف در این زمینه دخیل هستند.

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، افزایش خلق و خو و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی یک غذای شیرین حاوی مقدار زیادی چربی باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای کربوهیدراتدار ناقل شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و بعد از آن ، فرد احساس خوبی دارد. از سوی دیگر ، کیفیت و عمق خواب سروتونین نیز بهبود می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر روی انسان ، بسیاری از شیرینی ها طفره می روند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را حذف می کنند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، هنگام مواجهه با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارد. اما روند عمل آنها با آب نبات متفاوت است. و حامل های شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز دفع می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و همچنین در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، یافته ها نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که باعث ایجاد احساس لذت در فرد می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و گوشت خواری بر رفتار انسان

گوشت اندروژن ها را جمع می کند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک دام می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی مصرف می کنند ملایم تر هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک دام و بسته بندی مواد غذایی باشد. آنها بر روحیه تأثیر می گذارند.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده حدود نیمی از افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و س aالی را کاملاً رد یا تأیید کرد. تحصیلات در این زمینه نیز بعید به نظر می رسد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. استفاده از این فست فودها در حد اعتدال ؛ به عنوان مثال ، هر ماه یا هر هفته ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات رفته و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادات خوبی داشتیم و آن این بود که از مهمانان با آب لیمو پذیرایی کنیم. متاسفانه ، در حال حاضر جایگزین آن با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر است.


بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهتر کار می کند.
وی به تحولاتی که در صنعت غذا اتفاق افتاده و ما ایرانی ها را از سنت های خود دور کرده است ، اشاره کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباط بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی منجر به تغییر عادات غذایی افراد در جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. همچنین دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و تمایل به فست فود و چیپس و پنیر که پر از چربی اشباع شده و فاقد مواد مغذی است. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تامین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی به عوامل بیماری زا پاسخ دهد ، و البته سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد آهنی و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای تغذیه ای اولیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر دکتر کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید