روزه متناوب یا رژیم ناشتا چیست و چگونه کار می کند؟


برنامه های ناشتا متناوب

قبل از شروع ناشتایی متناوب ، حتماً با مشاور و متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

به طور روزانه ، غذا خوردن به مدت شش تا هشت ساعت در روز محدود می شود. به عنوان مثال ، می توانید 8/16 روز را امتحان کنید: هشت ساعت غذا خوردن و 16 ساعت ناشتایی.

روش دیگر که به روش 2: 5 معروف است ، در مورد خوردن منظم پنج روز در هفته است. در دو روز آینده ، مصرف انرژی محدود به یک وعده غذایی 500-600 کالری است. به عنوان مثال ، شما به طور معمول هر روز از هفته غذا می خورید و فقط یک وعده غذایی در روز در روزهای دوشنبه و پنجشنبه می خورید.

دوره های طولانی بدون غذا مانند 24 ، 36 ، 48 و 72 ساعت ناشتایی می تواند خطرناک باشد. طولانی شدن بیش از حد بدون غذا در واقع بدن را تشویق می کند تا در پاسخ به گرسنگی چربی بیشتری ذخیره کند.

فواید روزه داری متناوب

تحقیقات نشان می دهد که دوره های ناشتا متناوب منجر به چربی سوزی خوب در بدن می شود.

در اینجا برخی از مزایای روزه داری متناوب که تحقیقات تاکنون نشان داده است ، ذکر شده است:

تفکر و حافظه. مطالعات نشان داده است که روزه داری متناوب باعث افزایش حافظه فعال در حیوانات و حافظه کلامی در بزرگسالان می شود.

سلامت قلب. روزه داری متناوب ، فشار خون و ضربان قلب در حالت استراحت را افزایش می دهد ، مانند سایر اندازه گیری های مربوط به قلب.

عملکرد فیزیکی. مردان جوان که به مدت 16 ساعت روزه گرفتند ، با حفظ توده عضلانی ، کاهش چربی را نشان دادند. موشهایی که در روزهای متناوب تغذیه می شدند استقامت بهتری در دویدن نشان دادند.

دیابت و چاقی: در مطالعات حیوانی ، روزه داری متناوب از چاقی جلوگیری کرد و در شش مطالعه کوتاه ، بزرگسالان چاق از طریق ناشتایی متناوب وزن خود را کاهش دادند.

سلامت بافت: در حیوانات ، آسیب متناوب بافت جامد در طول جراحی کاهش می یابد و نتایج را بهبود می بخشد.

آیا روزه داری متناوب بی خطر است؟

برخی از افراد برای کنترل وزن خود و برخی دیگر برای درمان بیماریهای مزمن مانند سندرم روده تحریک پذیر ، کلسترول بالا یا آرتروز استفاده می کنند. اما روزه داری متناوب برای همه مناسب نیست.

تاکید می شود که قبل از اقدام به ناشتایی متناوب (یا هر رژیم غذایی دیگر) ، ابتدا باید با متخصص تغذیه خود صحبت کنید. روزه داری متناوب برای افراد زیر مناسب نیست:

کودکان و جوانان زیر 18 سال

زنان باردار یا شیرده

افراد مبتلا به دیابت یا مشکلات قند خون

کسانی که سابقه اختلالات خوردن دارند

به خاطر داشته باشید که روزه داری متناوب می تواند تأثیرات متفاوتی بر افراد مختلف بگذارد. در صورت بروز اضطراب ، سردرد ، تهوع یا علائم دیگر پس از شروع ناشتایی متناوب ، با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

برای دریافت رژیم غذایی ناشتا با ما تماس بگیرید

مژده رحمانیان ، مشاور متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو انجمن تغذیه ایران

04133310081

www.armooni.ir

دیدگاهتان را بنویسید