رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک که دارای کربوهیدرات کم و چربی زیاد است ، می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، مصرف کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدرات حذف شده جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری شما از چربی تأمین می شود. پروتئین موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز شما را تأمین می کند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند – کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در صورت کاهش قند از طریق مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری بالای آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک برای کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب است. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن می تواند کار سختی به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان تر می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. در واقع ، هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر می توانید به مرحله کتوز برسید و در آن بمانید.

انواع مختلف کتوژنیک

این رژیم دارای نسخه های مختلفی است که در زیر ذکر شده است:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این نوع رژیم غذایی ، کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین متوسط ​​مصرف می شود ، به عبارت دیگر 75 درصد چربی ، 20 درصد پروتئین و فقط 5 درصد کربوهیدرات در این نوع رژیم مصرف می شود.
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش ، دوره های کوتاه بین وعده های غذایی ممکن است کربوهیدرات مصرف کنند ، به عنوان مثال پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز ممکن است مصرف کربوهیدرات شما را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک TKD هدفمند: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید هنگام ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه رژیم معمولی است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. نسبت مصرف پروتئین در این نوع رژیم ها 35٪ ، چربی 60٪ و کربوهیدراتها همان 5٪ است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید