علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین علل مراجعه افراد به پزشک یا دوری از محل کار یا مدرسه است و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا تسکین بیشتر کمردرد اقداماتی انجام دهید. با کمردرد ، داروهای خانگی ساده و حرکات صحیح بدن اغلب در عرض چند هفته کمردرد را بهبود می بخشد و عملکرد آن حفظ می شود. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از درد ماهیچه ای گرفته تا احساس سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد ممکن است به پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن تشدید شود.

وقت مراجعه به پزشک است

اغلب کمردردها معمولاً طی چند هفته با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد در زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

در صورت بروز کمردرد با علائم زیر ، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

کمردرد باعث ایجاد مشکل در روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد بعد از زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها رخ می دهد

علل کمردرد

کمردرد ناشی و آسیب نخاعی.

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد ، که پزشک می تواند از طریق آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

تنه عضله یا رباط.

بلند کردن مکرر وزنه های سنگین یا یک حرکت ناگهانی ناخوشایند می تواند به عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

دیسک های بیرون زده یا شکسته.

دیسک ها به عنوان بالشتک بین پاها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک ممکن است برآمده یا پاره شده و به عصبی فشار وارد کنند.

با این حال ، ممکن است بدون درد پشت دچار برآمدگی یا پارگی دیسک شوید. هنگامی که به دلایل دیگر تصویری از ستون فقرات دارید ، بیماریهای دیسک اغلب به اشتباه دیده می شوند.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتروز ستون فقرات می تواند منجر به کاهش فضای اطراف نخاع شود ، وضعیتی که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده شوند ، مهره های ستون فقرات می توانند شکستگی های دردناک ایجاد کنند.

معاینه کمر

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می توانند فرد را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهند:

سن. کمردرد با افزایش سن ، از 30 یا 40 سالگی شایع تر است.

عدم آموزشبه عضلات ضعیف و بلااستفاده در ناحیه کمر و شکم می تواند منجر به کمردرد شود.

اضافه وزنبه وزن اضافی بدن فشار بیشتری به کمر وارد می کند.

بیماریها برخی از انواع آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن نامناسب استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند منجر به کمردرد شود.

شرایط روانی. به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند کمردرد بیشتری داشته باشند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار باعث سرفه بیشتر می شود که می تواند منجر به فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری حرکات و تمرینات مناسب در بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از تکرار آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش ها.

تمرینات هوازی با فشار کم و کسانی که به کمر فشار نمی آورند یا زیاد در پشت تکان نمی خورند – می توانند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشند.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. در مورد فعالیت هایی که باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

ایجاد قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به عضلات این ماهیچه ها کمک می کند تا به عنوان یک کمربند طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن متعادل را حفظ کنید.

اضافه وزن به ماهیچه های پشت فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

برای کمردرد ورزش کنید

سیگار نکش.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن باید به کاهش این خطر کمک کند.

از حرکاتی که باعث پیچ خوردن یا فشار دادن پشت می شود ، خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

هوشمند بایستید و موقعیت لگن را خنثی نگه دارید. اگر مجبورید به مدت طولانی بایستید ، یک پا را روی ساق پای پایینی بگذارید تا بخشی از بار پای ساق پا برداشته شود. وضعیت صحیح می تواند فشار بر عضلات پشت را کاهش دهد.

هوشمند است. صندلی ای انتخاب کنید که دارای پشتی مناسب برای پشت ، زیر بغل و پاهای گردان باشد.

گذاشتن یک بالش یا حوله رول بر پشت می تواند منحنی طبیعی خود را حفظ کند. زانوها و باسن خود را هم سطح نگه دارید.

موقعیت خود را اغلب تغییر دهید ، حداقل هر نیم ساعت. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز بهداشت با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران سالمند ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری خدمات ارائه کرده و آسایش و امنیت را برای شما عزیزان در اولویت اصلی خود قرار داده اند.

برای کسب اطلاعات بیشتر ، کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید.
هشدار! این مقاله فقط برای آموزش است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید