متخصص تغذیه دکتر انوشه آب مهمترین غذا


شاید هیچ ماده ای مهمتر از آب در غذا وجود نداشته باشد. اما ما توجه زیادی به آن نمی کنیم و گاهی اوقات آن را از منوی روزانه خود حذف می کنیم.

ما می توانیم هفته ها بدون غذا بمانیم ، اما فقط چند روز بدون آب خواهیم بود.

همه سلولهای انسان حاوی آب هستند. 60 درصد از وزن کل بدن و 70 درصد از وزن بدن بدون آب است.

بنابراین نسبت آب در بدن بین 50 تا 75 درصد است که بسته به سن و میزان چربی بدن متفاوت است. آب فواید زیادی برای بدن دارد ، به چند نمونه اشاره می شود.

  • آب برای بقا و تشکیل سلول ها بسیار مهم است و آب جزء همه مایعات سلولی است.
  • به عنوان حامل بسیاری از مواد عمل می کند و در ورود غذا به سلول و دفع مواد دفع کننده از آن نقش دارد.
  • به تنظیم دمای بدن کمک می کند. تبخیر آب از سطح پوست به صورت تعریق بدن را خنک می کند.
  • آب نقش مهمی به عنوان یک ماده مغذی ایفا می کند ، تمام مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و هورمون ها باید برای تغذیه سلول ، که نقش آب است ، به تمام نقاط بدن منتقل شوند.
  • آب در بسیاری از واکنشهای بیولوژیکی درون سلولی ، معده ، روده کوچک و محل هضم ، به عنوان کاتالیزور عمل می کند. بنابراین برای بسیاری از واکنشهای گوارشی و متابولیسم غذا مهم است.
  • آب حرکت مفاصل را تسهیل می کند و از اصطکاک بین قسمت های مختلف بدن (مفاصل و استخوان ها) جلوگیری می کند.
  • به تبادل گاز در دستگاه تفسی کمک می کند.

با کم آبی بدن ، کارایی انسان تا حد زیادی کاهش می یابد. کاهش آب بدن به میزان چهار تا پنج درصد باعث کاهش قدرت و کارایی 20 تا 30 درصد می شود. اولین علامت کم آبی ، تشنگی است.

متأسفانه تشنگی زمانی رخ می دهد که حدود دو درصد از بدن بدن دچار کم آبی شود. بنابراین ، توصیه می شود قبل از تشنگی ، آب بنوشید. از دست دادن 10 درصد آب بدن باعث کم آبی شدید و از دست دادن 20 درصد از آن کشنده است.

بدن آب را از راه های مختلف از جمله ادرار ، مدفوع ، پوست و ریه از دست می دهد. نیاز به آب و همچنین حفظ تعادل آب در بدن بستگی به سن ، فعالیت بدنی ، گرما ، رژیم غذایی و بیماری ها دارد. آب در نوزادان و کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است. در شرایط عادی ، بزرگسالان به یک لیتر در ازای هر 1000 کالری مصرفی و کودکان به 1.5 لیتر آب نیاز دارند. نیاز روزانه به آب در دوران بارداری کمی افزایش می یابد ، اما در دوران شیردهی به 3.4 لیتر افزایش می یابد.

اگر نیاز روزانه بدن به آب را در 2600 میلی لیتر (2.6 لیتر) در نظر بگیریم ، 1500 میلی لیتر از آن با نوشیدن مایعات ، 850 میلی لیتر با آب در غذا و 250 میلی لیتر با آب متابولیک تحویل می شود.

آب متابولیک به دلیل تجزیه غذای خورده شده در بدن ایجاد می شود. به طور متوسط ​​، به ازای هر 100 کالری متابولیزه شده در بدن ، 13 گرم آب متابولیک به دست می آید.

بنابراین ، مشاهده شده است که نوشیدن آب نقش مهمی در مرطوب سازی بدن دارد. بهتر است روزانه به طور متوسط ​​6-8 لیوان آب بنوشید تا بدن را مرطوب کند. میوه ها و سبزیجات نیز آب زیادی دارند و معمولاً 70 تا 95 درصد وزن آنها آب است و یکی از منابع مناسب تامین آب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید