مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


با خطرات رژیم کم کربوهیدرات آشنا شوید

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیب متوازن و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا مانند کربوهیدرات ها وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی محدود در مصرف کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث انواع بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ تشکیل می دهند. فقط فیبرهای نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نادرست روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل به 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول نقش مهمی در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمتری دارند که خطر ابتلا به یبوست و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، لوبیا ، میوه ها ، سبزیجات و غلات ، که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند ، در رژیم غذایی گنجانده شوند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم غذایی کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها فرد را تشویق می کند که مقدار زیادی پروتئین حیوانی بخورد ، که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سخت شدن دیواره های شریانی و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که سرشار از کربوهیدرات است ، خطر سفتی ، بسته شدن و انعقاد شریان را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 10-15٪ پروتئین ، 55-65٪ کربوهیدرات حاوی فیبر و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. به دلیل از دست دادن کلسیم به مدت طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی با پروتئین بالا و کربوهیدرات کم برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. در واقع کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل همه گروه های غذایی باشد.

معایب رژیم بدون کربوهیدرات متخصص تغذیه اصفهان

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیاد در کوتاه مدت را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. خوردن رژیم غذایی کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد را فراهم می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP مهمترین منبع انرژی برای ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله در طی برخی انقباضات و گسترش ها ذخیره می شود. و ماهیچه ها به ATP بیشتری نیاز دارند. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود آنها ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند و به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدرات هایی که حاوی مقدار زیادی فیبر هستند و به آرامی قند خون را بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای آموزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کربوهیدرات کم است. آنها تأیید نشده اند و به دلیل کمبود انرژی برای عضلات و مغز ، گزینه مناسبی برای کاهش وزن نیستند و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش می کنند. رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن رژیمی است که همه گروه های غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر دکتر کلیک کنید رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در اصفهان.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه رژیم غذایی و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید