پرهیز از کم کاری تیروئید داروسازی فرااتپ گستر


غذایی که می خورید نه تنها بر غده تیروئید ، بلکه بر توانایی بدن شما در استفاده از هورمون های تیروئید نیز تأثیر می گذارد. بنابراین ، برای کنترل کم کاری تیروئید ، از غذاهای زیر اجتناب کنید:
برخی از غذاها ، مانند گوشت و سبزیجات پرچرب از خانواده کلم ، می توانند در تولید هورمون تیروئید تداخل ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند یک بیماری پیچیده باشد که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها تأثیر قابل توجهی بر عملکرد تیروئید دارند و برخی غذاها ممکن است توانایی بدن را در جذب هورمون های جایگزین مورد استفاده در درمان تیروئید کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا در مقطعی از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا خواهند شد.

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

مانند هر بیماری ، برخی عوامل ، از جمله سابقه خانوادگی و محیط ، قابل کنترل نیستند. با این حال ، رژیم غذایی شما نیز نقش دارد و شما مسئول آن هستید ، بنابراین می توانید تصمیم بگیرید که کدام غذاها را برای عملکرد تیروئید بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست (مانند فیبر و قهوه) ممکن است عجیب به نظر برسند. دلیل این امر این است که در برخی رژیم های غذایی این مواد غذایی سالم و بی ضرر محسوب می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما بسیار مهم است که هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید ، میزان مصرف غذا را متعادل کنید. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید دور ریخته یا کمتر مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود ، غذاهای سرخ شده آماده مصرف ، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که خارج از رژیم کم کاری تیروئید نمی توانید احساس خوبی داشته باشید ، حتی اگر بیمار هستید ، خوردن غذاهای مناسب می تواند حال شما را بهتر کند. غذاهایی که هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب یا کاهش داد عبارتند از:

غذاهای سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر غده تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. مطالعه ای که در مجله علمی Scientific Reports در مارس 2019 منتشر شد نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون های تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین ، اگرچه دستورالعمل رژیم غذایی خاصی وجود ندارد ، برخی از مطالعات نشان می دهد که مصرف سویا ممکن است توانایی بدن در جذب داروهای تیروئید را مختل کند. به همین دلیل قبل از مصرف دارو باید 4 ساعت پس از مصرف غذای سویا منتظر بمانید. بهتر است در مورد خوردن سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و کلم پیچ غنی از فیبر و سایر مواد مغذی هستند که می توانند در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند. این امر به ویژه در صورت کمبود ید صادق است. بنابراین ، اگر از این سبزیجات استفاده می کنید ، مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و شلغم را کاهش دهید. این به این دلیل است که مطالعات نشان داده است که خوردن این سبزیجات ممکن است عملکرد غده تیروئید را افزایش دهد ، که از ید برای عملکرد خود استفاده می کند. یک غده تیروئید طبیعی ضروری است. به با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، شما باید مقدار قابل توجهی سبزیجات خانواده کلم مصرف کنید تا بر جذب ید تأثیر بگذارد.
اگر کم کاری تیروئید و کمبود ید دارید ، خوردن متوسط ​​این سبزیجات می تواند آنها را برای بدن مضرتر کند. پختن این نوع سبزیجات می تواند اثرات آنها بر غده تیروئید را کاهش دهد و خوردن این نوع سبزیجات پخته شده به میزان 150 گرم در روز ممکن است مفید باشد. این مقدار به این دلیل است که هیچ عوارضی بر عملکرد تیروئید وجود ندارد.

پیدا کنید: کپسول اسید فولیک + بقا ید

گلوتن موجود در نان ، ماکارونی و برنج

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را به حداقل برسانند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را متوقف کند.
طبق مقاله ای در سال 2017 ، کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب با هم ارتباط دارند. هیچ تحقیقی نشان نمی دهد که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما می توانید با پزشک خود در مورد چگونگی خلاص شدن از گلوتن یا آزمایش بیماری سلیاک مشورت کنید.
اگر می خواهید غذاهای حاوی گلوتن بخورید ، می توانید با انتخاب غذاهایی که حاوی غلات کامل هستند ، مانند نان ، ماکارونی و برنج ، که سرشار از فیبر و سایر مواد مغذی (علامت رایج کم کاری تیروئید) است ، بی نظمی روده را بهبود بخشید. به داروهای کم کاری تیروئید باید چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای حاوی فیبر بالا که مانع جذب هورمون های تیروئید می شوند ، مصرف شوند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت های پرچرب و غذاهای سرخ کرده

چربی توانایی بدن برای جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل می کند. چربی همچنین می تواند در عملکرد غده تیروئید در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کند. برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند از غذاهای سرخ کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی خودداری کنید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، به راحتی وزن خود را افزایش داده و چندین کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت. از غذاهای شیرین می توان اجتناب کرد زیرا کالری زیادی دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بنابراین ، توصیه می شود میزان مصرف شکر را کاهش دهید یا این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کرده و حذف کنید.

غذای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند ، بنابراین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم ممکن است این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش تغذیه ای” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا غذاهایی را که کمترین سدیم را دارند پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

فیبر زیاد در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات یافت می شود

دریافت فیبر کافی برای سلامتی مفید است ، اما خوردن بیش از حد می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق دستورالعمل رژیم غذایی دولت ایالات متحده ، افراد بالای 50 سال باید بین 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. فیبرهای بالاتر از این سطح در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات می توانند بر سیستم گوارشی تأثیر گذاشته و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین قهوه صبح دقت کنید.

مطالعه ای در مجله تیروئید نشان داد که کافئین با جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید تداخل دارد. برخی از افرادی که صبح از داروهای تیروئید با قهوه استفاده می کنند نمی توانند سطح تیروئید خود را کنترل کنند. حالا باید به این افراد بگوییم “داروهای تیروئید خود را فقط با آب مصرف کنید”. پس از مصرف دارو ، حداقل 30 دقیقه قبل از نوشیدن قهوه صبر کنید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید را کاهش می دهد

مصرف الکل می تواند سطح هورمون تیروئید و توانایی تولید هورمون های تیروئید را کاهش دهد. الکل برای غده تیروئید مضر است و از توانایی بدن در استفاده از هورمون های تیروئید جلوگیری می کند. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از الکل به طور کامل اجتناب کنند یا مصرف آن را به حداقل برسانند.

تنظیم: زهرا محبی
منبع: سلامت روزانه

دیدگاهتان را بنویسید