چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره مشاغل تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه را با چای سیاه مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و ثابت شده است که در مطالعات آزاردهنده ترین است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های معروف ، از جمله قهوه و چای ، به دلیل اثرات مفید خود بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه آن می تواند متفاوت باشد ، اما در همان مقدار چای و قهوه ، قهوه دارای دو برابر کافئین بیشتر از چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونسی (240 میلی لیتر) حاوی 95 میلی گرم کافئین در مقایسه با 47 میلی گرم چای سیاه بدون کافئین است.

اگرچه محققان عمدتا بر روی اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، هر دو نوشیدنی – با وجود داشتن مقادیر مختلف این ماده – می توانند مزایای سلامتی مشابهی را ارائه دهند. مصرف کافئین می تواند خطر ابتلا به برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد ، خلق و خو و هوشیاری ورزش را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین تقویت کننده عملکرد در حین ورزش است.

مرور 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین دریافت کردند و گروه دریافت کننده این نوشیدنی از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. بررسی نه مطالعه علمی بر روی 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند که به جلوگیری از برخی بیماری های مزمن کمک می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها و حاوی مقدار زیادی پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. گروه های پلی فنول زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، t-rubigine و catechins اجزای اصلی چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigines از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داد که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات و تحقیقات طولانی مدت انسانی که شواهد اضافی را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد حساسیت زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

فرصتی برای افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی شما را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب شما را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که باعث افزایش خواص اعتیادآور قهوه می شود. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی شما را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما حداکثر غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را هنگامی که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند ترجیح می دهند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه چای کافئین کمتری دارد ، اما سرشار از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. برخلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که به آرامش شما کمک می کند ، دارای اثرات ضد استرس باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی حالتی آرام اما هوشیار به شما می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف L -theanine با کافئین – مانند چای – می تواند به شما کمک کند بیدار ، متمرکز ، متمرکز و سریع بمانید. این ترکیب به این دلیل است که چای از قهوه انرژی زا و آرامش بخش تر است.

مزایای احتمالی برای کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری هایی که می سوزانید را 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش کرد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن ارتباط دارد. نتایج مشابه از بررسی 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از طرف دیگر ، به نظر می رسد تپولیفنول ها مانند T-flavin نیز در کاهش وزن نقش دارند. گزارش شده است که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که تپولی فنول ها می توانند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شوند ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که مصرف متوسط ​​آن بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منابع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر شرایط مختلف ، از جمله بیماری های قلبی و برخی سرطان ها محافظت کنند.

ادعاهای دیگر در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. با این حال ، می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلالات خواب در افراد حساس شود.

به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف بیش از حد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا وابستگی شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-theanine است که هنگام بیدار شدن آرام می شود.

علاوه بر این ، می توانید گزینه های بدون کافئین را انتخاب کنید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی بدون کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را در برابر برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و ال تیانین در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید