چرا بی دلیل چاق می شویم؟


علت چاقی یک روز چیست؟

چاقی فقط ناشی از پرخوری نیست و عوامل زیادی بر افزایش وزن شما تأثیر می گذارد که ممکن است از آنها بی خبر باشید. در این مقاله این علل چاقی را بررسی می کنیم.

چاقی یک بیماری خطرناک است که می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. اما نکته مهم این است که تقریباً بسیاری از افراد علت افزایش وزن و چاقی خود را نمی دانند و تصور می کنند که همه کارها را درست انجام داده اند و بدون دلیل چاق شده اند. به همین دلیل ، در این مقاله از مجله پزشکی Apple Health ، ما سعی کرده ایم دلایلی را که ممکن است باعث افزایش وزن شما شده است ، بررسی کنیم ، اما از آن آگاه نیستید. با ما بمان.

چرا بی دلیل چاق می شویم؟

اول از همه ، باید بگوییم که هیچ چاقی بدون دلیل نیست و اگر فکر می کنید علت چاقی شما یک مشکل ماوراء طبیعی است ، یک اشتباه بزرگ دارید. علت چاقی شما به شیوه زندگی یا وضعیت سلامتی شما مربوط می شود. در حقیقت ، شما تنها علت افزایش وزن خود را نمی دانید. برخی از افراد نیز متوجه می شوند که بسیار کم و درست غذا می خورند و دلیل افزایش وزن را بدون خوردن زیاد جستجو می کنند ، اما این فقط مشکل را برطرف کرده و کمکی به شما نمی کند.

موارد زیر احتمالاً یکی از دلایل افزایش وزن و چاقی هستند ، اما شما از آنها آگاهی ندارید.

کم تحرک بودن

بی تحرکی در طول روز و به اصطلاح عدم تحرک یک عامل م inثر در افزایش وزن و بیماریهای مزمن است. کار پشت میز ، تماشای تلویزیون ، رانندگی با ماشین و استفاده از رایانه و تلفن همراه همه از فعالیت های کم تحرک است.

عدم تحرک و چاقی

مطالعه روی 464 فرد دارای اضافه وزن و چاق نشان داد که متوسط ​​زمان نشستن روزانه آنها 6.2 ساعت در روزهای هفته و 6 ساعت در روزهای کاری بوده است. مشاغل به دنبال تماشای تلویزیون بیشترین نقش را برای افراد کم تحرک در این مطالعه ایفا کردند.

ایجاد برخی تغییرات ساده در شیوه زندگی ، مانند ورزش و نشستن کمتر ، می تواند تفاوت زیادی در عدم تحرک ایجاد کرده و از چاقی جلوگیری کند. به عنوان مثال ، یک مطالعه 3 ماهه بر روی 317 کارگر نشان داد که جایگزینی تنها یک ساعت نشستن با یک ساعت ایستادن در طول روز کاری باعث کاهش کل چربی بدن ، کاهش اندازه دور کمر و افزایش توده عضلانی می شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که زمان زیاد پشت صفحه می تواند به طور قابل توجهی در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشد.

حتی تغییرات جزئی مانند رفتن بعد از شام به جای تماشای تلویزیون ، ورزش یا استراحت بعد از ناهار ، استفاده از میز ایستاده یا رفتن به محل کار با دوچرخه ، می تواند از افزایش وزن جلوگیری کند.

مقدار زیادی شکر و شیرینی بخورید

مصرف منظم غذاها و نوشیدنی های شیرین مانند شیرینی ، کیک ، نوشابه ، نوشیدنی های ورزشی ، بستنی ، چای سرد و انواع قهوه های شیرین می تواند به راحتی به بدن شما در تجمع چربی بیشتر کمک کند. مصرف زیاد قند و شیرینی علاوه بر اینکه یکی از عوامل چاقی بدون خوردن زیاد غذا است ، می تواند شانس ابتلا به برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی را نیز افزایش دهد.

در ایالات متحده ، نوشیدنی های شیرین بزرگترین منبع قند هستند و به شدت با افزایش وزن ارتباط دارند. به عنوان مثال ، بررسی 30 مطالعه روی 242،352 کودک و بزرگسال نشان داد که نوشیدنی های شیرین با افزایش وزن و چاقی ارتباط دارند.

مطالعه دیگری بر روی 11،218 زن نشان داد که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین در روز منجر به افزایش یک کیلوگرم وزن در طول دو سال می شود.

اگرچه مصرف زیاد قند و شیرینی برای سلامتی بسیار مضر است ، قطع ناگهانی مصرف قند توصیه نمی شود و می تواند مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد کند. به همین دلیل ، بهتر است مصرف قند و شیرینی را به تدریج کاهش دهید.

محصولات نیمه تمام

غذاهای فرآوری شده یکی از بزرگترین دلایل چاقی بدون خوردن غذای زیاد است و بسیاری از مردم نمی دانند که علت چاقی آنها به دلیل مصرف غذاهای فرآوری شده است. غذاهای کاملاً فرآوری شده مانند غلات ، فست فودها و مایکروویو حاوی تعدادی ترکیبات مضر مانند قند اضافه شده ، مواد نگهدارنده و چربی های ناسالم هستند که بدون شک برای سلامتی شما مضر هستند و باعث چاقی می شوند.

دلیل چاقی

به عنوان مثال ، یک مطالعه در سال 2019 بر روی 19،363 بزرگسال کانادایی نشان داد افرادی که غذاهای فرآوری شده می خورند ، 32 درصد بیشتر از کسانی که غذاهای فرآوری شده کمتری مصرف می کنند ، چاق هستند.

غذاهای بسیار فرآوری شده معمولاً کالری بالایی دارند اما فاقد مواد مغذی مهم مانند پروتئین و فیبر هستند و باعث احساس سیری می شوند ، که به راحتی می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود.

نداشتن خواب کافی

خواب برای سلامتی و تناسب اندام مهم است. خواب ناکافی همراه با سایر عوارض جانبی می تواند منجر به افزایش وزن شود.

مطالعه روی 92 زن نشان داد کسانی که کمتر از 6 ساعت در روز می خوابند دارای شاخص توده بدنی (BMI) و سطح ویسفاتین (پروتئین ترشح شده از سلول های چربی) نسبت به زنانی هستند که 6 ساعت یا بیشتر در روز می خوابند.

بنابراین ، افزایش زمان خواب می تواند به کاهش وزن شما کمک کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد خواب شبانه به مدت 7 ساعت یا بیشتر با 33 درصد افزایش احتمال کاهش وزن در مقایسه با خواب کمتر از 7 ساعت همراه است.

اگر کیفیت خواب پایینی دارید ، می توانید با کاهش زمان استفاده از انواع مانیتور (کامپیوتر ، تلفن همراه یا تلویزیون) قبل از خواب ، میزان مصرف کافئین و خوابیدن در زمان معین را کاهش دهید.

به اندازه کافی غذاهای کامل و سالم نخورید

نخوردن غذاهای کامل و سالم می تواند به اندازه خوردن غذاهای ناسالم و فرآوری شده برای سلامتی شما مضر باشد و منجر به افزایش وزن شود. در واقع ، وقتی صحبت از تغذیه سالم می شود ، خوردن بهتر از نخوردن است و همین باعث می شود بدون خوردن زیاد وزن خود را افزایش دهید.

یک مطالعه 609 بزرگسال چاق را به دو گروه تقسیم کرد که رژیم کم چربی یا کم کربوهیدرات را به مدت 12 ماه دنبال کردند.

هر دو گروه آموختند که میزان مصرف سبزیجات خود را به حداکثر برسانند ، میزان قندهای اضافی ، چربی های ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده خود را محدود کنند ، غذاهای کامل را با غذاهای کم و مقوی بخورند و بیشتر وعده های غذایی را در خانه آماده کنند.

این مطالعه نشان داد که افراد در هر دو گروه رژیم غذایی مقادیر یکسانی از وزن خود را از دست دادند-12 پوند (5.4 کیلوگرم) برای گروه کم چرب و 13 پوند (5.9 کیلوگرم) برای گروه کم کربوهیدرات. چنین نتیجه ای نشان می دهد که کیفیت مواد موجود در رژیم غذایی مهمترین عامل برای کاهش وزن است.

گنجاندن غذاهای کامل در رژیم غذایی دشوار نیست. سعی کنید به تدریج غذاهای کامل و مغذی مانند سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا ، تخم مرغ ، آجیل و دانه ها را به وعده ها و میان وعده های خود اضافه کنید.

فشار

استرس مزمن یک مشکل بسیار شایع در زندگی امروز است که می تواند عامل چاقی شما باشد. سطوح بالای هورمون استرس کورتیزول گرسنگی و میل شدید به غذاهای پرکالری را افزایش می دهد که می تواند منجر به افزایش وزن شود. علاوه بر این ، مطالعات نشان می دهد که افراد چاق سطح کورتیزول بالاتری نسبت به افراد بدون بیماری دارند.

افزایش وزن بدون خوردن زیاد

جالب اینجاست که مدیریت استرس می تواند منجر به کاهش وزن شود. در یک مطالعه 8 هفته ای بر روی 45 فرد بزرگسال چاق ، افرادی که از تکنیک های آرام سازی مانند تنفس عمیق استفاده می کردند ، نسبت به افرادی که فقط توصیه های منظم رژیم غذایی را دریافت کردند ، کاهش وزن بیشتری را تجربه کردند.

برای کاهش استرس ، سعی کنید تکنیک های آرام سازی مانند یوگا ، گردش در طبیعت و معاشرت با دوستان را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

شما از اختلالات خاصی رنج می برید

در حالی که علت چاقی معمولاً به شیوه زندگی نادرست برمی گردد و نکاتی که ذکر کردیم ، برخی از مشکلات سلامتی نیز می توانند باعث چاقی شوند. در واقع علت افزایش وزن بدون خوردن زیاد غذا و حتی انجام فعالیت بدنی زیاد می تواند مربوط به این موضوع باشد و هر چقدر هم برای بهبود سبک زندگی خود تلاش کنید باز هم با تجمع چربی اضافی در بدن خود روبرو خواهید شد. بدن از جمله اختلالاتی که می توانند باعث چاقی شوند عبارتند از:

  • کم کاری تیروئید: این وضعیت که بر فعالیت غده تیروئید تأثیر می گذارد ، می تواند عامل چاقی باشد و باعث افزایش وزن یا مشکل در کاهش وزن شود.
  • افسردگی: این حالات روانی رایج با افزایش وزن و چاقی همراه است.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS): سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند با به هم خوردن تعادل هورمونی در زنان در سنین باروری باعث افزایش وزن شود و کاهش وزن را مشکل کند.
  • اختلال پرخوری (BED): BED یک نبرد مکرر با پرخوری غیرقابل کنترل است و می تواند منجر به عوارض زیادی از جمله افزایش وزن شود.

سایر شرایط مانند دیابت و سندرم کوشینگ نیز با افزایش وزن ارتباط دارند ، بنابراین برای تشخیص صحیح مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

علاوه بر این ، برخی از داروها ، از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی ، می توانند منجر به افزایش وزن شوند. اگر فکر می کنید به دلیل داروهای خود وزن اضافه کرده اید ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

اخرین حرف

عوامل زیادی می توانند در افزایش وزن ناخواسته نقش داشته باشند. کم خوابی ، بی تحرکی و پرخوری غذاهای فرآوری شده یا شیرین تنها برخی از عاداتی هستند که می توانند خطر افزایش وزن را افزایش دهند. با این حال ، پس از مشخص شدن علت چاقی ، برخی تغییرات ساده مانند تغذیه مناسب ، ورزش و تمرکز بر غذاهای سالم می تواند به شما در دستیابی به تناسب اندام و بهبود سلامت کمک کند.

healthline.com

ncbi.nlm.nih.gov

nhs.uk

دیدگاهتان را بنویسید