چگونه از سرماخوردگی جلوگیری کنیم؟


ارسال شده: 07 اکتبر 1400

جلوگیری از سرماخوردگی

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم با فردی که حامل ویروس است ، هوای حاوی ویروس را استنشاق کرده یا تجهیزات آلوده را با ترشحات ویروس لمس کند ، به فرد سالم منتقل شود. ویروس های سرماخوردگی همچنین می توانند برای مدتی در مجاری تنفسی خفته بمانند و هنگامی که فرد در اثر عوامل مانند سرماخوردگی ، استرس و خستگی ضعیف می شود ، باعث بیماری شوند. بنابراین برای سرماخوردگی ، لزوماً به دنبال حامل در اطراف خود نباشید. با توجه به شیوع بیشتر این بیماری در فصول سرد ، در مجله پزشکی اپل ، ما به روشهای ساده و کاربردی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه اشاره می کنیم.

جلوگیری از سرماخوردگی

برای جلوگیری از سرماخوردگی ، باید بهداشت را رعایت کنید و موارد خاصی را در سبک زندگی خود اعمال کنید. رعایت این امر می تواند از سرماخوردگی به ویژه در فصول سرد جلوگیری کند.

جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی

همچنین بخوانید: از سرماخوردگی گرفته تا کرونا

برای جلوگیری از سرماخوردگی بهداشت را رعایت کنید

به طور کلی بهداشت شامل موارد زیادی است که می تواند به شما کمک کند. در اینجا چند توصیه بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه وجود دارد:

دست شستن

همیشه دستان خود را بشویید. اولین و هنوز بهترین راه برای پیشگیری از سرماخوردگی ، شستن مرتب دستان است. افرادی که ویروس را منتقل می کنند ، با عطسه یا سرفه ویروس را به اجسام منتقل می کنند ، که می تواند روزها تا هفته ها روی آنها باقی بماند و پس از انتقال به بدن ما باعث بیماری شود. شستشوی منظم با آب و صابون این ویروس ها را از دست شما پاک می کند. وسایلی مانند تلفن های همراه و صفحه کلیدهای رایانه که معمولاً شسته نمی شوند بسیار کثیف هستند و بهتر است بعد از لمس دستان خود را بشویید. همچنین هنگام سرماخوردگی از سرماخوردگی و سرخجه خودداری کنید تا از آلوده شدن دیگران جلوگیری کنید و به سادگی توضیح دهید که چرا دیگران را لمس نمی کنید. مالیدن و تکان دادن خطر ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد.

جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

بهداشت دست

با دستان کثیف صورت را لمس نکنید. چشم ها ، دهان و بینی مهم ترین راه های ورود ویروس ها به بدن هستند. این یکی از مهمترین نکات برای جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه است. بنابراین ، با دست های آلوده صورت را لمس نکنید. لمس یا بوسیدن صورت کودکان یکی از مهمترین راههای سرماخوردگی آنها یا برعکس سرماخوردگی به والدین است. هنگام عطسه و سرفه صورت خود را با دستان خود نپوشانید. بهداشت خوب دست ها می تواند از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری کند.

شیوه زندگی مناسب

به اندازه کافی بخوابید و از استرس دوری کنید. خستگی ، استرس و نخوابیدن می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و احتمال ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد. کاهش استرس و خواب کافی می تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیشرفت سرماخوردگی داشته باشد.

خارج از

بسیاری از سرماخوردگی ها در پاییز. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از سرماخوردگی در پاییز ، بیرون رفتن از منزل است. در صورت امکان در خارج از منزل استفاده کنید. بسیاری از مردم برای جلوگیری از سرما ، جریان هوای خارج از منزل و محل کار خود را در فصل سرما مسدود می کنند. تنفس در محیط داخلی تعداد ویروس ها را در هوا افزایش می دهد و احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش می دهد. تا جایی که ممکن است در یک فرد سردسیر از استنشاق در هوای آزاد خودداری کنید ، و اگر نمی توانید از آن اجتناب کنید ، حداقل تهویه کافی را انجام دهید.

جلوگیری از سرماخوردگی در مراحل اولیه

سیگار

سیگار نکش. رطوبت مخاط بینی و مجاری تنفسی به همراه موهای ریز در مجاری تنفسی (راه های هوایی) به بیرون ، مهمترین عامل در ابتلا به ویروس ها و باکتری ها و جلوگیری از سرایت آنها به مجاری تنفسی و ریه های تحتانی است. اگر سیستم به درستی کار نکند ، خطر ابتلا به سرماخوردگی کاهش می یابد. استعمال دخانیات باعث خشک شدن مجاری تنفسی و فلج موقت مژه ها می شود و در نتیجه عبور ویروس ها از سیستم ایمنی و ایجاد بیماری آسان تر می شود. سیگار کشیدن مژه ها را بیش از نیم ساعت فلج می کند و می تواند در طولانی مدت باعث آسیب دائمی به مژه ها شود.

ورزش ها

آموزش را فراموش نکنید. ورزش منظم هر هفته ، به ویژه ورزش های هوازی ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند ، تهویه ریوی را افزایش می دهد و خطر وجود و گسترش ویروس ها در ریه ها را کاهش می دهد. ورزش همچنین با افزایش جریان خون در شریان ها و کلیه ها از ایجاد سرماخوردگی جلوگیری می کند. با کمک ورزش می توانید از سرماخوردگی در مراحل اولیه جلوگیری کنید.

تغذیه مناسب برای جلوگیری از سرماخوردگی پاییزی

مایعات بنوشید. نوشیدن مقدار مناسب مایعات ، باکتری ها را از بدن دور می کند. چای سبز یا چای ساده با آب ساده بهترین انتخاب برای فصول سرد است. آب لیمو شیرین و پرتقال طبیعی دارای مقادیر زیادی ویتامین C هستند که برای جلوگیری از سرماخوردگی بسیار مفید است. اگر آب میوه های طبیعی موجود نیست ، می توانید پودرهای ویتامین C و قرص های جوشان را جایگزین کنید.

همچنین بخوانید: سرماخوردگی به ویروس کرونا

رژیم غذایی سالم

تغذیه مناسب به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک می کند. در فصول سرد سال ، بدن برای تولید گرما به کالری بیشتری نیاز دارد. شروع رژیم های شدید مانند نوشیدن آب به تنهایی یا سالاد می تواند سیستم ایمنی بدن را در این زمان تضعیف کرده و احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد.

مصرف مایعات و مرکبات

میوه و سبزیجات را فراموش نکنید. میوه هایی مانند توت فرنگی ، کیوی و همه مرکبات سرشار از ویتامین C هستند. سبزیجاتی مانند فلفل با رنگ های مختلف و گوجه فرنگی نیز دارای ویتامین C هستند. ماست و باکتری های مفید آن به ضدعفونی کردن دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. این میوه ها و سبزیجات از بروز سرماخوردگی جلوگیری می کنند.

منابع:

وب سایت رسمی Healthline
سایت وبمد

دیدگاهتان را بنویسید