گلوتن و چاقی رژیم سلیاک را بشناسید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از اختلالات و انواع حساسیت های غذایی را که گاه منجر به بیماری های مربوط به دستگاه گوارش می شود ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما همه چیز را در مورد آن نمی دانید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده کوچک داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در ادامه ، اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم غذایی بدون گلوتن که برای بهبود سلامتی ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این بیماری اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی ، واقعاً نیازی به مصرف داروهای قوی ندارید. افراد مبتلا به این بیماری باید از رژیم غذایی سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که فرد مبتلا به بیماری سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به درستی جذب کند و منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک ، رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا با آب مخلوط شده و به آرد بافتی چسبناک می بخشد. این خاصیت چسب مانند به نان هنگام پخت حجم می دهد ، به طوری که قوام ترد و سفتی دارد و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. جدی ترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و جو از جمله گندم ، جو و چاودار و برخی غلات دیگر مانند جوانه گندم یافت می شود. برخی از افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم فاقد گلوتن ، توصیه می شود تا آنجا که ممکن است غذاهای حاوی گلوتن یا گلوتن مصرف نکنید ، که معمولاً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، غلات ، چاودار است. به سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده فاقد گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما آخرین مواد اولیه آن فاقد گلوتن است. بنابراین به جایگزینی بدون گلوتن برای بسته بندی مواد غذایی توجه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه و سبزیجات: به هر شکلی ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک شده یا نگهداری شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و جایگزین های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. برنامه جدیدی به نام برنامه جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است ، بنابراین می توانید مواد فاقد گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب است بدانید که برخی از غذاهای غلات بدون گلوتن ، نان و گندم نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، بیسکویت و بیسکویت موجود در سوپر مارکت ها و خواربارفروشی های سالم و ارگانیک.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن داشته باشید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، آرد سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، غذا / آرد بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی از افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما احساس می کنند که ممکن است به گلوتن حساسیت داشته باشند. حتی افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن ، از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی می تواند ناشی از سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای پی بردن به بیماری سلیاک ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما حتماً از پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید. پس از چند هفته بیماری سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم شما کمک نکند ، چیز دیگری می تواند باعث مشکلات گوارشی شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ، رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. وقتی رژیم بدون گلوتن را شروع می کنید ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که فرد مبتلا به بیماری سلیاک به طور ناخواسته کالری اضافی را از غذاهای حاوی گلوتن جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. این به این دلیل است که غذاهای بدون گلوتن اغلب جایگزین میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند به سرعت کالری زیادی به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر خوردن غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • انرژی بدن را افزایش می دهد
  • به کاهش وزن کمک می کند
  • باروری را بهبود می بخشد
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ، نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن به عنوان رژیم غذایی پیشنهاد می شود:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا یک کوزه خیس کنید. صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید