7 ماده غذایی مفید برای سلامت چشم


این مقاله را لیست کنید

مروری بر این مقاله

حفظ رژیم غذایی متعادل و سالم برای حفظ سلامت چشم مهم است و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی کمک کند. خوردن غذاهای حاوی انواع ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی معروف به آنتی اکسیدان ها می تواند از بیماری های جدی چشم جلوگیری کند.

بیماریهای چشمی که با رژیم غذایی سالم قابل پیشگیری هستند عبارتند از:
  • آب مروارید که باعث تاری دید می شود
  • دژنراسیون ماکولا وابسته به سن که می تواند بینایی را محدود کند
  • گلوکوم
  • خشکی چشم
  • دید ضعیف در شب

این آنتی اکسیدان ها عوامل اکسید کننده را دفع می کنند که می توانند بر سلامت شما تأثیر منفی بگذارند.

چشمان شما برای سالم ماندن به انواع زیادی آنتی اکسیدان نیاز دارند. این شامل:

بهترین رژیم غذایی با انواع پروتئین ها ، محصولات لبنی ، میوه ها و سبزیجات متعادل است. در طول روز غذاهای رنگارنگ بخورید و رنگ های مختلف غذا را با هم ترکیب کنید. شما باید مصرف غذاهای ناسالم فرآوری شده ، دارای چربی اشباع بالا یا قند زیاد را محدود کنید.

در اینجا 7 ماده غذایی مفید برای سلامت چشم ها آورده شده است. اکثر آنها به طور کلی در تمام طول سال با قیمت مناسب در دسترس هستند. می توانید آن را به تنهایی یا در دستور العمل پیچیده تر میل کنید.

1- ماهی

ماهی به ویژه ماهی قزل آلا می تواند برای سلامت چشم مفید باشد. ماهی قزل آلا و ماهی های دیگر حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اینها چربی های “سالم” هستند. اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به بهبود بینایی پشت چشم و سلامت شبکیه کمک کند. آنها همچنین می توانند از خشکی چشم جلوگیری کنند.

چند روز در هفته ماهی در رژیم غذایی خود بخورید. هنگام خرید ماهی قزل آلا ، به جای ماهی آزاد پرورشی ، یک نوع ماهی صید شده وحشی را انتخاب کنید. این به این دلیل است که ماهی قزل آلا پرورشی نسبت به ماهی قزل آلا وحشی دارای چربی اشباع شده و امگا 3 کمتری است.

ماهی قزل آلا و اکثر ماهی ها را می توان کبابی یا کبابی کرد. آن را با گیاهان تازه ، لیمو ، نمک و فلفل برای یک شام ساده و خوشمزه امتحان کنید.

ماهی برای سلامت چشم

خواندن:

آیا خوردن پوست ماهی خوب است؟


2- تخم مرغ

تخم مرغ برای سلامت چشم مفید است. زرده حاوی ویتامین A ، لوتئین ، زآگزانتین و روی است که برای سلامت چشم ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند. قرنیه سطح چشم است. لوتئین و زآگزانتین احتمال ابتلا به بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مربوط به سن را کاهش می دهند. روی به سلامت شبکیه کمک می کند. شبکیه پشت چشم است. روی نیز به چشمان شما در دیدن شب کمک می کند.

تخم مرغ بسیار متنوع است و می تواند برای صبحانه ، ناهار و شام استفاده شود. یک راه آسان برای لذت بردن از تخم مرغ های شما این است که آنها را بجوشانید. آن را روی سالاد و ساندویچ امتحان کنید. تخم مرغ آب پز را می توانید به عنوان میان وعده میل کنید.

تخم مرغ برای سلامت چشم
تخم مرغ برای سلامت چشم

خواندن:

خواص بی نظیر تخم بلدرچین برای بدن


3- بادام

بادام ، مانند دیگر مغزها و دانه ها ، به طور کلی برای سلامت چشم مفید است. بادام حاوی ویتامین E است. این ویتامین در برابر مولکول های ناپایدار که بافت های سالم را هدف قرار می دهند ، محافظت می کند. مصرف منظم ویتامین E می تواند از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن و همچنین آب مروارید جلوگیری کند. شما باید حدود 22 واحد بین المللی (IU) یا 15 میلی گرم ویتامین E در روز را هدف بگیرید. یک وعده بادام تقریباً 23 آجیل یا 1 فنجان است و حاوی 11 IU است. سایر آجیل ها و دانه ها حاوی ویتامین E هستند ، از جمله تخمه آفتابگردان ، فندق و بادام زمینی.

بادام را می توانید در هر زمان به عنوان میان وعده میل کنید. همچنین طعم فوق العاده ای در غلات صبحانه ، ماست یا سالاد دارد. به اندازه سرو توجه کنید. بادام کالری بالایی دارد ، بنابراین مصرف خود را به 1-2 وعده در روز محدود کنید.

بادام برای سلامت چشم
بادام برای سلامت چشم

خواندن:


4- لبنیات

محصولات لبنی مانند شیر و ماست می توانند برای چشم شما مفید باشند. آنها حاوی ویتامین A و ماده معدنی روی هستند. ویتامین A از قرنیه محافظت می کند و روی به انتقال آن از طریق کبد به چشم ها کمک می کند. روی در سراسر چشم ، به ویژه در شبکیه و در کوروئید ، بافت عروقی زیر شبکیه یافت می شود. این ماده معدنی مهم نه تنها از آب مروارید جلوگیری می کند ، بلکه به دید در شب نیز کمک می کند. گاوهای تغذیه شده با چمن بیشترین مزایا را دارند.

محصولات لبنی را می توان در طول روز مصرف کرد. می توان آن را به عنوان یک نوشیدنی همراه با غذا یا همراه با قهوه و چای یا غلات صبحانه میل کرد. ماست یک انتخاب سالم برای صبحانه یا میان وعده است.

محصولات لبنی برای سلامت چشم
محصولات لبنی برای سلامت چشم

5- هویج

هویج برای سلامت چشم مفید است. هویج ، مانند زرده تخم مرغ ، حاوی ویتامین A و بتاکاروتن است. ویتامین A و بتاکاروتن می توانند به سطح چشم ها کمک کرده و از عفونت های چشم و سایر بیماری های جدی چشم جلوگیری کنند.

خوردن هویج در حال حرکت آسان است. یک رشته هویج یا کیسه هویج بچه برای یک میان وعده بعد از ظهر یا عصر آماده کنید. برای تغذیه بیشتر به سالاد و سوپ اضافه کنید یا ریز خرد کنید و به خمیر مافین یا پنکیک اضافه کنید.

هویج برای سلامت چشم مفید است
هویج برای سلامت چشم مفید است

خواندن:

فواید خوردن هویج برای چشم ها + سایر خواص معجزه آسا

آیا هویج برای دیابت مفید است؟


6- برگ کلم

کلم به عنوان یک غذای عالی شناخته می شود زیرا حاوی بسیاری از ویتامین ها ، مواد مغذی و مواد معدنی مهم است. برای سلامت چشم بسیار مفید است. کلم حاوی آنتی اکسیدان لوتئین و زآگزانتین است که در تخم مرغ و سایر غذاها نیز یافت می شود. این مواد مغذی ممکن است به جلوگیری از بیماری های جدی چشمی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید وابسته به سن کمک کند. لوتئین و زآگزانتین توسط بدن تولید نمی شوند ، بنابراین باید آنها را در رژیم غذایی خود قرار دهید. یک وعده 100 گرم (حدود 1.1 فنجان) کلم پیچ حاوی 11.4 میلی گرم لوتئین است ، بنابراین مصرف روزانه 10 میلی گرم توصیه می شود. سبزیجات دیگر سرشار از لوتئین فلفل و اسفناج هستند.

برگ کلم را می توان با چیپس میان وعده جایگزین کرد. ابتدا برگها را بشویید ، سپس آنها را به قطعات کوچک برش دهید. روغن زیتون را روی آن بریزید و حداقل 20 دقیقه بجوشانید تا کلم پیچ ترد شود. می توانید کمی نمک بپاشید. کلم را می توانید به عنوان غذای جانبی سرخ کرده یا به عنوان سالاد سرو کنید.

برگ کلم برای سلامت چشم
برگ کلم برای سلامت چشم

7- نارنجی

پرتقال و سایر مرکبات حاوی ویتامین C هستند که برای سلامت چشم مهم است. این ویتامین در درجه اول در میوه ها و سبزیجات تازه یافت می شود و به سلامت عروق خونی در چشم کمک می کند. هنگامی که در ترکیب با سایر ویتامین ها و مواد مغذی استفاده شود ، می تواند به توسعه آب مروارید و مبارزه با دژنراسیون ماکولا کمک کند.

برای لذت بردن از پرتقال ، می توانید آب پرتقال بنوشید ، برای یک میان وعده پوست بگیرید یا آنها را به سالاد میوه اضافه کنید.

پرتقال برای سلامت چشم
پرتقال برای سلامت چشم

نتیجه

رژیم غذایی سالم برای سلامت چشم ضروری است. حفظ رژیم غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها از بیماری های جدی چشم جلوگیری می کند و عملکرد مطلوب چشم را تضمین می کند.

سعی کنید هر روز انواع غذاهای خام بخورید. در صورت داشتن مشکلات چشمی به پزشک مراجعه کنید زیرا مداخله زودهنگام می تواند از بیماری های جدی تر جلوگیری کند.

نکاتی برای سلامت چشم

مراقبت منظم از چشم برای حفظ سلامت چشم مهم است. خوردن غذاهای سالم تنها راه محافظت از چشم ها نیست. راه های دیگر برای حفظ سلامت چشم عبارتند از:

  • هر 1-2 سال یکبار به متخصص چشم مراجعه کنید.
  • استفاده از عینک آفتابی در فضای باز
  • سیگار کشیدن ممنوع
  • حفظ وزن سالم
  • هنگام انجام ورزش ، سرگرمی ، پروژه های خانه یا فعالیت های مرتبط با کار از عینک ایمنی استفاده کنید.
  • مدیریت قند خون

پرسش و پاسخ

سوالات:

من الان عینک می زنم. آیا غذاهایی وجود دارد که بتوانم برای بهبود بینایی خود بخورم تا دیگر نیازی به عینک نداشته باشم؟

{بیمار ناشناس}

پاسخ:

شانس بهبود بینایی از طریق مصرف غذا بستگی به وضعیت چشم پایین دارد. دژنراسیون ماکولا و شب کوری نمونه هایی از شرایطی هستند که با خوردن غذاهای غنی از ویتامین A ، آنتی اکسیدان لوتئین ، زئاتانزین و اسیدهای چرب امگا 3 بهبود یا کند می شوند. نزدیک بینی و آینده نگری در تضاد با رژیم غذایی سالم نیستند. با این حال ، یک رژیم غذایی سالم غنی از مواد مغذی ذکر شده در این مقاله می تواند از چشم شما در برابر از دست دادن زودرس بینایی محافظت کند.


پست های مرتبط:

قانون 20-20 چیست و چگونه از خستگی چشم جلوگیری کنیم…

تمرینات چشم: چگونه می توان سلامت چشم ها را تقویت کرد و آنها را تقویت کرد

علل قرمزی چشم: عوارض و درمان


دیدگاهتان را بنویسید