احساس بی حالی و بی حوصلگی’؟ هر آنچه که باید در مورد آنهدونیا بدانید


یک کلمه واقعی برای زمانی که شما کمی احساس “مه” دارید وجود دارد – آنهدونیا است. متخصص دلایل بیولوژیکی و محیطی پشت آن و آنچه می تواند کمک کند را آشکار می کند

وقتی از شما می پرسند چطور هستید، و می گویید “خوب”، آیا منظورتان این است که خوشحال نیستید، غمگین نیستید یا فقط کمی “بله” هستید؟

با وجود اینکه همه چیزهایی را که باید بخواهید دارید، یک خانه راحت و دوستان و خانواده در اطراف خود دارید، آیا گاهی اوقات احساس می کنید که دوست دارید کمی بیشتر از خودتان از زندگی لذت ببرید؟

زندگی مدرن در واقع شاد بودن را آسان نمی کند

ممکن است نام این کلمه را نشنیده باشید، اما به نظر می رسد که یک نام علمی برای احساس “مه” در بیشتر مواقع وجود دارد – به عنوان anhedonia شناخته می شود.

و مشخص شد که طیفی از دلایل بیولوژیکی و محیطی پشت آنهدونیا وجود دارد، از تغییرات هورمونی و رژیم های غذایی بیش از حد پردازش شده تا بیماری های ایمنی، استرس زندگی مدرن، و آسیب های دوران کودکی.

بیشتر بخوانید: بی خوابی؟ خیلی استرس دارید که بخوابید؟ 5 روش آزمایش شده و آزمایش شده برای غلبه بر استرس

کارشناس احساس «مه» توضیح می‌دهد که آنهدونیا چیست و چه چیزی می‌تواند به زنی که روی مبل خسته به نظر می‌رسد کمک کند.

اولین کتاب در این زمینه احساس بلاه؟ چرا Anhedonia شما را بی شادی رها کرده است و چگونه می توانید اوج زندگی را دوباره به دست آورید، به دلایلی می پردازد که ممکن است شما آنهدونیا را تجربه کنید – و برای غلبه بر آن چه باید کرد.

تانیت کری، خبرنگار نویسنده.

با این حال، خبر خوب این است که به لطف استفاده از FMRI (معروف به فناوری عملکردی) که می‌تواند در هنگام تحریک احساسات چه اتفاقی می‌افتد، بیشتر از همیشه در مورد چگونگی ایجاد شادی در مغز می‌دانیم.

به همین دلیل زمان آن فرا رسیده است که در نهایت این دانش را مهار کنیم و به عقب برگردیم.

در اینجا خلاصه ای از همه چیزهایی است که باید در مورد آنهدونیا بدانید، کلمه گمشده در سلامت روان…

آنهدونیا چه احساسی دارد؟

آنهدونیا از کلمه یونانی “بدون لذت” گرفته شده است.

ممکن است به صورت احساس گیر افتادن، بی‌حسی، بی‌حسی یا گویی احساسات شما صاف شده‌اند نشان داده شود. بنابراین، علاوه بر اینکه احساس شادی برایتان سخت است، ممکن است احساس غم و اندوه را نیز به این شدت احساس نکنید.

یکی از چیزهایی که ممکن است زنگ خطر را به صدا درآورد این است که ممکن است متوجه شوید چیزهایی که قبلاً احساس خوبی در شما ایجاد می‌کردند – معاشرت، موسیقی مورد علاقه‌تان یا تعطیلات – دیگر این کار را انجام نمی‌دهند.

همچنین ممکن است متوجه شوید که لذتی که از حواس خود دریافت می کنید، مانند لامسه و چشایی، شدت کمتری دارند. این بدان معناست که می تواند بر زندگی جنسی شما نیز تأثیر بگذارد زیرا لمس و حتی ارگاسم احساس خوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: Biohacking – آیا تمرینات قدرتی می تواند قدرت مغز شما را تقویت کند؟

کارشناس احساس «مه» توضیح می‌دهد که آنهدونیا چیست و چه چیزی می‌تواند به زن کمک کند که هنگام غذا خوردن خسته به نظر برسد.

آنهدونیا در مقابل افسردگی

آنهدونیا اغلب نشانه افسردگی اساسی است، اما می تواند یک وضعیت مستقل نیز باشد. اگر آنهدونیا مستقل دارید، ممکن است خوشحال نباشید، اما ممکن است بدبخت هم نباشید. با این حال، ممکن است لذت خود را از چیزهای کوچک از دست داده باشید.

آنهدونیا می تواند باعث شود که احساس کنید تعادل در مغز شما به هم ریخته است

این احتمال وجود دارد که اغلب صبح‌ها تمایلی به بلند شدن از رختخواب نداشته باشید، اما به هر حال این کار را انجام می‌دهید. به روز خود ادامه خواهید داد، اما احساس خواهید کرد که باید شاد بودن را جعل کنید.

آنهدونیا می‌تواند باعث شود که احساس کنید تعادل در مغزتان به هم ریخته است و بی‌تفاوتی باعث می‌شود از چیزهایی که قبلاً دوست داشتید لذت ببرید.

بنابراین، در داخل مغز شما چه می‌گذرد؟

برای احساس لذت در زندگی، دوپامین باید به آرامی در مسیر پاداش مزولیمبیک مغز شما گردش کند. یکی از دلایل آنهدونیا این است که این مدار لذت آنطور که می‌توانست یا باید کار نمی‌کند.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است در ارتباط بین هاب های مختلف در مسیر پاداش اختلال ایجاد شود یا دوپامین بسیار کم یا بیش از حد در اطراف آن در گردش باشد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی – زنان در حال تبدیل شدن به هوش مصنوعی در زمینه سلامتی خود هستند

کارشناس احساس

سبک زندگی و آنهدونیا

کورتیزول یک هورمون استرس است که ما به آن نیاز داریم تا ما را به حرکت درآورد و به ما انگیزه دهد، اما وقتی سطح استرس به طور مداوم در بدن ما بالا باشد، این سطح هرگز فرصتی برای تنظیم مجدد پیدا نمی کند. با گذشت زمان، این امر اثرات مواد شیمیایی حس خوب ما مانند دوپامین را کاهش می دهد.

این به این دلیل است که در اصل، توجه به تهدیدات برای بقای ما بسیار مهمتر از احساس لذت بود. بنابراین، زمانی که کورتیزول تحریک شود، در بدن ما ماندگاری بیشتری دارد.

همچنین مشخص شده است که کمبود خواب باعث وقفه در ترشح دوپامین در سیستم پاداش می شود.

این اثرات مواد شیمیایی احساس خوب ما مانند دوپامین را کاهش می دهد

دلیل دیگر بیماری است. هر گونه عفونت یا اختلال ایمنی که باعث پاسخ ایمنی در بدن می شود، از کووید گرفته تا دیابت، لوپوس و بیماری لایم، می تواند باعث التهاب، نه تنها در بدن بلکه در مغز شود و بر مسیر پاداش تاثیر بگذارد.

تاریخچه زندگی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود – افرادی که دوران کودکی پر هرج و مرج، غیرقابل پیش بینی یا آسیب زا داشته اند، ممکن است یاد بگیرند که به احساسات خوب اعتماد نکنند حتی زمانی که در بزرگسالی ایمن هستند.

و البته پس از آن رژیم غذایی وجود دارد. رژیم‌های غذایی مدرن که سرشار از قند و مواد نگهدارنده هستند می‌توانند باعث التهاب در روده و از بین بردن میکرو باکتری‌هایی شوند که به تولید مواد شیمیایی مفید مانند سروتونین کمک می‌کنند.

چگونه احساس “بله” را شکست می دهید؟

یکی از کلیدهای غلبه بر احساسات “بله” درک چگونگی ایجاد شادی در مغز در وهله اول است.

حتی اگر شاد بودن هدف شماره یک اکثر مردم است، اما این که چقدر کم بدانیم که چگونه این اتفاق می افتد، شگفت آور است.

من با برخی از برترین دانشمندان علوم اعصاب جهان صحبت کردم تا این فرآیند را ردیابی کنم و بفهمم وقتی ما احساس “لذت” می کنیم چه اتفاقی برای مناطقی که در امتداد مسیر پاداش mesolimbic قرار دارند، می افتد.

البته، مغز اندام بسیار پیچیده‌ای است، اما با داشتن برخی دانش‌های اولیه، می‌توانیم به این فکر کنیم که چگونه ورودی‌های بهتری را به مغزمان تغذیه کنیم که به بهتر اجرا شدن این مسیر پاداش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: 6 آیین پوست ذهن برای حمایت از زنان در دوران یائسگی

کارشناس احساس «مه» توضیح می‌دهد که Anhedonia چیست و چه چیزی می‌تواند به ویژگی‌ها کمک کند که منتظر چیزی باشند.

هک شادی

مجموعه ابزار عظیمی از راه های مبتنی بر شواهد در کتاب وجود دارد، اما یکی از موارد مورد علاقه من – و همیشه از آن ها استفاده می کنم – این است که قاعده ای در مورد همیشه داشتن چیزی در دفتر خاطرات خود که منتظر آن باشید.

این به این دلیل است که عصب شناسان دریافته اند که بخش مهمی از شادی، انتظار است.

thumbnail_جلد کتاب آنهدونیا دو برابر ۲۴ فوریه

داشتن چیزی که منتظر آن باشید، باعث ایجاد دوپامین انتقال دهنده عصبی احساس خوب در اطراف مسیر پاداش مغز می شود.

بنابراین، هر هفته یک قانون را در دفتر خاطراتم قاعده می‌کنم که مشتاقانه منتظر آن هستم، چه قهوه با یک دوست یا قدم زدن در جایی زیبا، گوش دادن به پادکست مورد علاقه‌ام.

برای افزایش مزایا، باید آن را نیز تکان دهید. مغز زمانی که به دنبال چیز جدیدی است یا تجربه می کند، دوپامین بیشتری آزاد می کند. بنابراین مرتباً برای بازدید از مکانی که قبلاً نرفته‌اید یا فعالیت‌هایی را که همیشه می‌خواستید امتحان کنید بررسی کنید.

برای نکات بیشتر در مورد آنهدونیا و هک های شادی، بخوانید احساس بلاه؟ چرا Anhedonia شما را بی شادی رها کرده است و چگونه می توانید اوج های زندگی را دوباره به دست آورید – منتشر شده توسط Welbeck در 13 آوریل.

برای خرید در آمازون موجود است.

این مقاله را دوست دارید؟ در خبرنامه ما ثبت نام کنید تا مقالات بیشتری مانند این را مستقیماً به صندوق ورودی خود تحویل دهید.