یاور آفتاب در بدن ما


افراد بیشتر و بیشتری متوجه کمبود ویتامین D می‌شوند که در آزمایش خون خود گزارش می‌شود. بدن ما در واقع ویتامین D می سازد، اما تنها پس از قرار گرفتن در معرض مقادیر لازم نور خورشید. آگاهی از ویتامین D به دلیل سلامت استخوان و دندان ما مهم است. نقش اصلی این مکمل، مسئولیت جذب کلسیم و فسفات است. گزارش شده است که تا 40 درصد از جمعیت ایالات متحده فاقد مقدار مناسب در بدن خود هستند.

کمبود ویتامین D با سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، سرطان سینه، افسردگی و افزایش وزن مرتبط است. مطالعات اخیر چاقی را با سطوح پایین ویتامین D مرتبط دانسته اند. این منطقی است زیرا ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. این بدان معنی است که برای استفاده در آینده در کبد و بافت چربی ذخیره می شود. اگر به درستی استفاده نشود یا جذب نشود، کبد قادر به انجام تمام وظایف لازم با آن نیست. مطالعات بیشتری در حال انجام است تا بررسی شود که آیا چربی اضافی شکم باعث کاهش سطح ویتامین D می شود یا اینکه آیا ویتامین D فقط در افراد با دور کمر بزرگتر ذخیره می شود و استفاده نمی شود.

برای اکثر افراد، اگرچه برخی از افراد ممکن است نیازهای خاصی داشته باشند، 400-800 IU یا 10-20 میکروگرم در روز توصیه می شود. ماهی، به ویژه ماهی تن، سالمون، صدف، شاه ماهی، میگو، ساردین و ماهی خال مخالی منابع غذایی خوبی هستند. زرده تخم مرغ و قارچ همچنین دارای ویتامین D هستند. شیر با ویتامین D بدن را خوب می کند. محصولات لبنی را می توان با ویتامین D غنی کرد، مانند برخی از انواع شیر، شیر سویا و پنیر. اقلام صبحانه مانند آب پرتقال، بلغور جو دوسر و غلات، همگی دارای ویتامین D هستند. روغن کبد ماهی یک مکمل محبوب برای مصرف D است.

علائم کمبود ویتامین D شامل درد استخوان و ضعف عضلانی است. سایر مقصران عبارتند از بیماری کرون، بیماری سلیاک و فیبروز کیستیک که همگی توانایی جذب دستگاه گوارش را مهار می کنند. عملکرد سالم کلیه نیز برای استفاده از ویتامین D مورد نیاز است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهترین راه برای دریافت ویتامین D است. این همیشه برای همه افراد امکان پذیر نیست و می دانیم که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در مقادیر بیش از حد می تواند خطرناک باشد. کرم ضد آفتاب در واقع مانع از جذب ویتامین D می شود. رژیم به تنهایی باعث می شود به اندازه کافی سخت شوید. این امر به ویژه برای افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند یا به شیر حساسیت دارند صادق است. یک سبک زندگی سالم شامل فعال بودن و خون رسانی به منظور آگاهی از عملکرد صحیح بدن و استفاده از ویتامین ها و مواد معدنی است. هنگامی که علائم و نشانه‌ها ظاهر می‌شوند، باید بدون تأخیر اقدام کرد. برای کسانی از ما که در مکان‌های آفتابی قرار دارند، می‌توانیم در تمام طول سال بیرون برویم تا نیاز به نور آفتاب را برآورده کنیم. پس ادامه دهید و ویتامین D را به عنوان دلیل دیگری برای بلند شدن، بیرون آمدن و حرکت برای سلامتی خود اضافه کنید.

کمبود ویتامین D: یک مشکل جهانی با عواقب سلامتی – PubMed (nih.gov)

ویتامین D: ویتامین “آفتاب” – PMC (nih.gov)

ویتامین D: بررسی مبتنی بر شواهد | هیئت پزشکی خانواده آمریکا (jabfm.org)

ویتامین D در سلامت و بیماری: دیدگاه های کنونی | مجله تغذیه | متن کامل (biomedcentral.com)

همه مناسب

دکتر مگان جانسون مک کالو صاحب یک استودیوی تناسب اندام در Oceanside CA به نام Every BODY’s Fit است. او دارای دکترا در سلامت و عملکرد انسانی، کارشناسی ارشد در تربیت بدنی و علوم بهداشت، و او یک مربی و مربی ارشد NASM است. او همچنین یک بدنساز طبیعی حرفه ای، مدل تناسب اندام، مربی سلامتی و مربی ورزش گروهی AFAA است. او همچنین 6 کتاب در آمازون دارد.