آخرین مطالب در مورد زئولیت و سم زدایی


زئولیت نوعی ماده معدنی از خاک رس است که نشان داده شده است به ترویج جنبه های خاصی از فرآیند سم زدایی در بدن انسان کمک می کند. ساختار مولکولی متخلخل آن به حمایت از اقدامات بیوشیمیایی خاصی که در سراسر سم‌زدایی کبدی-روده‌ای از جمله تبادل یون و جذب رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

جذب فرآیندی است که شامل اتصال سطحی به مولکول اتصال است. با این حال، جذب در تضاد با جذب است، یعنی زمانی که یک ذره در مولکول یا محلول ادغام می شود. اساساً، مولکول‌هایی که ویژگی‌های جذب را نشان می‌دهند ممکن است در مقایسه با مولکول‌هایی که فقط جذب می‌کنند، پتانسیل بیشتری برای اتصال و حذف سموم بیشتری داشته باشند. اتصال از طریق جذب ممکن است به حذف سموم و سم زدایی طبیعی کمک کند. در سطح مولکولی، افزایش تخلخل و مساحت سطح ممکن است به حداکثر کردن پتانسیل جذب مولکول اتصال کمک کند.

کلینوپتیلولیت نوعی کانی زئولیت است که بسیار متخلخل است و خواص جاذب نشان داده شده است. از نظر شیمیایی بی اثر است و اندازه مولکولی آن مانع از عبور آن به جریان خون می شود. در تحقیقات نشان داده شده است که به اتصال و خنثی کردن برخی از فلزات سنگین، مایکوتوکسین ها و سایر مواد مضر کمک می کند. شواهد نشان می دهد که کلینوپتیلولیت همچنین ممکن است به حمایت از یکپارچگی سد روده کمک کند. همچنین ممکن است به ارتقاء عملکرد سالم کبد، وضعیت آنتی اکسیدانی و سلامت سیستم ایمنی و سلولی کمک کند.

بایندرهایی مانند کلینوپتیلولیت ممکن است به تقویت پاسخ بدن به برخی سموم و فلزات سنگین کمک کند. تصور می شود که کلینوپتیلولیت از طریق جذب مستقیم فلزات سنگین مانند سرب عمل می کند و به جلوگیری از جذب ترانس اپیتلیال و انتقال به محفظه های خونی کمک می کند. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که توف های کلینوپتیلولیت ممکن است به جذب سایر فلزات سنگین از جمله تالیم، باریم، نیکل و کادمیوم کمک کنند. همچنین در مطالعات نشان داده شده است که کلینوپتیلولیت به اتصال و خنثی کردن مایکوتوکسین ها و سایر مواد مرتبط بالینی کمک می کند.

مطالعات بالینی نقش حمایتی بالقوه کلینوپتیلولیت را در حمایت از مسیرهای سم زدایی بررسی کرده اند. یک کارآزمایی گروهی موازی تصادفی، کنترل شده با دارونما، دوسوکور تأثیر بالقوه G-PUR را بررسی کرد.®یک فرم ثبت شده از توف کلینوپتیلولیت، بر جذب سرب روده ای در بزرگسالان سالم. این مطالعه شامل 42 نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه دارونما یا مداخله شامل G-PUR خوراکی قرار گرفتند.® در مقادیر 2 گرم یا 4 گرم، همراه با ایزوتوپ پایدار سرب 204سرب به عنوان ردیاب. افرادی که G-PUR دریافت می کنند® گزارش شده است که کاهش جذب سرب روده ای 90٪ را تجربه می کنند که توسط بیومارکرهای خون و ادرار نشان داده شده است. سرب کل خون در گروه دارونما در مقایسه با هر دو گروه درمان به طور قابل توجهی بالاتر گزارش شد. همچنین نشان داده شد که دفع ادرار 24 ساعته در گروه‌های درمان در مقایسه با دارونما بسیار کمتر است.

کلینوپتیلولیت همچنین ممکن است به حمایت از یکپارچگی سلول های مخاطی روده و جنبه های خاصی از سلامت دستگاه گوارش (GI) کمک کند. G-PUR® نشان داده شده است که به ارتقای سلامت مرز برس کمک می کند و به حمایت از پاسخ بدن به تغییرات اپیتلیال ناشی از سموم در حضور Clostridioides difficile (سخت است) در یک مطالعه آزمایشگاهی. یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با دارونما شامل 2 گرم G-PUR بود® سه بار در روز به مدت 12 هفته در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر غالب با اسهال (IBS-D)، وضعیتی که با نفوذپذیری روده مشخص می شود. در پایان مطالعه، بهبود علائم مرتبط با IBS-D مشاهده شد. بهبود در تنوع میکروبی روده در مقایسه با دارونما نیز گزارش شده است.

در حالی که تحقیقات بیشتری به خصوص در محیط بالینی مورد نیاز است، کلینوپتیلولیت از خاک رس زئولیت ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از فرآیندهای سم زدایی و حذف کمک کند. همچنین ممکن است به حمایت از عملکرد دستگاه گوارش، یکپارچگی دیواره روده و سلامت سلولی بهینه کمک کند.

توسط دکتر C Ambrose، ND، MAT