اسپری بینی نارکان بدون نسخه (OTC): آیا باید آن را دریافت کنید؟



آیا نام نارکان را شنیده اید؟ این نام تجاری دارویی به نام نالوکسان است – و یک نجات دهنده واقعی است. به معنای واقعی کلمه. می تواند اثرات مصرف بیش از حد مواد افیونی را مسدود و معکوس کند و بین مرگ و زندگی تفاوت ایجاد کند.

FDA هفته گذشته فروش اسپری بینی نالوکسان را بدون نسخه (OTC) تایید کرد. از آنجایی که داروخانه‌ها، خواربارفروشی‌ها و حتی پمپ بنزین‌ها در کنار سایر محصولات کمک‌های اولیه، فضایی را برای اسپری بینی نالوکسان در قفسه‌های خود آماده می‌کنند، در اینجا اطلاعاتی در مورد داروهای نجات‌دهنده زندگی وجود دارد – و اینکه چرا باید آن را داشته باشید.

نارکان چیست؟

نالوکسون (که با نام های تجاری Narcan، Evzio و Zimhi فروخته می شود) چیزی است که آنتاگونیست مواد افیونی نامیده می شود. این بدان معناست که به گیرنده های مواد افیونی در بدن شما متصل می شود و اثرات مواد افیونی را بر مغز مسدود می کند. اپیوئیدها داروهایی مانند هروئین، اکسی کدون، هیدروکودون، کدئین، مورفین و فنتانیل هستند.

Narcan چگونه کار می کند؟

نارکان، یا هر اسپری بینی نالوکسان، به سرعت تنفس طبیعی را به فردی که ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی دچار قطع تنفس شده یا بسیار آهسته نفس بکشد، باز می گرداند.

نالوکسان را می توان به دو روش تزریق کرد یا اسپری بینی از قبل بسته بندی شده. در حال حاضر فقط اسپری بینی برای فروش فرابورس تایید شده است.

چرا باید نارکان داشته باشی؟

مصرف بیش از حد مواد افیونی شایع تر از آن چیزی است که فکر می کنید. بیش از 130 نفر در ایالات متحده هر روز به دلیل مصرف بیش از حد مواد افیونی جان خود را از دست می دهند – و این برای افراد از هر طبقه اتفاق می افتد. ممکن است فکر کنید هرگز این اتفاق را نخواهید دید، اما اگر این کار را بکنید چه؟ اگر نالوکسان دارید، ممکن است بتوانید کمک کنید. و این امکان وجود دارد: از هر 10 مصرف بیش از حد مواد افیونی 8 مورد در یک خانه اتفاق می افتد و از هر 10 مصرف بیش از حد مواد افیونی، 4 مورد افراد ناظر حضور دارند.

جمعیت در معرض خطر بالقوه شامل نوجوانان، افرادی که برای کنترل درد مزمن برای آنها مواد افیونی تجویز می شود، افرادی که دارای اختلالات مصرف مواد هستند یا افرادی که در گذشته برای اختلالات مصرف مواد تحت درمان قرار گرفته اند، می شود.

آیا نارکان عوارضی دارد؟

این دارو بی خطر در نظر گرفته می شود و هیچ تاثیری بر روی افرادی که مواد افیونی در سیستم خود ندارند ندارد. اگرچه نالوکسان برای مصرف بیش از حد مواد افیونی، مانند مواردی که توسط کوکائین یا متامفتامین ها ایجاد می شود، کار نمی کند، اما به کسی آسیب نمی رساند. CDC استفاده از نالوکسان را در هر زمانی که فردی شاهد علائم مصرف بیش از حد است، استفاده از نالوکسان را توصیه می کند، حتی اگر دارویی که باعث آن شده است ناشناخته باشد. علائم مصرف بیش از حد عبارتند از: مردمک های با اندازه دقیق، ضربان قلب ضعیف، مشکل در صحبت کردن، بیهوشی، استفراغ، پوست سرد یا آبی، یا توقف یا کند شدن تنفس، گاهی اوقات با صداهای غرغر.

واکنش های آلرژیک به نالوکسان نادر است و خطر مرگ ناشی از مصرف بیش از حد آن بیشتر است

از خطر واکنش آلرژیک. علائم واکنش آلرژیک شامل کهیر یا تورم در صورت، لب ها یا گلو است. هر فردی که این علائم را تجربه می کند باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشد.

اگر فردی به مواد افیونی وابسته باشد، ممکن است پس از دریافت نالوکسان علائم ترک را تجربه کند. این علائم معمولاً تهدید کننده زندگی نیستند و ممکن است شامل سردرد، تغییرات فشار خون، تغییرات ضربان قلب، تعریق، حالت تهوع و لرزش باشد.

چگونه به کسی اسپری بینی نارکان بدهید؟

برای تجویز یک دوز از اسپری بینی، سر فردی را که به نظر می رسد بیش از حد دوز مصرف کرده است، به عقب برگردانید و دستگاه از قبل پر شده را در یک سوراخ بینی اسپری کنید. حتماً پیستون را تا انتها فشار دهید تا کل دوز را به فرد بدهید. در دو تا سه دقیقه کار می کند. اگر فرد بعد از 3 دقیقه بیدار نشده باشد، ممکن است نیاز به دوز دیگری از نالوکسان باشد.

بلافاصله پس از دادن دارو با 911 تماس بگیرید و تا رسیدن کمک اضطراری در کنار فرد بمانید. سعی کنید آنها را بیدار نگه دارید – بدون سیلی یا ضربه زدن – و برای جلوگیری از خفگی آنها را به پهلو نگه دارید.

Narcan چه مدت مواد افیونی را مسدود می کند؟

نالوکسان به مدت 30 تا 90 دقیقه مصرف بیش از حد را معکوس می کند. از آنجایی که مواد افیونی می توانند بیش از این مدت در بدن باقی بمانند، ممکن است پس از از بین رفتن نالوکسان، فرد دوباره به مصرف بیش از حد خود برگردد.

Narcan را از کجا می توانم تهیه کنم و هزینه Narcan چقدر است؟

Narcan در تمام 50 ایالت، DC و پورتوریکو در دسترس است. قیمت ها از 24 تا 129 دلار متغیر است. برخی از ارائه دهندگان بیمه درمانی و برنامه های تخفیف نسخه، دارو را پوشش می دهند.

ممکن است ماه ها طول بکشد تا Narcan به راحتی در فرابورس در سراسر کشور در دسترس باشد. در این میان، هر ایالتی قوانینی دارد که به مردم اجازه می دهد به نالوکسان دسترسی داشته باشند. همچنین برنامه‌های توزیع نالوکسون در اکثر ایالت‌ها وجود دارد که به مردم اجازه می‌دهد دارو را به صورت آنلاین به صورت رایگان سفارش دهند و آن را از طریق پست تحویل دهند.

با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی یا داروساز محلی خود تماس بگیرید تا نحوه دریافت Narcan را در حال حاضر بدانید.