بررسی سیستماتیک اخیر پیوند بالقوه بین سلامت قلبی متابولیک و مواد مغذی برای هدف قرار دادن سطوح گلوتاتیون را بررسی می کند.


گلوتاتیون (GSH) مولکولی متشکل از اسیدهای آمینه سیستئین، گلوتامین و گلیسین است و فراوان ترین آنتی اکسیدان درون زا است. این آنتی اکسیدان اصلی بدن در نظر گرفته می شود و برای حفظ تعادل آنتی اکسیدانی و کمک به محافظت از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو حیاتی است. GSH همچنین به ارتقای عملکرد مطلوب مسیرهای سم زدایی کمک می کند.

در حالی که به صورت درون زا تولید می شود، بدن ممکن است در طول فرآیند پیری یا در زمان افزایش بار سمی و استرس اکسیداتیو به مقادیر بیشتری از GSH نیاز داشته باشد. سطوح ناکافی GSH ارتباط بالقوه ای را با برخی بیماری ها و بیماری های مزمن و مرتبط با سن و بیماری های مرتبط با اختلال عملکرد سلولی و میتوکندری نشان داده است. دیابت نوع 2 (T2DM)، فشار خون بالا، اختلال شناختی، بیماری کبد، فیبروز کیستیک، و برخی بیماری های نورودژنراتیو همگی با کاهش سطح GSH مرتبط هستند. یک بررسی سیستماتیک اخیراً منتشر شده توسط Dludla و همکارانش، ارتباط بالقوه بین سلامت قلبی متابولیک و مواد مغذی را بررسی کرد که ممکن است از سطوح GSH پلاسما در افراد مبتلا به دیابت T2 پشتیبانی کند.

نویسندگان چندین مطالعه بالینی انجام شده با سلنیوم را به عنوان مداخله اولیه توصیف می کنند. سلنیوم یک عنصر کمیاب است که برای بسیاری از فرآیندهای بدن حیاتی است و ممکن است با کمک به انتقال گلوکز از طریق غشای سلولی و کمک به ارتقاء عملکرد سالم انسولین، به حمایت از متابولیسم گلوکز کمک کند. یک مطالعه بالینی شامل مصرف آجیل برزیلی دانه‌بندی شده، ارائه تقریباً 227 میکروگرم سلنیوم در روز به مدت سه ماه در افراد مبتلا به فشار خون و دیس لیپیدمی و افزایش سطح گلوتاتیون پراکسیداز و کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم را گزارش کرد. سایر مطالعات بالینی شامل مصرف مکمل سلنیوم در افراد مبتلا به بیماری قلبی و اختلال در گلوکز ناشتا پلاسما، بهبود در متابولیسم انسولین و سطح کل GSH را گزارش کردند.

کوآنزیم Q10 (CoQ10) مولکول دیگری است که توسط Dludla و همکارانش گزارش شده است. CoQ10 به حمایت از ثبات غشای سلولی و پاسخ بدن به استرس اکسیداتیو کمک می کند. همچنین نقش مهمی در تولید انرژی سلولی ایفا می کند و به تثبیت کانال های وابسته به کلسیم کمک می کند. یک مطالعه شامل 30 فرد بین 40 تا 85 سال مبتلا به دیابت T2 و بیماری عروق کرونر قلب، بهبود در سطح انسولین سرم و ارزیابی مدل هومیوستاتیک مقاومت به انسولین (HOMA-IR) را پس از دو ماه مصرف 100 میلی گرم CoQ10 مکمل در روز گزارش کرد.

یک مطالعه بالینی شامل 1000 میلی گرم کورکومین در روز به مدت سه ماه در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم و بیماری عروق کرونر قلب، بهبود نشانگرهای مربوط به استرس اکسیداتیو، سطوح GSH، کیفیت خواب و بیان گیرنده گاما فعال شده با تکثیر کننده پراکسی زوم از سلول های تک هسته ای خون محیطی را نشان داد. . کورکومین (زردچوبه بلند است) گیاهی است که هم به‌عنوان ادویه و هم به‌عنوان دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد که دارای طیف وسیعی از اهداف بیولوژیکی از جمله واسطه‌های التهابی، سیتوکین‌ها، فاکتورهای رونویسی، پروتئین کینازها، آنزیم‌ها و مسیرهای سلولی است.

در یک مطالعه شامل 1000 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 دو بار در روز به مدت سه ماه در 30 فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب و T2DM، بهبود در سطوح GSH، ظرفیت آنتی اکسیدانی کل، سطوح hsCRP و پروفایل های متابولیک گزارش شد. اسیدهای چرب امگا 3 در مطالعات نشان داده اند که به حمایت از بسیاری از جنبه های سلامت قلب و عروق کمک می کنند.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، Dludla و همکارانش ارتباط بالقوه ای را بین سطح GSH و سلامت قلب و عروق بیان کردند. برخی از مولکول ها و مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم، CoQ10 و اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از سلامت متابولیک، عملکرد قلبی عروقی و استرس آنتی اکسیدانی کمک کنند.

توسط دکتر C Ambrose، ND، MAT