بیماری های مقاربتی در طول قرن ها – آژانس امنیت سلامت بریتانیا


تصویر میکروسکوپی از باکتری نایسریا گونوره دیپلوکوک، منبع تصویربرداری شده از CDC.

در انگلستان، داده‌های تولید شده توسط UKHSA نشان می‌دهد که سال به سال تشخیص‌های جدید عفونت‌های مقاربتی STI همچنان بالاست و بین سال‌های 2021 تا 2022، تشخیص سوزاک و سیفلیس عفونی به ترتیب 50 و 15 درصد افزایش یافته است.

در این پست وبلاگ، موج فزاینده بیماری‌های مقاربتی را در طول اعصار بررسی خواهیم کرد، اینکه یونانیان باستان چگونه از قاتل “عقرب و مار” در مایع منی می‌ترسیدند، و چگونه تصور می‌شد که شیر بز درمانی برای بیماری‌های جنسی است.

دنیای باستان

دوره یونان و روم (قرن پنجم قبل از میلاد – قرن چهارم پس از میلاد):

بیش از 2400 سال پیش یونانیان و رومیان باستان شبکه های جنسی پیچیده و سلامت جنسی خود را مستند می کردند.

عشق و روابط در زمان مینوتور و مدوسا خالی از خطر نبود. ثبت شده است که پاسیفا، همسر مینوس پادشاه کرت، از مثانه بز به عنوان کاندوم استفاده می کرد، زیرا گفته می شد که منی پادشاه حاوی “عقرب ها و مارها” بود که معشوقه های او را می کشتند.

و به لطف بقراط، پزشک یونان باستان، که به عنوان پدر پزشکی نامیده می شود، ما بینش هایی در مورد شیوع بیماری های مشابه STI از طریق توصیف موارد بالینی او داریم.

نوشته‌های پیکره بقراط آنچه را که ممکن است سوزاک حاد باشد به عنوان «خارجی» توصیف می‌کند که تصور می‌شود ناشی از زیاده‌روی در لذت‌های زهره است.

نام سوزاک به اندازه توصیفات آن قدیمی است، که توسط یک پزشک یونانی دیگر قبل از 200 پس از میلاد ابداع شد، جالینوس از سوزاک به عنوان “ترشح ناخواسته منی” یاد می کند.

دوران قرون وسطی

عصر طلایی اسلامی (قرن 8 – 14):

رازهای ایرانی (925-865 پس از میلاد)، پزشک و مدیر بیمارستان‌های بغداد، زخم‌های تناسلی و آنچه تصور می‌شود سوزاک است را در متن خود با عنوان «قاره‌ها» توصیف می‌کند که در آن زمان درمان آهسته‌ای از بیماری بز بود. یا شیر مادر به عفونت.

این نوشته‌های اولیه شامل انتقال بیماری‌ها از طریق تماس جنسی می‌شد، و پایه‌ای برای درک آینده از دیگر پزشکان ایرانی مانند علی عباس بود که عفونت‌های ناشی از ترشح مجرای ادرار، احساس سوزش در هنگام ادرار و ترشحات غلیظ بد رنگ را تشخیص داده و ثبت می‌کردند.

قرون وسطی اروپا (4هفتم – 14هفتم قرن ها): بیماری های مقاربتی در قرون وسطی اغلب با قضاوت های اخلاقی مرتبط بود. اصطلاح «بیماری‌های مقاربتی» در دوره انگلیسی میانه بین سال‌های 1150 و 1500 پدیدار شد، به نام زهره، الهه عشق، اصطلاح بیماری مقاربتی به بقراط برمی‌گردد و اگرچه منشأ زن‌ستیزانه دارد، اما بر ارتباط عفونت‌ها با فعالیت جنسی تأکید می‌کند.

رنسانس و دوره مدرن اولیه

رنسانس (قرن 14 – 17): رنسانس کشف مجدد فلسفه، ادبیات و هنر کلاسیک را ترویج کرد، اما همچنین اعتقاد بر این است که همزمان با معرفی یا کشف سیفلیس در اروپا بوده است.

منشا سیفلیس در اروپا توسط دانشگاهیان بسیار مورد بحث است، برخی استدلال می‌کنند که شواهد حاصل از ترکیب دیرینه‌آسیب‌شناسی و تجزیه و تحلیل‌های مولکولی حاکی از افزایش جابجایی مردم در سراسر قاره است و بین این قاره و سایر قاره‌ها گسترش را تشویق می‌کند.

جمجمه حفظ شده زنی که از سیفلیس رنج می برد، در سال 1796 درگذشت، حکاکی خط.  منبع: مجموعه خوش آمدید
جمجمه حفظ شده زنی که از سیفلیس رنج می برد، در سال 1796 درگذشت. حکاکی خط. منبع: مجموعه خوش آمدید.

قرن 19

نظریه میکروب: پیشرفت در میکروسکوپ امکان شناسایی پاتوژن های خاص را فراهم کرد و در قرن نوزدهم نقطه عطفی بود که در آن میکروارگانیسم هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها به عنوان عامل بیماری، بیماری و عفونت پذیرفته شدند.

نظریه میکروب آغاز دوره ای با رویکرد علمی تر برای درک و درمان عفونت ها از جمله بیماری های مقاربتی بود.

تئوری میکروب به درک بهتر راه های انتقال از فردی به فرد دیگر و توسعه روش های درمانی و کشف آنتی بیوتیک هایی مانند پنی سیلین در اواسط قرن بیستم اجازه داد تا درمان بیماری های مقاربتی از جمله سیفلیس و سوزاک را متحول کند.

تجدید حیات

در سال 2022، تشخیص سوزاک بالاترین میزان از زمان شروع ثبت در سال 1918 بوده است، و تشخیص سیفلیس بالاترین میزان از سال 1948 بوده است.

افزایش تشخیص‌ها تا حدی به دلیل موفقیت در افزایش آزمایش‌ها و تشخیص عفونت‌های بیشتر خواهد بود، اما مقیاس افزایش تشخیص‌ها در سال‌های اخیر قویاً نشان می‌دهد که انتقال بیماری‌های مقاربتی در بین جمعیت به دلیل عوامل مختلف بیشتر است. مانند کاهش استفاده از کاندوم.

UKHSA و سایر نهادهای بهداشت عمومی مسئول نظارت و ترسیم افزایش و کاهش بیماری های مقاربتی از سال 1918 در بریتانیا این کار را انجام می دهند.

سیفلیس

ارقام تشخیص سالانه سیفلیس در بریتانیا، 1922 - 2019

سوزاک

تعداد سالانه تشخیص سوزاک در بریتانیا، 1918-2019

آینده سلامت جنسی

عفونت های مقاربتی سالهاست که وجود داشته اند، اما این بدان معنا نیست که آنها اینجا هستند تا بمانند. اکتشافات و نوآوری هایی مانند پیشگیری از مواجهه قبل از مواجهه (PrEP) برای کاهش چشمگیر خطر ابتلا به HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی) استفاده شده است و درمان موثر HIV اکنون به این معنی است که افرادی که به داروهای خود پایبند هستند نمی توانند این ویروس را منتقل کنند. غیر قابل کشف = غیر قابل انتقال (U=U).

در بریتانیا، انجمن بریتانیا برای سلامت جنسی و HIV در حال کار با UKHSA بر روی راهنمایی های جدید برای اطلاع رسانی در مورد تجویز پروفیلاکسی پس از مواجهه با داکسی سایکلین (Doxy-PEP) برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی باکتریایی مانند سیفلیس است.

و در بریتانیا، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی اخیراً به دولت در مورد استفاده هدفمند از واکسن 4CMenB برای پیشگیری از سوزاک توصیه کرده است.



Source link