حقایق سریع: آنچه باید در مورد اندومتریوز بدانید



بررسی پزشکی توسط رابین فی، MD

مارس ماه آگاهی از اندومتریوز است.

اندومتریوز یک بیماری دردناک است که بیش از 11 درصد از زنان 15 تا 44 ساله را تحت تاثیر قرار می دهد. HealthyWomen برای دریافت حقایق اساسی با رابین فی، MD، متخصص زنان و زایمان با گروه مراقبت های بهداشتی اولیه زنان ابینگتون و عضو شورای مشاوره سلامت زنان HealthyWomen تماس گرفت.

اندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک بیماری درد لگنی است که زمانی رخ می‌دهد که بافتی شبیه به بافتی که رحم را می‌پوشاند، به نام بافت آندومتر، در خارج از رحم کاشته می‌شود و رشدی به نام ایمپلنت آندومتر ایجاد می‌کند. شایع‌ترین محل آندومتریوز تخمدان‌ها است، اما می‌توان آن را در هر جایی از بدن، از جمله در لوله‌های فالوپ، پشت رحم، روده یا مثانه، و در صفاق، رباط‌های رحمی خاجی و کیسه رکتومی مشاهده کرد. اندومتریوز رکتوواژینال). درصد کمی از موارد اندومتریوز آپاندیس را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم چیست؟

علائم ممکن است شامل درد مزمن باشد. کاهش باروری؛ دوره های غیر طبیعی؛ دردهای قاعدگی دردناک، معروف به دیسمنوره و رابطه جنسی دردناک.

همچنین ممکن است خستگی، اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع، به ویژه در دوره های قاعدگی را تجربه کنید.

آندومتریوز چگونه تشخیص داده می شود؟

اندومتریوز علائم مشترکی با بسیاری از شرایط دیگر دارد، بنابراین تشخیص آن ممکن است مدتی طول بکشد. در واقع، از شروع علائم تا تشخیص معمولاً 7 تا 12 سال طول می کشد. در بیشتر موارد، علائم در نهایت منجر به تشخیص می شود، اما حدود 20 تا 25 درصد از زنان ممکن است بدون علامت باشند و تنها در طول معاینه لگن یا سونوگرافی تشخیص داده می شوند. گاهی اوقات تشخیص در هنگام سزارین بر اساس بینایی انجام می شود و تشخیص قطعی می تواند با لاپاراسکوپی انجام شود، روشی که در آن جراح از یک محدوده کوچک برای جستجوی بافت آندومتر در خارج از رحم یا روی رحم و سایر اندام های لگنی استفاده می کند.

عوامل خطر آندومتریوز چیست؟

اگر قاعدگی خود را قبل از 11 سالگی شروع کرده اید، سیکل قاعدگی کمتر از 27 روز یا قاعدگی شدید طولانی تر از یک هفته داشته باشید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اندومتریوز هستید. علاوه بر این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد زنان در صورت ابتلای یکی از اعضای نزدیک خانواده (مادر، خواهر، خاله یا پسر عمو) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر از 68 اینچ قد و BMI کمتری دارند.

گزینه های درمانی آندومتریوز چیست؟

خط اول درمان مسکن ها مانند استامینوفن یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDS) و کنترل بارداری هورمونی یا پروژسترون به تنهایی است. بعد هورمون درمانی طولانی مدت است که می تواند درد را کاهش دهد و رشد ایمپلنت های آندومتر را کند کند. همچنین می‌توان جراحی را برای برداشتن ایمپلنت‌های آندومتر انجام داد که می‌تواند درد را کاهش دهد، اما ایمپلنت‌ها می‌توانند دوباره رشد کنند. در مورد درمان جراحی آندومتریوز، جراحی لاپاراسکوپی استاندارد طلایی محسوب می شود.

سایر روش های جراحی شامل بریدن اعصاب لگن برای کاهش درد است. اگر آندومتریوز بدتر شود، اوفورکتومی – روشی که تخمدان‌ها را برمی‌دارد – یا هیسترکتومی ممکن است انجام شود: نشان داده شده است که هر دو روش درد مرتبط با آندومتریوز را به حداقل می‌رسانند یا از بین می‌برند.

چه شرایط سلامت دیگری با اندومتریوز مرتبط است یا می تواند در نتیجه آندومتریوز ایجاد شود؟

شرایط مرتبط عبارتند از:

  • فیبرومیالژیا
  • سیستیت بینابینی، یک بیماری مزمن مثانه
  • TMJ، وضعیتی که باعث قفل شدن فک می شود
  • بیماری التهابی روده
  • میگرن

آندومتریوز همچنین ممکن است با افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان ها، از جمله:

  • سرطان تخمدان
  • سرطان آندومتر، نوعی سرطان که از رحم شروع می شود
  • لنفوم غیر هوچکین، سرطانی که در سیستم لنفاوی بدن شروع می شود.
  • ملانوم، نوعی سرطان پوست

اندومتریوز چگونه می تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد؟

برخی از زنان مبتلا به آندومتریوز می‌توانند باردار شوند و بچه‌دار شوند. در واقع، گاهی اوقات اندومتریوز به صورت بصری در طی سزارین تشخیص داده می شود. در موارد دیگر، بافتی که در خارج از رحم وجود دارد، به نام ایمپلنت آندومتر شناخته می شود، باعث التهاب می شود که می تواند باعث ناباروری یا مشکلات باروری شود. هنگامی که ایمپلنت ها به لوله های فالوپ متصل می شوند، می توانند منجر به تاخیر در رهاسازی تخمک شوند و بر توانایی بدن برای انتقال اسپرم به تخمک آزاد شده تأثیر بگذارند. در زنان مبتلا به ناباروری مرتبط با آندومتریوز، جراحی لاپاراسکوپی و لقاح آزمایشگاهی (IVF) می‌تواند منجر به بهبود میزان بارداری شود.

چگونه زنان می توانند علائم اندومتریوز خود را بهبود بخشند؟

داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند درد اندومتریوز را کاهش دهند و از ریزش سلول های آندومتر و ایجاد التهاب جلوگیری کنند و رشد ایمپلنت های آندومتر را محدود کنند.

برخی از درمان‌های جایگزین یا تغییرات سبک زندگی زنان می‌توانند برای کمک به تسکین علائم اندومتریوز انجام دهند؟

مؤسسه ملی بهداشت هیچ درمان جایگزینی برای اندومتریوز فهرست نکرده است، اما یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که طب سوزنی، یوگا، ورزش و الکتروتراپی ممکن است به تسکین درد ناشی از آندومتریوز کمک کند.

از مقالات سایت شما

مقالات مرتبط در سراسر وب