کارخانه های FHIR به محققان کمک می کنند از داده های EHR استفاده کنند


محققان، توسعه دهندگان و پزشکان ابزارهای جدیدی برای کمک به آنها در دسترسی موثرتر به داده های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) با کیفیت بالا دارند. یک پروژه 2020 ONC Leading Edge Acceleration (LEAP) در Health IT، مؤسسه تحقیقات بهداشتی MedStar، با همکاری مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون و HealthLab، دو ابزار داده جدید را به عنوان بخشی از کارخانجات Fast Healthcare Interoperability Resources® (FHIR) MedStar توسعه داد: یک پروژه تحقیقاتی از معماری دیجیتال در حال توسعه برای مقیاس سلامت. تیم پروژه کارخانه‌های FHIR را توسعه دادند که پلتفرم‌های داده (یا کارخانه‌های داده) پیشرفته‌ای هستند که توانایی دسترسی آسان به داده‌ها در قالب‌های استاندارد و انجام استخراج و تجزیه و تحلیل در مقیاس را در اختیار محققان قرار می‌دهند. این کارخانه های داده از FHIR برای تبدیل داده ها به دانش عملی استفاده می کنند که از طریق رابط های برنامه نویسی کاربردی (API) قابل دسترسی است و آن دانش عملی را به خط مقدم مراقبت های بالینی می آورند.

دو ابزار داده جدید موجود از طریق مخزن GitHub ONC (ثبت نام الزامی است) شامل Bugs & Drugs FHIR Factory و Trend Engine FHIR Factory هستند که به طور خاص برای استفاده از داده های استاندارد Health Level Seven International® (HL7) FHIR طراحی شده اند، همانطور که توسط قانون نهایی قانون درمان ONC برای فناوری اطلاعات سلامت تایید شده.

چارچوب این کارخانه‌های FHIR استخراج خودکار و تکراری داده‌ها، تبدیل و ادغام داده‌ها را با استفاده از FHIR API انجام می‌دهد. زیرساخت کارخانه های FHIR همچنین اتوماسیون حلقه بسته و سرتاسری را فراهم می کند. این ابزارهای منبع باز و استاندارد باز قابلیت همکاری و معرفی استاندارد FHIR HL7 را به کارخانه های داده ارتقا می دهند و مسیری را برای استخراج و تجزیه و تحلیل داده های متقابل از طریق پلت فرم FHIR Factory ایجاد می کنند. به لطف استفاده از FHIR، ابزارها با هر EHR کار می کنند و به یک فروشنده محدود نمی شوند.

نمودار نمای کلی کارخانه fhr.

شکل 1: نمای کلی کارخانه FHIR شامل چهار مرحله تکراری: (1) استخراج. (2) تحول؛ (3) خروجی؛ و (4) یکپارچه سازی. در مرحله 1، داده‌های بیمار را می‌توان با FHIR انبوه استخراج کرد، که مقادیر زیادی داده را از طریق FHIR API می‌کشد، در حالی که یک پرس‌وجو به صورت فردی می‌تواند داده‌ها را یک نفر در یک زمان استخراج کند.

Bugs & Drugs FHIR Factory با برنامه SMART-on-FHIR

کارخانه Bugs & Drugs FHIR آنتی‌بیوگرام‌های پیوسته و بی‌درنگ ارائه می‌کند که داروهای انتخابی را برای درمان عفونت‌های دستگاه ادراری تعریف می‌کند.

آنتی‌بیوگرام‌ها نمایه‌هایی هستند که نشان می‌دهد برخی میکروارگانیسم‌ها چقدر به داروهای ضد میکروبی حساس هستند و برای کمک به شناسایی آنتی‌بیوتیک‌هایی که باید به بیمار داده شود، در حالی که منتظر کشت میکروبیولوژی خاص و نتایج حساسیت هستند، استفاده می‌شوند.

برنامه SMART که برای کار با OpenEMR ایجاد شده است، یک آنتی بیوگرام ایجاد شده توسط کارخانه FHIR را می گیرد و به ارائه دهنده نشان می دهد. محاسبات توان و اهمیت آماری در جدول نتایج گنجانده شده است. آنتی بیوگرام با اضافه شدن اطلاعات جدید به EHR به روز می شود، به این معنی که می تواند به روزتر از تحقیقات منتشر شده سنتی باشد. همچنین می تواند ردیابی مقاومت آنتی بیوتیکی موضعی و منطقه ای را فعال کند. اصلاح کارخانه FHIR مبتنی بر Apache Airflow می‌تواند این ابزار را برای ایجاد آنتی‌بیوگرام برای سایر کلاس‌های عفونت نیز فعال کند.

Trend Engine FHIR Factory

تیم پروژه همچنین یک کارخانه Trend Engine FHIR را برای نظارت بر روندهایی که می‌توان برای انواع بیماری‌ها، استفاده از منابع، استفاده از دارو و موارد دیگر تکرار کرد، توسعه داد. یک موتور روند می‌تواند از داده‌های EHR برای نظارت بر میزان بیماری، استفاده از خدمات بهداشتی، آزمایش‌های آزمایشگاهی و تشخیص‌های بالینی بر اساس حوزه مورد علاقه (مثلاً روند تشخیص COVID-19، آنفولانزا، سکته مغزی) استفاده کند. تیم پروژه بر روی یک مورد مصرف مواد افیونی با استفاده از Trend Engine FHIR Factory متمرکز شد تا الگوهای قابل توجهی را در میزان پذیرش روزانه، ماهانه و سالانه اتاق اورژانس ناشی از مصرف مواد افیونی جستجو کند. موتور Trend با بیش از 50 بیماری دیگر تکرار شد. این ابزار همچنین می تواند توسط بیمارستان ها در سراسر جوامع برای ردیابی اثربخشی تلاش های مداخله استفاده شود. MedStar پیش‌بینی می‌کند که محققان و مراکز مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند جعبه ابزاری از موتورهای مختلف روند کلید در دست داشته باشند که می‌توانند آن‌ها را برای ردیابی گرایش‌ها از همه نوع پلاگین و مستقر کنند.

کاربردهای آینده برای کارخانه های FHIR

از آنجایی که کارخانه‌های FHIR می‌توانند اقدامات تکرارپذیر یک دانشمند داده را خودکار کنند، یک خروجی منحصر به فرد توانایی تولید مقالات تحقیقاتی زنده و مقیاس‌بندی آسان تحقیقات مراقبت‌های بهداشتی است. هر بار که داده‌ها به‌روز می‌شوند، می‌توان مقالات را به‌طور خودکار بازنویسی کرد، در نتیجه نتایجی تقریباً هم‌زمان و تقریباً همیشه به‌روز ایجاد کرد. مقالات می توانند شامل آمار، شبیه سازی و تجسم باشند. کارخانه های FHIR همچنین می توانند ساخته شوند تا به طور خودکار هر نتیجه در مقاله را از طریق فراخوانی API در دسترس قرار دهند و مقالات را در جریان کار پزشکان در دسترس قرار دهند.

با نگاهی به آینده، تیم MedStar قصد دارد به اشتراک‌گذاری آموخته‌های خود از طریق مقالات مجلات و پوسترهای کنفرانس ادامه دهد تا جامعه گسترده‌تر فناوری اطلاعات سلامت بتواند به بهبود معماری کارخانه‌های FHIR ادامه دهد. نشست سالانه ONC 2023 در دسامبر را از دست ندهید، جایی که تیم LEAP FHIR Factories کار خود را به اشتراک می گذارد.



Source link