آنفولانزای پرندگان برای طیور و گاوهای شیری مضر است. در حال حاضر تهدیدی جدی برای بسیاری از ما نیست


پس از تایید وزارت کشاورزی مبنی بر اینکه ویروس H5N1 آنفولانزای مرغی گاوهای شیری را در سراسر کشور آلوده کرده است، عناوین اخبار منتشر شد.

نیرو شاه، معاون اصلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) در رویدادی از اول ماه مه گفت که آزمایش این ویروس را در دام ها در 9 ایالت، عمدتاً در تگزاس و نیومکزیکو، و اخیراً در کلرادو، شناسایی کرده است .

حیوانات دیگر و حداقل یک نفر در تگزاس نیز به H5N1 مبتلا شدند. اما چیزی که دانشمندان بیش از همه از آن می ترسند این است که ویروس به طور موثر از فردی به فرد دیگر سرایت کند. این اتفاق نیفتاده و ممکن است رخ ندهد. شاه گفت CDC شیوع H5N1 را “در حال حاضر خطر کمی برای عموم مردم می داند.”

ویروس ها تکامل می یابند و شیوع می تواند به سرعت تغییر کند. شاه گفت: «مانند هر شیوع بزرگ، این هم با سرعت یک قطار گلوله در حال حرکت است. “آنچه اکنون در مورد آن صحبت می کنیم، تصویری از آن قطار سریع السیر است.” این بدان معناست که آنچه امروزه در مورد آنفولانزای پرندگان H5N1 شناخته شده است، مطمئناً تغییر خواهد کرد.

با در نظر گرفتن این موضوع، اخبار سلامت KFF آنچه را که اکنون باید بدانید را توضیح می دهد.

چه کسی به ویروس عامل آنفولانزای پرندگان مبتلا می شود؟

عمدتا پرندگان با این حال، در سال های اخیر، ویروس آنفولانزای پرندگان H5N1 به طور فزاینده ای از پرندگان به پستانداران در سراسر جهان پرش کرده است. فهرست رو به رشد بیش از 50 گونه شامل فوک ها، بزها، اسکنک ها، گربه ها و سگ های وحشی در باغ وحشی در بریتانیا است. حداقل 24000 شیر دریایی در سال گذشته در اثر شیوع آنفولانزای پرندگان H5N1 در آمریکای جنوبی تلف شدند.

آنچه شیوع فعلی در گاو را غیرمعمول می کند این است که به سرعت از گاو به گاو در حال گسترش است، در حالی که موارد دیگر به جز عفونت شیر ​​دریایی محدود به نظر می رسد. محققین آنها این را می دانند زیرا توالی های ژنتیکی ویروس های H5N1 استخراج شده از گاوها در سال جاری تقریباً با یکدیگر یکسان بودند.

شیوع گاو نیز نگران کننده است زیرا کشور را غافلگیر کرده است. محققانی که ژنوم‌های این ویروس را بررسی می‌کنند نشان می‌دهند که این ویروس در اواخر سال گذشته در تگزاس از پرندگان به گاوها منتقل شده است و از آن زمان در میان گاوهای بسیار بیشتری از گاوهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند گسترش یافته است.

مایکل ووروبی، زیست‌شناس تکاملی در دانشگاه آریزونا در توسان، گفت: «تحلیل‌های ما نشان می‌دهد که این ماده حدود چهار ماه است که در زیر بینی‌های ما در حال گردش بوده است.

آیا این آغاز همه گیری بعدی است؟

نه هنوز. اما این چیزی است که ارزش در نظر گرفتن را دارد زیرا همه گیری آنفولانزای مرغی یک کابوس خواهد بود. بیش از نیمی از افرادی که از سال 2003 تا 2016 به سویه های قبلی ویروس آنفولانزای مرغی H5N1 آلوده شده بودند، جان خود را از دست دادند.

حتی اگر میزان مرگ و میر برای سویه H5N1 که در حال حاضر در دام ها در حال گردش است کمتر باشد، عواقب آن می تواند به این معنا باشد که بسیاری از افراد بیمار و بیمارستان ها برای رسیدگی به سایر فوریت های پزشکی بیش از حد تحت فشار هستند.

اگرچه در سال جاری حداقل یک نفر به H5N1 آلوده شده است، اما این ویروس در وضعیت فعلی خود نمی تواند باعث ایجاد بیماری همه گیر شود.

برای رسیدن به این وضعیت وحشتناک، یک پاتوژن باید بسیاری از مردم را در چندین قاره بیمار کند. و برای رسیدن به این هدف، ویروس H5N1 باید هزاران نفر را آلوده کند. این از طریق جهش های گاه به گاه ویروس از حیوانات مزرعه به افراد اتفاق نمی افتد. در عوض، ویروس باید جهش‌هایی را به دست آورد تا از فردی به فرد دیگر منتقل شود، مانند آنفولانزای فصلی، به عنوان یک عفونت تنفسی که عمدتاً از طریق هوا هنگام سرفه، عطسه و تنفس افراد منتقل می‌شود.

همانطور که از کووید-19 آموختیم، جلوگیری از ویروس های معلق در هوا دشوار است.

این اتفاق هنوز نیفتاده است. با این حال، ویروس‌های H5N1 اکنون فرصت‌های زیادی برای تکامل دارند، زیرا در ارگانیسم‌های هزاران گاو تکثیر می‌شوند. مانند همه ویروس ها، آنها در حین تکثیر جهش می یابند و جهش هایی که بقای ویروس را بهبود می بخشد به نسل بعدی منتقل می شود. و از آنجایی که گاوها پستانداران هستند، ویروس ها می توانند در داخل سلول های نزدیک به سلول های ما بهتر از سلول های پرندگان تولید مثل کنند.

تکامل یک ویروس آنفولانزای پرندگان آماده برای همه گیری می تواند توسط نوعی ابرقدرت که بسیاری از ویروس ها دارند تسهیل شود. یعنی گاهی ژن های خود را با سویه های دیگر طی فرآیندی به نام نوترکیبی مبادله می کنند.

در مطالعه‌ای که در سال 2009 منتشر شد، Worobey و سایر محققان منشأ همه‌گیری ویروس آنفولانزای خوکی H1N1 را در رویدادهایی دنبال کردند که در آن ویروس‌های مختلفی که باعث آنفولانزای خوکی، آنفولانزای پرندگان و آنفولانزای انسانی می‌شدند، ژن‌های خود را در خوک‌هایی که همزمان آلوده می‌شدند ترکیب و مطابقت دادند. . Worobey هشدار داد که خوک ها این بار نیازی به درگیر شدن ندارند.

آیا اگر فردی شیر آلوده به ویروس بنوشد، بیماری همه گیر شروع می شود؟

نه هنوز. شیر گاو و همچنین شیرخشک و شیر خشک نوزاد که در فروشگاه ها به فروش می رسد بی خطر تلقی می شوند زیرا قانون ایجاب می کند که تمام شیرهایی که به صورت تجاری به فروش می رسند پاستوریزه شوند. این فرآیند گرم کردن شیر تا دمای بالا باعث از بین رفتن باکتری ها، ویروس ها و سایر میکروارگانیسم ها می شود.

آزمایش‌ها تکه‌های ویروس H5N1 را در شیر تجاری شناسایی کردند، اما تأیید می‌کنند که قطعات ویروس مرده و در نتیجه بی‌ضرر هستند.

با این حال، ثابت شده است که شیر “خام” غیرپاستوریزه حاوی ویروس H5N1 زنده است، به همین دلیل است که سازمان غذا و دارو (FDA) و سایر مقامات بهداشتی به مردم توصیه می کنند آن را ننوشند، زیرا ممکن است به شدت بیمار شوند یا بدتر شوند.

اما حتی با این وجود، شیوع بیماری همه گیر بعید است، زیرا ویروس، در شکل فعلی، مانند آنفولانزای فصلی، به طور موثر از فردی به فرد دیگر سرایت نمی کند.

آنچه باید انجام شود؟

زیاد! به دلیل فقدان نظارت، وزارت کشاورزی (USDA) و سایر آژانس‌ها به آنفولانزای پرندگان H5N1 اجازه داده‌اند که بدون شناسایی در دام‌ها گسترش یابد. برای رسیدگی به این وضعیت، وزارت کشاورزی آمریکا اخیراً دستور داده است که همه گاوهای شیرده قبل از انتقال کشاورزان به ایالت های دیگر آزمایش شوند و نتایج آزمایش گزارش شود.

اما همانطور که محدود کردن آزمایش کووید برای مسافران بین‌المللی در اوایل سال 2020 باعث شد تا ویروس کرونا به‌طور ناشناخته گسترش یابد، آزمایش تنها گاوهایی که بین ایالت‌ها حرکت می‌کنند بسیاری از موارد را از دست می‌دهد.

این آزمایش‌های محدود نشان نمی‌دهد که ویروس چگونه در بین دام‌ها گسترش می‌یابد، دامداران اطلاعاتی به شدت به کاهش سرعت آن نیاز دارند. یک فرضیه اصلی این است که ویروس ها از طریق ماشین هایی که برای دوشیدن آنها استفاده می شود از یک گاو به گاو دیگر منتقل می شود.

برای افزایش آزمایش، فرد گینگریچ، مدیر اجرایی انجمن آمریکایی پزشکان گاو، گفت که دولت باید به دامداران کمک مالی ارائه دهد تا موارد را گزارش کنند تا آنها انگیزه ای برای آزمایش داشته باشند. او گفت در غیر این صورت گزارش دادن علاوه بر خسارات مالی، فقط به شهرت لطمه می زند.

گینگریچ گفت: «این شیوع‌ها تأثیر اقتصادی قابل توجهی دارند. کشاورزان تقریباً 20 درصد از تولید شیر خود را در یک شیوع بیماری از دست می‌دهند، زیرا حیوانات غذا نمی‌خورند، شیر کمتری تولید می‌کنند و مقداری از آن شیر غیرطبیعی است و قابل فروش نیست.»

گینگریچ افزود که دولت آزمایش H5N1 را برای دامداران رایگان کرده است، اما آنها بودجه ای را برای دامپزشکان که باید از گاوها نمونه برداری کنند، نمونه ها را حمل کنند و مدارک ارائه کنند، اختصاص نداده اند. او توضیح داد: “تست کم هزینه ترین بخش است.”

اگر آزمایش در مزرعه مبهم بماند، ویروس شناسان هنوز می توانند با تجزیه و تحلیل توالی ژنومی ویروس H5N1 از نمونه های دام چیزهای زیادی بیاموزند. تفاوت‌های بین توالی‌ها داستانی را در مورد مکان و زمان شروع شیوع فعلی، مسیری که طی می‌کند و اینکه آیا ویروس‌ها جهش‌هایی را به دست می‌آورند که برای مردم تهدید می‌کنند را نشان می‌دهد.

Worobey گفت، با این حال، این تحقیقات حیاتی با مشکل مواجه شده است، زیرا USDA داده‌ها را به صورت ناقص و به صورت تکه تکه منتشر می‌کند.

موریس پیتسکی، متخصص بیماری های طیور در دانشگاه کالیفرنیا، گفت که دولت باید به مرغداران کمک کند تا از شیوع H5N1 جلوگیری کنند، زیرا آنها بسیاری از پرندگان را می کشند و تهدید دائمی پرش های بالقوه گونه ها هستند.

پرندگان آبزی مانند اردک ها و غازها منابع شایع شیوع در مزارع مرغداری هستند و محققان می توانند با استفاده از سنجش از دور و سایر فناوری ها نزدیکی آنها را تشخیص دهند. این ممکن است به معنای نظارت معمول برای تشخیص علائم اولیه عفونت در طیور، استفاده از توپ های آب برای ترساندن گله های مهاجر، جابجایی حیوانات مزرعه یا انتقال موقت آنها به سوله باشد. پیتسکی گفت: «ما باید در پیشگیری سرمایه گذاری کنیم.

خوب، این یک بیماری همه گیر نیست، اما برای افرادی که امسال به آنفولانزای پرندگان H5N1 مبتلا می شوند، چه اتفاقی می افتد؟

هیچ کس واقعا نمی داند. تنها یک نفر در تگزاس در سال جاری، در ماه آوریل، به این بیماری مبتلا شد. این فرد با گاوهای شیری کار می کرد و یک مورد خفیف با عفونت چشم داشت. CDC به دلیل فرآیند نظارت خود از این موضوع مطلع شد. کلینیک‌ها باید با استفاده از آزمایش‌هایی که ویروس‌های آنفولانزا را به طور کلی تشخیص می‌دهند، به بخش‌های بهداشت ایالتی هنگام تشخیص آنفولانزا در کشاورزان هشدار دهند.

سپس ادارات بهداشت ایالتی آزمایش را تأیید می کنند و در صورت مثبت بودن، نمونه ای از فرد را به آزمایشگاه CDC می فرستند، جایی که به طور خاص برای وجود ویروس H5N1 بررسی می شود. شاه گفت: «تاکنون 23 مورد دریافت کرده ایم. “تست همه به جز یک نفر منفی بود.”

وی افزود که مقامات وزارت بهداشت ایالتی همچنین حدود 150 نفر را که مدتی را با دام سپری کرده اند تحت نظر دارند. آنها از طریق تماس تلفنی، پیامک یا ملاقات حضوری با این کارگران مزرعه در تماس هستند تا ببینند آیا علائمی در آنها ایجاد شده است یا خیر. و اگر این اتفاق بیفتد، آزمایش خواهند شد.

راه دیگر برای آزمایش کارگران مزرعه، آزمایش خون آنها برای آنتی بادی های ویروس آنفولانزای پرندگان H5N1 است. یک نتیجه مثبت نشان می دهد که آنها بدون اینکه بدانند ممکن است آلوده شده باشند. اما شاه گفت که مقامات بهداشتی هنوز این کار را انجام نمی دهند.

Worobey گفت: “این واقعیت که چهار ماه گذشته است و ما هنوز این کار را انجام نداده ایم، نشانه خوبی نیست.” من در حال حاضر خیلی نگران یک بیماری همه گیر نیستم، اما باید طوری رفتار کنیم که انگار نمی خواهیم این اتفاق بیفتد.

مطالب مرتبط

تماس با ما ارسال یک نکته داستان





Source link