اتخاذ رویکرد مکان محور برای مقابله با هپاتیت در زندان ها


زندان‌ها محیط‌های پیچیده‌ای هستند که در آن مراقبت‌های بهداشتی ارائه می‌شود و افرادی که در زندان‌ها و تحت نظارت خدمات آزمایشی هستند، نسبت به سایرین در جامعه از سطوح بالاتری از نیازهای بهداشتی و مراقبت اجتماعی برخوردار هستند.

این به دلیل چندین عامل همپوشانی مانند تجارب نامطلوب دوران کودکی، سابقه مسکن نامناسب و عدم مشارکت با مراقبت های بهداشتی است.

افراد زندانی همچنین در معرض خطر بیشتری از قرار گرفتن در معرض تهدیدات خارجی سلامت مانند بیماری‌های عفونی و آسیب‌پذیرتر هستند و ممکن است برای غلبه بر موانع خاص در شناسایی، پذیرش و دسترسی به خدمات به مداخلات هدفمندتری نیاز داشته باشند.

در حال حاضر حدود 82000 نفر در سیستم زندان هستند، اگرچه تعداد کل افرادی که با سیستم زندان در تماس هستند بیشتر است.

در انگلستان، توافقنامه مشارکت ملی (NPA) برای سال‌های 2022-2025، طیف گسترده‌ای از آژانس‌ها، از جمله UKHSA را گرد هم می‌آورد تا اولویت‌های مورد توافق را برای بهبود نتایج سلامت در این جمعیت مشخص کند.

این شامل ترویج و افزایش دسترسی به برنامه های پیشگیرانه، تشخیصی و غربالگری بیماری های عفونی مانند هپاتیت است.

درک بار عفونت هپاتیت در زندان ها

هپاتیت ویروسی، به ویژه هپاتیت B (HBV) و هپاتیت C (HCV)، از طریق خون آلوده پخش می شود.

HCV با درمان قابل درمان است. اگرچه HBV غیر قابل درمان است، اما می توان آن را درمان کرد و سطح ویروس را کاهش داد.

در صورت عدم درمان، هپاتیت می تواند باعث آسیب کبدی (سیروز)، نارسایی کبد و افزایش خطر سرطان کبد شود.

در سال 2021، حدود 75000 نفر در انگلستان تخمین زده شد که با HCV مزمن زندگی می کنند. 89 درصد سابقه اخیر یا گذشته تزریق مواد مخدر داشتند.

افرادی که در زندان هستند، سابقه افزایش مواد مخدر تزریقی دارند، بطوریکه تخمین زده می شود 40 درصد از افراد زندانی قبل از دستگیری مواد تزریقی داشته اند.

اگرچه برآوردها کمی متفاوت است، اما شیوع آنتی بادی HCV (که نشان دهنده عفونت گذشته یا فعلی است) در زندان ها تقریباً 6٪ است در مقایسه با 0.7٪ در جامعه.

علاوه بر این، به دلیل سطوح نامتناسب مصرف تزریقی مواد مخدر در بین جمعیت زندانی و قرار گرفتن مداوم در معرض خطر، خطر عفونت مجدد در بین افراد زندانی بیشتر از جمعیت عمومی است.

از بین بردن و پیشگیری از هپاتیت

دولت بریتانیا به اهداف سازمان بهداشت جهانی برای حذف ویروسی HBV و HCV به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی تا سال 2030 متعهد شده است. زندان ها به عنوان یک اولویت برای آزمایش و درمان HCV برای دستیابی به حذف شناخته شده اند.

توافقنامه مشارکت ملی از یافتن مورد افراد مبتلا به HCV در زندان حمایت می‌کند و دسترسی به درمان تخصصی و ساختارهای حمایت همتا را برای حمایت از پیشرفت در برابر هدف حذف تا سال 2030 تضمین می‌کند.

راهنمای UKHSA توصیه می‌کند که مؤثرترین راه برای پیشگیری از HBV ایمن‌سازی است و NHS انگلستان خدماتی را راه‌اندازی کرده است که به همه افرادی که وارد زندان در انگلیس می‌شوند دوره کامل واکسیناسیون HBV را ارائه می‌دهد.

برای HCV، شواهد قوی دال بر اثربخشی برنامه های تعویض سوزن در زندان برای جلوگیری از انتقال ویروس های منتقله از خون وجود دارد.

این موضوع هنوز در زندان‌های انگلیسی ایجاد نشده است، اگرچه سرویس زندان و مشروطیت اعلیحضرت (HMPPS) توصیه می‌کند که زندان‌ها ذخایر قرص سفیدکننده را برای ضدعفونی سوزن‌ها نگهداری کنند.

تشخیص و درمان هپاتیت

از سال 2014، تمام زندان‌های انگلیس آزمایش انصراف ویروس انتقال خون (BBV) را برای افرادی که وارد زندان می‌شوند، با هدف شناسایی HBV و HCV، و همچنین HIV، و ارجاع افراد برای تشخیص یا درمان بیشتر در صورت لزوم ارائه کرده‌اند.

در مارس 2023، از کسانی که آزمایش را پذیرفتند و پس از 2 هفته در همان موسسه بودند، 71٪ از افراد در عرض 2 هفته پس از پذیرش، آزمایش Ab را دریافت کردند (داده های NHSE).

این افزایش قابل توجهی نسبت به سطوح قبل از معرفی 5.3٪ در سال 2010 است، اما کمی کمتر از جذب هدف 75٪ است.

برنامه‌های نظارتی UKHSA نشان می‌دهد که تعداد افراد آزمایش‌شده برای هپاتیت در زندان‌ها بین سال‌های 2015 تا 2019 به طور چشمگیری افزایش یافته است. آمار آزمایش‌ها در سال 2020 به دلیل همه‌گیری کووید-19 کاهش یافته است و هنوز به سطح قبل از همه‌گیری بازنگشته است.

نمودارها نشان می دهد که تعداد افراد آزمایش شده برای هپاتیت B و C به اوج 44055 و 41625 در سال 2019 افزایش یافته است و سپس در سال 2020 و 2021 کاهش یافته است. نسبت تست های مثبت هپاتیت B (HBsAg) در سال 2017 بالاترین میزان بوده است (1.7). ٪ و از آن زمان کاهش یافته است.  نسبت تست های مثبت هپاتیت C (ضد HCV) سال به سال از 8.4 درصد در سال 2015 به 3.3 درصد در سال 2021 کاهش یافته است.
تعداد افراد آزمایش شده بر اساس سال و نسبت مثبت، از طریق زندان در 23 آزمایشگاه نگهبان برای هپاتیت B بین 2015 تا 2021
نمودارها نشان می دهد که تعداد افراد آزمایش شده برای هپاتیت B و C به اوج 44055 و 41625 در سال 2019 افزایش یافته است و سپس در سال 2020 و 2021 کاهش یافته است. نسبت تست های مثبت هپاتیت B (HBsAg) در سال 2017 بالاترین میزان بوده است (1.7). ٪ و از آن زمان کاهش یافته است.  نسبت تست های مثبت هپاتیت C (ضد HCV) سال به سال از 8.4 درصد در سال 2015 به 3.3 درصد در سال 2021 کاهش یافته است.
تعداد افراد آزمایش شده بر اساس سال و نسبت مثبت، از طریق زندان در 23 آزمایشگاه نگهبان برای هپاتیت C بین 2015 تا 2021

این به طیف وسیعی از ابتکارات، از جمله برنامه‌های تست و درمان با شدت بالا نسبت داده می‌شود که به افراد در شروع و ادامه درمان کمک می‌کند. هدف این برنامه آزمایش انبوه همه افراد در زندان برای HCV و پیگیری سریع آنها برای درمان در یک بازه زمانی 2 هفته است.

مدل‌های پشتیبانی همتایان نیز به ارائه حمایت از دیگران و پایبندی به پروتکل‌های درمانی کمک می‌کنند.

چالش های داده

چندین چالش داده مانع از درک بهتر پیشگیری، تشخیص و درمان هپاتیت در این گروه جمعیتی می شود. برای این منظور، UKHSA با NHS انگلستان و شرکا برای بهبود داده ها در موارد زیر کار می کند:

  • پوشش فعلی ایمن سازی HBV و جذب استراتژی های کاهش آسیب
  • داده های جمعیت شناختی در مورد غربالگری انصراف از BBV، ابتکارات تست نقطه مراقبت مانند HIITs، و ایمن سازی برای درک موانع جذب
  • توسعه مجموعه داده های مرتبط و نظارت بر پایبندی به درمان فراتر از مدت زمانی که فرد در زندان است

UKHSA همچنین از دفتر بهبود سلامت و نابرابری ها در توسعه بیشتر Spotlight، ابزاری برای انتشار داده ها، حمایت می کند. این مجموعه داده‌ها بر روی مجموعه داده‌های موجود و بهبود یافته برای کمک به سازمان‌های بهداشتی برای درک بهتر نیازهای این گروه‌ها و سایر گروه‌های بهداشتی شامل می‌شود.

مشتاقانه منتظر است

ما متعهد به کاهش انتقال ویروس‌های منتقله از خون و دستیابی به نتایج عادلانه‌تر هستیم – این شامل فرصت‌هایی در زندان‌ها برای مداخلات مراقبت‌های بهداشتی برای کاهش عفونت‌ها می‌شود.

UKHSA از طریق همکاری مستمر، اجرای NPA آتی و به کارگیری بهترین شواهد و داده ها به کار در جهت اهداف حذف هپاتیت ادامه خواهد داد.

ما همچنین آموخته های خود را به اشتراک خواهیم گذاشت و آنچه را که می توان در سراسر سیستم انجام داد تا به نتایج عادلانه تری از امنیت سلامت برای این جمعیت ها دست یافت، برجسته خواهیم کرد.