اهمیت اهدای پلاسما


اهدای پلاسمای خون کمی با اهدای خون عمومی متفاوت است. این به این دلیل است که آنها برای افراد مبتلا به ترومای شدید، سرطان، افراد مبتلا به اختلالات کبدی یا فاکتورهای لخته شدن و کسانی که سوختگی دارند در نظر گرفته شده است. با حدود 10000 واحد پلاسمای مورد نیاز روزانه در ایالات متحده، پلاسمای اهدایی می تواند تا یک سال منجمد و ذخیره شود. این راهنما بر اهمیت اهدای پلاسما، از جمله شرایط لازم برای اهداکننده بودن، تاکید می‌کند.

در اینجا ده نکته مهمی که باید در مورد اهدای پلاسما بدانید آورده شده است

آشنایی با اهدای پلاسما

پلاسما قسمت مایع خون است که حدود 55 درصد خون را تشکیل می دهد که 45 درصد آن شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید و پلاکت ها است. حدود 92 درصد آن آب با فاکتورهای انعقادی منحصر به فرد است که در صورت آسیب جسمی خونریزی را متوقف می کند. در طی اهدا، پلاسما از طریق اتوماسیون جمع آوری می شود، فناوری که پلاسما یا پلاکت ها را جمع آوری می کند اما خون اهدا کننده را جمع آوری نمی کند.

افراد با گروه خونی AB اهداکنندگان پلاسما جهانی محسوب می‌شوند، به این معنی که پلاسمای آن‌ها را می‌توان بدون توجه به گروه خونی به گیرندگان مختلف تزریق کرد. در حالی که اهدای پلاسما مشابه اهدای خون است، زمانی که اهدای پلاسما در مراکز معتبر انجام می شود، ایمن است. همچنین، اطمینان از تناسب اندام و واجد شرایط بودن قبل از اهدای پلاسما ضروری است.

شرایط لازم برای اهدای پلاسما

الزامات متعددی برای اشکال مختلف اهدای خون و پلاسما وجود دارد تا ایمنی و سلامت اهدا کننده پس از اهدا تضمین شود. قبل از اهدای پلاسما، اهداکننده باید:

  • از سلامت کلی برخوردار باشید
  • وزن حداقل 110 پوند یا بیشتر
  • قبولی در آزمون غربالگری پزشکی
  • حداقل 18 سال بزرگتر باشید
  • غربالگری تاریخچه پزشکی را کامل کنید
  • نسبت به ویروس هایی که می توانند از طریق خون عبور کنند، مانند هپاتیت و HIV منفی باشید

مزایای کلیدی اهدای پلاسما

علاوه بر کمک به گیرندگان از طریق اهدای پلاسما، اهدای پلاسما دارای مزایای مختلفی است که برای اهداکنندگان و بیماران مفید است. یکی از مزایای برتر اهدای پلاسما این است که اهداکنندگان برای زمان خود غرامت دریافت می کنند. علاوه بر این، تبدیل شدن به یک اهداکننده منظم به بهبود سلامت عمومی بدن از جمله سلامت جسمانی، خلق و خو و سطح استرس کمک می کند.

با این کار، در اینجا شش راه ارائه شده است که اهدای پلاسما می تواند به اهداکنندگان کمک کند.

سطح کلسترول را کاهش دهید

اهدای پلاسما نقش مهمی در آگاهی بیشتر اهداکنندگان از رژیم غذایی خود ایفا می‌کند و تأثیر مثبتی بر سلامت جسمانی عمومی دارد. با اهدای منظم پلاسما، اهداکنندگان می توانند سطح کلسترول بد را کاهش دهند و سطح کلسترول خوب را، به ویژه در زنان، بهبود بخشند. تحقیقات نشان می دهد که اهداکنندگان با سطح کلسترول تام بالا که به طور منظم پلاسما اهدا می کنند می توانند به راحتی کلسترول را در بدن خود تنظیم کنند.

به طور کلی، سطح کلسترول بالا می تواند خطر بیماری قلبی و حملات قلبی را افزایش دهد. اهدای پلاسما در بیشتر مواقع باعث می شود بدن پلاسمای جدید تولید کند و خطرات مختلف سلامتی را به حداقل برساند. در نتیجه، اهدای پلاسما برای گیرندگانی که به آن نیاز دارند، داروی نجات بخش ارائه می کند.

درآمد بالقوه

اکثر مردم به قصد به دست آوردن مقدار قابل توجهی پول پلاسما اهدا می کنند. با توجه به اینکه قرار ملاقات حدود یک ساعت طول می کشد، اهداکنندگان می توانند برای هر ساعتی که صرف اهدای پلاسما می کنند تا 40 دلار دریافت کنند. بر خلاف اهدای خون، اهدای پلاسما می تواند منبع درآمدی پرسود و انعطاف پذیر باشد. با این حال، یادگیری زمان اهدا در یک دوره خاص بسیار مهم است زیرا برخی از اهداکنندگان می توانند تا دو هفته کمک مالی کنند.

خلق و خوی خود را تقویت کنید

مطالعات نشان می‌دهد که کمک به دیگران بر فردی که حمایت می‌کند نیز تأثیر مثبت می‌گذارد. بنابراین، اهدای پلاسما به گیرندگان تأثیر مثبتی بر اهداکنندگان دارد که به بهبود وضعیت روحی آنها کمک می کند. این عمل کمک به دیگران است و در عین حال به اهداکننده کمک می‌کند تا به احساس شادی، افزایش اندورفین، کاهش سطح استرس و تقویت ارتباطات اجتماعی کمک کند.

فشار خون پایین

علاوه بر کاهش مقدار کل کلسترول، تبدیل شدن به یک اهداکننده ثابت پلاسما می‌تواند اثرات باقی‌مانده بر علائم حیاتی مانند فشار خون نیز داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که فشار خون ارتباطی با اهدای پلاسما دارد، به طوری که اهدای منظم تاثیر این بیماری را کاهش می دهد. این نسبتاً درست است، به خصوص برای افرادی که سطح فشار خون پایه بالایی دارند. از این رو، اهدای پلاسما به دفعات می تواند فشار خون را کاهش داده و تأثیر منفی آن را کاهش دهد.

رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

اهدای پلاسما بیشتر می تواند اهداکنندگان پلاسما را به سمت عادات غذایی سالم تر هدایت کند. مراکز اهداکننده اهداکنندگان را به خوردن غذاهای مغذی و رژیم های غذایی متعادل حاوی آهن، ویتامین C و پروتئین تشویق می کنند. اهداکنندگان همچنین باید آب کافی بنوشند تا از روندهای اهدایی مطمئن شوند. این بدان معناست که بدنی که به خوبی هیدراته شده باشد منجر به گشادتر شدن رگ‌ها می‌شود که جریان خون بهتر را در طول قرار ملاقات‌ها فراهم می‌کند.

علاوه بر این، غذاهای مغذی و نوشیدن آب کافی به بدن کمک می‌کند تا مایعات از دست رفته را سریع‌تر جبران کند، به‌خصوص که پلاسما عمدتاً آب است. متخصصان پزشکی همچنین از خوردن غذاهای چرب خودداری می کنند و در عین حال مصرف الکل و کافئین را محدود می کنند. این می تواند منجر به یک رژیم غذایی بهتر با اعتدال کافی و پیروی از دستورالعمل های مرکز اهدای خود در مورد آنچه قبل و بعد از اهدای پلاسما بخورید، شود.

تاثیر مثبت بگذارد

متخصصان پزشکی می توانند از پلاسما برای تولید دارویی استفاده کنند که شرایط مزمن مانند اختلالات خونریزی، نقص ایمنی و سایر بیماری های نادر را درمان می کند. علاوه بر این، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به تزریق پلاسما، بهبودی و داروهای مشتق شده از پلاسمای اهدایی نیاز دارند. در حالی که تولید پلاسما به صورت مصنوعی دشوار است، گیرندگانی که مایع را از طریق درمان های پروتئینی مانند فاکتورهای انعقاد و ایمونوگلوبولین داخل وریدی دریافت می کنند، به اهداکنندگان متکی هستند. بنابراین، اهدای پلاسما با هدف کمک به دیگران تأثیر قابل توجهی دارد.

فرآیند اهدای پلاسما چیست؟

اهدای منظم خون و اهدای پلاسما فرآیندهای مشابهی هستند اما با تفاوت های جزئی. هر دو روش چند دقیقه طول می کشد، اما اهدای پلاسما در مقایسه با اهدای خون زمان بیشتری می برد. یک متخصص پزشکی خون را از اهدا کننده خارج می کند و آن را برای یک فرآیند طبیعی اهدای خون به آزمایشگاه می فرستد. در اینجا، خون قبل از تزریق از قسمت‌های اولیه جدا می‌شود و گلبول‌های قرمز، پلاسما و پلاکت‌ها تولید می‌شود.

برای اهدای پلاسما، یک متخصص پزشکی خون را از بازوی اهداکننده خارج می کند و آن را از طریق یک روش خودکار که پلاسما را از خون جدا می کند، عبور می دهد. بقیه اجزای حل شده در نمک را می توان به اهدا کننده بازگرداند. کل فرآیند اغلب با اهداکننده روی صندلی اهدایی انجام می‌شود که با انتقال خون به اهداکننده نهایی می‌شود.

خط پایین

مزایای اهدای پلاسما بسیار زیاد است و برای گیرنده و اهداکننده به طرق مختلف ارزش قائل است. از کسب مقداری پول و بهبود سلامت کلی بدن گرفته تا تأثیرگذاری، اهدای پلاسما دارای طیف وسیعی از اهمیت است.