بررسی اخیر ارتباط بین سلامت خلق و خو و میکروبیوم روده را بررسی می کند


ارتباط بین میکروبیوم روده، سلامت خلق و خو و عملکرد مغز به عنوان محور روده-مغز شناخته می شود. این یک مسیر سیگنال دهی دو طرفه بین سیستم عصبی مرکزی و روده است که در آن میکروبیوم روده با مغز ارتباط برقرار می کند و بر جنبه های خاصی از خلق و خو و سلامت مغز تأثیر می گذارد. تصور می شود که محور روده-مغز از طریق مکانیسم های مربوط به سیستم ایمنی، تعدیل التهاب و متابولیسم سلولی بر عملکرد شناختی و خلق و خوی تأثیر می گذارد. بررسی اخیر لیو و همکارانش ارتباط بالقوه بین سلامت خلق و خو و ترکیب میکروبی روده را بررسی کرد.

طبق مطالعات پیش بالینی، گونه های میکروبی خاص در روده با سلامت خلق و خوی مرتبط است. برخی از گونه‌های خانواده Bacteroidaceae از جمله باکتریویدهای تتایوتائومیکرون، ب. شکننده، و B. uniformis با افزایش احتمال بالقوه تغییرات خلقی شبه افسردگی مرتبط است.

هم مطالعات حیوانی و هم مطالعات بالینی ارتباط بالقوه بین دیس بیوز میکروبی و تغییرات در سلامت خلق و خو را بررسی کرده اند. یک مطالعه حیوانی در سال 2023 پیوند مدفوع را از افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی (MDD) به جمعیت موش سالم انجام داد. نتایج مطالعه نشان داد که علائمی شبیه افسردگی در حیواناتی که قبلاً سالم بودند القا شده است، که نشان می‌دهد دیس بیوز میکروبی در روده ممکن است بر تعادل کلی خلق و خوی تأثیر بگذارد. تحقیقات اخیر همچنین نشان می دهد که ممکن است یک حلقه بازخورد بین دیس بیوز روده و تغییرات شبه افسردگی وجود داشته باشد. یک مطالعه جمعیتی از سال 2021، افزایش حضور گونه‌های هم‌جمعی خاص در جنس Bacteroides را با بهبود نمرات اضطراب و افسردگی مرتبط دانست.

برخی از متابولیت های میکروبی نیز ممکن است بر محور روده-مغز تأثیر بگذارند. کاهش سطح اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه (SCFAs) و تغییرات در متابولیسم اسیدهای صفراوی در افراد مبتلا به MDD مشاهده شده است. علاوه بر این، نشان داده شده است که تجویز SCFA به بهبود علائم شبه افسردگی، نفوذپذیری روده و واکنش‌پذیری محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) کمک می‌کند.

لیو و همکارانش درباره مداخلات بالقوه سبک زندگی که ممکن است بر ترکیب میکروبی روده تأثیر بگذارد، بحث می‌کنند. نشان داده شده است که رژیم مدیترانه ای به حمایت از بسیاری از جنبه های سلامتی کمک می کند و تحقیقات نشان می دهد که اتخاذ این رژیم ممکن است به ارتقای میکروبیوم روده سالم و دیدگاه مثبت ذهنی کمک کند. همچنین با سلامت سد روده، افزایش تنوع میکروبی روده و بهبود پاسخ التهابی دستگاه گوارش مرتبط است.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که برخی از پروبیوتیک ها به حمایت از محور روده-مغز کمک می کنند. مطالعات بالینی نشان داده اند که کاهش سطوح پلاسمایی اینترفرون-ɣ، فاکتور نکروز تومور-ɑ، و کورتیزول، همراه با بهبود در برخی پارامترهای مربوط به حافظه و شناخت، در حضور L. گیاهان.

به طور مشابه، یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های بالینی مرتبط با پروبیوتیک‌ها و سلامت خلق و خوی ارتباط روده و مغز را بیشتر مورد بررسی قرار داد. در مقایسه با دارونما، گروه‌های درمانی از 23 کارآزمایی که مکمل‌های پروبیوتیک دریافت کردند، علائم افسردگی کمتری را تجربه کردند. همچنین علائم اضطراب در گروه‌های درمانی از بیست و دو کارآزمایی که شامل پروبیوتیک‌ها بود در مقایسه با گروه‌های دارونما کمتر بود.

تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، به ویژه در مطالعات بالینی با تعداد بیشتری از شرکت کنندگان در مطالعه. با این حال، شواهد نشان می دهد که تغییرات سبک زندگی و برخی پروبیوتیک ها ممکن است به حمایت از سلامت روده، عملکرد شناختی و سلامت خلق و خوی کمک کند.

توسط دکتر C. Ambrose، ND، MAT