تغذیه سالم – نکات و تغذیه برای سالمندان 2023


عادات غذایی سالم برای افراد مسن برای پیشگیری از بیماری ها و همچنین مدیریت بیماری های مزمن یا سایر عوارض سلامتی مرتبط با افزایش سن بسیار مهم است.

با این حال، برای برخی از سالمندان، تهیه غذا و خرید مواد غذایی برای غذاهای سالمی که به دنبال آن هستند، دشوار است، از این رو تعداد زیادی از جمعیت سالمندان به خانه‌های سالمندان متکی هستند. متأسفانه، همه خانه های سالمندان آنچه را که وعده داده اند انجام نمی دهند و حتی ممکن است در اقدامات غیراخلاقی شرکت کنند. برای مبارزه با این امر، امروزه وکلای دادگستری به طور فزاینده ای از قربانیان سوء استفاده از خانه سالمندان نمایندگی می کنند و به آنها کمک می کنند تا عدالتی را که شایسته آن هستند به دست آورند.

سوء استفاده در خانه سالمندان

چه از یک سالمند مراقبت کنید و چه فردی هستید که خودکفا است، ممکن است با درک آنچه که تغذیه مناسب را تعریف می کند و تماشای آنچه که مصرف می کنید، سلامتی خود را حفظ کرده یا تقویت کنید.

یک رژیم غذایی سالم علاوه بر اینکه به شما انرژی می‌دهد و به مدیریت وزن کمک می‌کند، ممکن است به شما در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و همچنین برخی سرطان‌ها کمک کند. از طریق این مقاله همه چیز را در مورد رژیم غذایی سالمندان بیاموزید.

تغذیه برای افراد مسن

سلامتی و سبک زندگی شما با افزایش سن تغییر می کند. بنابراین، آنچه برای حفظ سلامتی شما لازم است نیز تکامل می یابد. به عنوان مثال، ممکن است به پروتئین بیشتر یا کالری کمتری نیاز داشته باشید. نیازهای یک فرد جوان برای حفظ سلامتی می تواند بسیار متفاوت از نیازهای یک فرد مسن باشد.

هدف تغذیه تامین مواد مغذی ضروری بدن شما با داشتن یک رژیم غذایی متعادل است. بدن ما برای عملکرد و شکوفایی به مواد مغذی از غذا نیاز دارد. آنها از آب، مواد معدنی، ویتامین ها، پروتئین ها، لیپیدها و کربوهیدرات ها تشکیل شده اند.

داشتن یک رژیم غذایی سالم در هر سنی حیاتی است. به شما انرژی می دهد و می تواند به مدیریت وزن کمک کند. علاوه بر این، ممکن است در پیشگیری از شرایط مختلف مانند شکستگی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی و بدخیمی های خاص کمک کند. با این حال، با افزایش سن، زندگی و بدن شما و همچنین چیزهایی که برای سالم ماندن و تناسب اندام به آن نیاز دارید تغییر می کند.

یک رژیم غذایی متعادل چیست؟

یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع غذاهای ارگانیک مانند میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی و پروتئین است. شما باید ترکیب وسیعی از این موارد را مصرف کنید، به طوری که مرغ و گوشت بدون چربی پروتئین را تامین می کنند و لبنیات کم چرب چربی را تامین می کنند.

رژیم غذایی متعادل

یک رژیم غذایی متعادل همچنین شامل محدود کردن برخی از غذاها، از جمله غذاهایی که به شدت فرآوری شده اند و آنهایی که سرشار از نمک هستند، می شود. اگر می خواهید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید، باید به میزان چربی و کلسترول مصرفی خود نیز توجه ویژه ای داشته باشید.

در یک رژیم غذایی متعادل، ریزمغذی ها نیز نقش بسزایی دارند. ریزمغذی‌ها که شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند، به مقدار کم مورد نیاز هستند و بسیار مهم هستند.

نکاتی در مورد انتخاب غذای سالم با افزایش سن

در اینجا پنج پیشنهاد وجود دارد که به شما در انتخاب غذاهای مناسب برای بدن و کیف پولتان کمک می کند.

1. جستجوی مواد مغذی حیاتی

برای به دست آوردن تمام مواد مغذی مورد نیاز، مطمئن شوید که طیف وسیعی از وعده های غذایی را مصرف می کنید. غذاهای روشن و رنگارنگ همیشه بهترین انتخاب هستند. بشقاب شما باید شبیه رنگین کمان باشد! یک وعده غذایی متعادل باید حاوی:

  • پروتئین سالم (گوشت هایی مانند مرغ، تخم مرغ یا لوبیا)
  • سبزیجات و میوه ها (مرکبات، غنی از ویتامین و غیره)
  • غلات کامل
  • لبنیات کم‌چرب (شیر و جایگزین‌های مرتبط)

فراموش نکنید که غذاهای غنی از فیبر و حداقل نمک یا سدیم را انتخاب کنید. علاوه بر این، با افزایش سن، مراقب ویتامین D باشید که یک ماده مغذی حیاتی است.

2. هیدراته بمانید

علاوه بر این، آب یک ماده مغذی مهم است. با مصرف مداوم مقدار کمی مایعات در طول روز از کم آبی بدن خودداری کنید. در حالی که چای (بدون شیر) و قهوه نیز قابل مصرف است، بهتر است مصرف این نوشیدنی ها محدود شود. تا زمانی که پزشک شما توصیه دیگری نکرده است، مصرف مایعات شیرین و نمکی را نیز محدود کنید.

3. یک برنامه غذایی تهیه کنید

شما ممکن است خوب غذا بخورید و با آماده کردن وعده های غذایی خود از قبل، پول کمتری در فروشگاه مواد غذایی خرج کنید. دانستن برنامه غذایی هفتگی خود به شما کمک می کند تا از تصمیم گیری های نادرست، مانند خوردن غذاهای بسته بندی شده، به دلیل راحتی جلوگیری کنید.

علاوه بر این، شما در نهایت مواد غذایی زیادی را که قبل از مصرف آن فاسد می شوند، خریداری نمی کنید. وعده های غذایی خود را از قبل آماده کنید و آنها را فریز کنید تا زمانی که آماده خوردن آنها شوید.

4. مصرف قند خود را کاهش دهید

قندهای تصفیه شده سرشار از کالری خالی از نظر تغذیه ای بی ارزش هستند. مصرف غذاهای حاوی شکر را به تدریج کاهش دهید و آنها را با غذاهای کاملی که به طور طبیعی شیرین هستند، از جمله میوه ها و فلفل دلمه ای جایگزین کنید. قبل از در نظر گرفتن تغییرات رژیم غذایی، با پزشک خود صحبت کنید.

5. ورزش بدنی را شامل شود

بهترین شیوه زندگی سالم با ترکیب ورزش با یک رژیم غذایی متعادل به دست می آید. بهتر است هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. این را می توان به دوره های کوتاه تر و روزانه 10-15 دقیقه تقسیم کرد. اگر از قبل فعال نیستید به آرامی شروع کنید، سپس به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید.

نتیجه

در تمام طول زندگی شما، به خصوص با افزایش سن، خوردن مواد مغذی حیاتی است. انتخاب غذاهایی که دارای مواد مغذی بالاتر و کالری کمتری هستند ممکن است به شما در جلوگیری یا درمان مشکلات مزمن سلامت کمک کند. علاوه بر این، ممکن است باعث شود شما احساس انرژی و قدرت بیشتری کنید و به شما این امکان را می دهد که از سال های آخر زندگی خود لذت ببرید.