درک قبل از یائسگی: علائم و نکات مدیریتی


همه زنان در دوران پیش از یائسگی قرار خواهند گرفت، اما معمولاً در بین زنانی که از علائم رنج می برند یا به طور کلی به عنوان یک مسئله سلامت زنان صحبت نمی شود.

همانطور که ما ماه سلامت زنان را به رسمیت می شناسیم، پانیذ حیدری، متخصص زنان و زایمان با گروه پزشکی دیگنیتی سلامت – نورتریج، در مورد آنچه زنان در دوران یائسگی می توانند انتظار داشته باشند و چه زمانی باید از تیم مراقبت های بهداشتی خود حمایت کنند، بحث می کند.

قبل از یائسگی در مقابل یائسگی: تفاوت چیست؟

برای اکثر زنان، یائسگی پس از 12 ماه متوالی بدون چرخه قاعدگی رخ می دهد. در حالی که این یک مرحله طبیعی از زندگی یک زن است، مرحله انتقالی قبل از یائسگی، که به عنوان پیش یائسگی نیز شناخته می شود، اغلب می تواند سوالاتی را برای زنانی که علائم را تجربه می کنند ایجاد کند.

حیدریدکتر حیدری می‌گوید میانگین سن شروع یائسگی زنان حدود 52 سال است، اما این سن بسته به ژنتیک یا روش‌های جراحی گذشته که ممکن است باعث یائسگی زودتر شده باشد، مانند برداشتن تخمدان‌ها، می‌تواند متفاوت باشد.

مرحله انتقالی پیش از یائسگی می تواند از سه تا پنج سال و در برخی موارد تا 10 سال طول بکشد – به این معنی که زنان در اواخر دهه 30 و اوایل دهه 40 ممکن است علائم قبل از یائسگی را تجربه کنند.

علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سیکل های قاعدگی نامنظم که یا سنگین تر یا سبک تر از حد معمول هستند
  • تحریک پذیری خلق و خو
  • بیخوابی
  • مه مغزی
  • گرگرفتگی
  • عرق شبانه
  • درد هنگام مقاربت و خشکی واژن

دکتر حیدری به زنان توصیه می کند علائم و چرخه قاعدگی خود را پیگیری کنند و این تغییرات را با پزشک خود در میان بگذارند.

علائم را کاهش دهید

علائم مرتبط با قبل از یائسگی می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما درمان های موجود برای علائم مختلف وجود دارد. بسته به شدت علائم، درمان های جایگزین هورمونی ممکن است به گرگرفتگی و مه مغزی کمک کند. تاکتیک‌های ذهن‌آگاهی و سلامت رفتاری، از جمله تنفس، داروها، و ژورنال‌نویسی نیز به شما کمک می‌کنند. دکتر حیدری توصیه می کند که در مورد نگرانی های مربوط به سلامت روان با یک درمانگر یا مشاور مجاز صحبت کنید.

برخی از خطرات سلامتی با پیش از یائسگی همراه است

استروژن نقش مهمی در سلامت استخوان، قلب و مغز زنان دارد. هنگامی که استروژن در دوران پیش از یائسگی کاهش می یابد، زنان در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، استئوپنی و پوکی استخوان هستند، وضعیتی که باعث ضعیف شدن استخوان ها می شود. دکتر حیدری توصیه می‌کند در صورتی که بیمار سابقه خانوادگی این بیماری‌ها را دارد، با پزشک صحبت کند، زیرا ممکن است خطر ابتلا را تحت تأثیر قرار دهد.

خوراکی های کلیدی

قبل از یائسگی بخشی طبیعی از زندگی است، اما با درمان‌ها و داروها می‌توان علائم را تسکین داد. هنگام ورود به این مرحله، مهم است که به یاد داشته باشید:

  • ردیابی علائم و بی نظمی در چرخه های قاعدگی
  • با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی مناسب برای شما صحبت کنید
  • در مورد خطرات ابتلا به بیماری های قلبی و استخوانی با پزشک خود مشورت کنید

صرف نظر از علائم، دکتر حیدری اکیداً توصیه می کند که زنان در صورتی که قبل از یائسگی مانع از انجام فعالیت های روزمره آنها می شود، با پزشک خود صحبت کنند.

اگر فکر می کنید ممکن است وارد دوران قبل از یائسگی شده اید یا برای بررسی گزینه های درمانی به حمایت نیاز دارید، یک قرار ملاقات با پزشک مراقبت های اولیه خود تعیین کنید. ابزار “یافتن یک پزشک” ما می تواند به شما کمک کند پزشک گروه پزشکی دیگنیتی سلامت را در نزدیکی خود پیدا کنید.

ملاقات با دکتر  حیدری