دلایل و درمان دیسک گردن + راهنمای مراجعه به دکتر ارتوپد » پاموه » سلامت و پزشکی


دیسک گردن بعد از کمر درد از شایع­ترین بیماری­ها بین مردم جهان است. شما نیز در بین آشنایان و دوستانتان حتما شخصی را می­شناسید که از این عارضه رنج می­برد.

بروز این بیماری دلایل مختلفی می­تواند داشته باشد؛ بعضی از این دلایل توسط یک عامل بیرونی ایجاد می­شوند و برخی دیگر عوامل طبیعی هستند که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتند. برای تشخیص بهتر است به دکتر متخصص و فوق تخصص ارتوپد مراجعه کنید.

در این بین عوامل وراثتی و ژنتیکی را نیز نباید دست کم گرفت. در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل و درمان دیسک گردن را به شکل کامل بررسی کنیم و به سوالات پیرامون این موضوع پاسخ روشنی دهیم.

دکتر متخصص ارتوپد
دکتر متخصص ارتوپد

دکتر متخصص ارتوپد کیست؟

دکتر متخصص ارتوپد بر روی تشخیص و درمان بیماری هایی که بر استخوان ها، ماهیچه ها و مفاصل شما تاثیر می گذارد، فعالیت می کنند.

ارتوپدی رشته پزشکی است که بر بیماری ها و شرایطی تمرکز می کند که بر سیستم اسکلتی عضلانی شما تأثیر می گذارد. این موارد شامل:

  • استخوان ها
  • ماهیچه ها
  • رباط ها و تاندون ها
  • مفاصل
  • اعصاب

افراد معمولاً زمانی که آسیب های عضلانی می بینند و یا زمانی که به یک بیماری مزمن مانند آرتریت یا کمردرد مبتلا هستند به دکتر ارتوپد مراجعه می کنند.

فتق دیسک گردن

بیرون زدگی دیسک یا به اصطلاح فتق زمانی اتفاق می­افتد که ماده ژله­ای موجود در مرکز ستون فقرات از منطقه­ای که دیوار سخت خارجی ضعیف و شکننده شده، بیرون بزند.

زمانی که ماده ژله­ای موجود در دیسک گردن، عصب ستون فقرات را لمس کند یا تحت فشار قرار دهد، فتق اتفاق می‌افتد. این موضوع باعث درد گردن یا بازو و بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن شود. فیزیوتراپی اولین قدم برای درمان این دلیل درد گردن است.

دلایل بروز دیسک گردن

  • دیسک در ناحیه گردن ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی یا حتی به صورت خودبه‌خودی ایجاد شود.
  • بلند کردن نامناسب اجسام نیز منجر به این بیماری می‌شود.
  • بالا رفتن سن نقش بسیار مهمی در ایجاد انواع دیسک­ها دارد.
  • سیگار کشیدن نیز از جمله علل ایجاد دیسک­ها است.

برخی از فعالیت­های شغلی و تفریحی نیز می­توانند منجر به انحطاط زودرس دیسک گردن و آسیب به آن شوند.

دلایل متفاوتی وجود دارند که باعث به وجود آمدن دیسک می­شوند؛ ژنتیک را باید جزء همین عوامل به حساب آورد. در ادامه این عوامل را به صورت جزئی بررسی می­کنیم.

عوامل ژنتیکی

برخی از افراد، مستعد ابتلا به فتق دیسک هستند. دلیل این موضوع ممکن است به عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی بیمار مربوط باشد. یکی از مهم ترین دلایل دیسک گردن عوامل شغلی و محیطی است. افرادی که  مجبور هستند مدام برای انجام دادن کار های مختلف گردن خود را خم و راست کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیسک ها هستند.

علائم دیسک گردن

اگر شما دیسک گردن دارید. ممکن است دردی در ناحیه بازو و شانه احساس کنید که در زمان تکان دادن گردن به قسمت‌های مختلف آن منتشر می‌شود.

به ویژه هنگام چرخاندن گردن، شما درد شدیدی را احساس می‌کنید. گاهی اوقات ممکن است این موضوع به دلیل اسپاسم یا همان گرفتگی عضلات باشد؛ در این زمان جای نگرانی زیادی نیست و شما می‌توانید با بستن گردن یا دکتر این مشکل را حل کنید.

اما در صورتی که این درد به صورت مداوم و طولانی‌مدت ادامه داشته باشد، باید برای بررسی‌های بیشتر به متخصص ارتوپد تهران مراجعه کنید.

درمان دیسک گردن

دلیل دیسک گردن
دلیل دیسک گردن

مراجعه کردن به پزشک در صورتی لازم است که فرد بیمار علائم فتق دیسک را داشته باشد. برای جلوگیری از ابتلا به فتق گردن تنها کافی است برخی از عادت‌های زندگی خود را تغییر دهید که عبارت‌اند از:

  • حفظ وضعیت بدن به صورت صحیح در حالت ایستاده، نشسته و حتی در حالت خوابیده
  • تغییر وضعیت گردن به صورت متوالی و در فاصله‌های زمانی کوتاه
  • خودداری از حرکت‌های سریع گردن در زمان ورزش کردن
  • نگه داشتن گردن در وضعیت صاف و عمودی
  • قرار دادن گوشی یا کامپیوتر در سطحی هم راستا با گردن برای جلوگیری از خم کردن آن
  • مراقبت از گردن در برابر آسیب و ضربه
  • ورزش کردن برای تقویت عضلات ستون فقرات

اگر دچار دیسگ گردن شدیم چه کاری باید انجام دهیم؟

در صورت بروز نشانه‌هایی مبنی بر دیسک یا فتق گردن باید به دکتر متخصص ارتوپد مراجعه کنید که هنگام معاینه بیمار از روش‌های مختلفی استفاده می‌کند. برخی از رایج‌ترین این روش‌ها که بدون درد هستند، عبارت‌اند از:

  • رادیوگرافی ساده: برای تشخیص فتق دیسک از این روش استفاده نمی‌شود؛ اما دلایل دیگر درد گردن مثل تومور، عفونت و شکستگی استخوان با استفاده از آن قابل تشخیص هستند.
  • ام ای ار: در این تکنیک، با استفاده از میدان‌های مغناطیسی قوی، تصاویری از ساختار داخلی بدن ایجاد می‌کنند. به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان محل فتق دیسک را تشخیص داد و برای مشاهده دیگر اعصاب از آن استفاده کرد. البته در صورت شدید بودن فتق از MRI استفاده نمی­شود.
  • میلوگرام: در این روش ابتدا یک ماده رنگی به مایع نخاعی تزریق شده و سپس از تصویربرداری اشعه ایکس استفاده می‌شود. به این ترتیب مشکلات نخاعی یا فتق دیسک به سادگی نشان داده می‌شوند.

– CT Scan: در سی تی اسکن، پرتوهای ایکس را از جهت‌های مختلف به بدن می‌تابانند. سپس پرتوهای جذب‌شده در بدن، به صورت جریان الکتریکی درآمده و برای پردازش، به کامپیوتر منتقل می­شوند.

درمان فتق دیسک گردن چیست؟

معمولا در ابتدا از روش‎های درمان محافظتی استفاده می‌شود که در آن از جرکت‌های منجر به درد جلوگیری می‌شود.

در صورت پیشرفت دیسک، می‌توان به سراغ درمان‌های دارویی رفت که در صورت خفیف یا متوسط بودن درد توصیه می‌شوند و حتما باید تخت نظر پزشک باشند.

در صورتی که درمان‌های محافظتی و دارویی بعد از شش هفته جواب ندهند، افراد نیاز به جراحی پیدا می‌کنند. همچنین برای برطرف کردن موارد منجر به بی‌حسی عضلانی یا ضعف هم به سراغ جراحی می‌رویم.

با فتق گردن شدید چه کنیم؟

اگر فتق گردن شدید باشد، حتما باید به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا سریع‌تر درمان شود؛ اما اگر خیلی شدید نباشد، با دارو رفع می‌شود.

اما بهتر است تا قبل از بروز این مشکل سعی کنید در انجام فعالیت‌های مختلف، بدن خود را در حالت صحیح نگه دارید. در حالت بروز فتق گردن می‌توانید از نرمش‌های سبک و صحیح با دستور پزشک استفاده کنید.

سخن آخر

دیسک گردن از بیماری­های شایعی است که باید برای آن آماده باشید.

پیشگیری­های مطرح شده در این مقاله را جدی بگیرید تا بعدا مشکلی جدی برای شما ایجاد نشود. اگر درحال حاضر چنین مشکلی دارید، جای نگرانی نیست.

با مراجعه به دکتر ارتوپد می­توانید به راحتی مشکل خود را حل کنید و دیگر از بیماریتان هراسی نداشته باشید.

تعریف سایت ویکی دیتا از دکتر متخصص ارتوپد:

Orthopedics: branch of medicine dealing with the correction of deformities of bones or muscles.

https://www.wikidata.org/wiki/Q216685