راهنمای نهایی برای رنگدانه های صورت


داشتن پوستی نرم، لطیف و بدون عیب و نقص آرزوی بسیاری است. متأسفانه بسیاری از افراد از مشکلات پوستی مانند پیگمانتاسیون صورت، آکنه، پوست خشک و چرب رنج می برند. اگرچه این یک فرآیند عمومی است، اما قسمت هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند، مانند صورت، پاها و بازوها، بیشتر در معرض رنگدانه هستند.

با دهه‌ها تحقیق، متخصصان علوم پزشکی و زیبایی مدرن راه‌حل‌هایی مانند سرم پاک کننده La Roche-Posayکه در درمان رنگدانه های صورت بسیار موثر بوده و پوستی بدون لک را به شما هدیه می دهند. از آنجایی که بروز آکنه یکی از دلایل مهم هیپرپیگمانتاسیون است، استفاده از سرم لیفت اکتیو ویشی می تواند به طور قابل توجهی آکنه شدید را کاهش دهد.

درک علت اصلی به حل موثر مشکل کمک می کند. به همین دلیل است که در اینجا راهنمای نهایی است که به شما کمک می کند همه چیز را در مورد رنگدانه های صورت بدانید.

علل رنگدانه های صورت

عوامل داخلی و خارجی مختلف باعث ایجاد رنگدانه در صورت می شوند. در اینجا به برخی از آنها اشاره می کنیم.

تولید بیش از حد ملانین

تولید بیش از حد ملانین یکی از دلایل اصلی رنگدانه های صورت است. این رنگدانه است که رنگ پوست شما را تعیین می کند. ملانوسیت ها سلول هایی هستند که ملانین تولید می کنند. اگرچه ملانوسیت ها ملانین را متوسط ​​​​تولید می کنند، عوامل مختلفی می توانند بر عملکرد طبیعی آن تأثیر بگذارند و باعث هیپرپیگمانتاسیون شوند.

قرارگیری در معرض نور خورشید

پوست انسان زمانی که در معرض نور خورشید قرار می گیرد ملانین تولید می کند. اگرچه نور متوسط ​​خورشید برای ناحیه موضعی مفید است، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند بر تولید رنگدانه تأثیر بگذارد. استفاده از لوسیون های ضد آفتاب با حداقل SPF 30 و کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به جلوگیری از رنگدانه کمک کند.

ملاسما

ملاسما باعث ایجاد لکه های قهوه ای مانند کک و مک روی صورت می شود. این لکه ها به دلیل عدم تعادل هورمونی به خصوص در دوران بارداری ایجاد می شوند. اگرچه ملاسما در زنان باردار بسیار شایع است، اما می تواند رنگدانه های صورت را به شدت افزایش دهد و ظاهر را تحت تأثیر قرار دهد.

التهاب پوست

التهاب پوست بر تولید ملانین تأثیر می گذارد. به همین دلیل است که التهاب ناشی از آکنه، لوپوس، اگزما و هرگونه آسیب پوستی می تواند باعث ایجاد رنگدانه های صورت در بسیاری از افراد شود. سرم هایی مانند لیفت اکتیو ویشی دارای ویتامین C فراوان و اسید هیالورونیک است که به طور موثر آکنه را درمان می کند و بافت و ظاهر بهتری به پوست می دهد.

واکنش دارویی

برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و داروهای ضد مالاریا نیز می توانند بر روی پوست تأثیر بگذارند و باعث ایجاد رنگدانه شوند. مواد شیمیایی موجود در برخی از پمادهای موضعی نیز می توانند اپیدرم را تیره کنند.

برخی از اختلالات روانی مانند استرس، افسردگی، و شرایط پزشکی مانند بیماری آدیسون نیز می توانند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند.

علائم پیگمانتاسیون صورت

اگرچه رنگدانه های صورت را می توان به راحتی از روی ظاهر آن تشخیص داد، برخی از علائم مهم می توانند به شناسایی دقیق آن کمک کنند.

  • لکه‌های برنزه، قهوه‌ای یا سیاه معمولاً روی پوست صورت ظاهر می‌شوند و به لنتی‌ژین‌های خورشیدی یا لکه‌های کبدی معروف هستند.
  • لکه های بزرگتر از پوست تیره، معمولا روی صورت، پیشانی و معده
  • لکه های تیره و ضخیم روی گردن و شانه ها

از آنجایی که این علائم از نظر بصری قابل شناسایی هستند، همیشه خوب است که قبل از شدید شدن، از مشاوره یک متخصص استفاده کنید.

راهکارهایی برای رفع رنگدانه های صورت

درمان های طبیعی با آلوئه ورا، پیاز قرمز و عصاره چای سبز می تواند به کاهش هایپرپیگمانتاسیون کمک کند. آنها معمولاً به زمان، پشتکار و صبر نیاز دارند. در اینجا چند روش بهتر و موثر برای درمان و کاهش رنگدانه های صورت وجود دارد.

1. اسیدهای پوست

اسیدهای پوست به لایه برداری لایه رویی کمک می کنند. هنگامی که لایه برداری می کنید، سلول های مرده پوست با سلول های جدید پوست سالم جایگزین می شوند. بسیاری از اسیدهای موثر صورت مانند اسید سالیسیلیک را می توان به راحتی در سرم La Roche-Posay Effaclar یافت که منافذ را باز می کند، پوستی صاف و بدون چین و چروک به شما می دهد و از پیری و خطوط ریز جلوگیری می کند.

2. کرم های روشن کننده

بسیاری از کرم های روشن کننده بدون نسخه (OTC) به عنوان موثر بر روی رنگدانه شناخته شده اند. این کرم ها معمولاً حاوی موادی مانند N-acetylglucosamine، هیدروکینون و عصاره شیرین بیان و غیره هستند. استفاده از این کرم ها می تواند تا حد زیادی به کاهش رنگدانه کمک کند.

3. رتینوئیدها

رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده و در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست OTC استفاده می شود. به لطف ساختار مولکولی کوچک خود، آنها به راحتی به عمق پوست نفوذ می کنند و به درمان لایه های پوست زیر اپیدرم کمک می کنند.

رتینوئیدها معمولاً در فرمول های OTC مختلف یا با داروهای تجویزی عرضه می شوند. اگرچه اشکال OTC آن موثر است، گاهی اوقات فرم تجویزی قوی تر رتینوئیدها به نام رتینوئید ترتینوئین (رتین-A) باعث کاهش رنگدانه می شود.

4. لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی در درمان رنگدانه ها موثر است. از اسیدهای قوی در ناحیه مورد نظر پوست استفاده می کند. با برداشتن قسمتی از اپیدرم به کاهش هایپرپیگمانتاسیون پوست کمک می کند. معمولاً روی پوست صورت انجام می شود اما می توان از آن برای درمان نواحی مختلف بدن استفاده کرد.

اگرچه گزینه‌های OTC متعددی برای لایه‌برداری شیمیایی وجود دارد، اما بهتر است این کار توسط متخصصان معتبر و متخصصین پوست انجام شود تا از عوارض جانبی جلوگیری شود و نتایج بهتری حاصل شود.

پیگمانتاسیون صورت می تواند در اثر شرایط مختلف و عوامل داخلی و خارجی ایجاد شود. شما می توانید آن را با روش های پیشگیری موثر، محصولات مراقبت از پوست با کیفیت بالا و درمان های حرفه ای درمان کنید.