بررسی اخیر پیوند بالقوه بین مواد مغذی را بررسی می کند که ممکن است از وضعیت آنتی اکسیدانی و تغییرات عصبی مرتبط با سن حمایت کند.


نورون ها مقدار نسبتاً بالایی اکسیژن مصرف می کنند و سرعت متابولیسم بالایی دارند. افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب مرتبط با جنبه های خاصی از روند پیری می تواند به ویژه بر سلامت عصبی و تغییرات مغز تأثیر بگذارد.

تغییرات عصبی مرتبط با سن می تواند بر حافظه، عملکرد شناختی و سلامت مغز تأثیر بگذارد. برخی از بیماری های تخریب کننده عصبی به طور فزاینده ای در میان افراد مسن شایع هستند. پاتوفیزیولوژی زمینه ای برخی از بیماری های عصبی، مانند بیماری آلزایمر (AD) هنوز به طور کامل شناخته نشده است. با این حال، التهاب عصبی، استرس اکسیداتیو، و اختلال ریتم شبانه روزی با AD و برخی دیگر از بیماری های عصبی مرتبط با سن مرتبط است. برخی شواهد نشان می دهد که برخی مداخلات سبک زندگی و رژیم غذایی ممکن است به حمایت از جنبه های خاصی از تغییرات مرتبط با افزایش سن و سلامت عصبی کمک کند.

یک مقاله مروری که اخیراً توسط نایت و همکارانش منتشر شده است، رابطه بالقوه بین تغییرات مرتبط با افزایش سن در سلامت عصبی و مواد مغذی را که ممکن است از وضعیت آنتی اکسیدانی حمایت کنند، بررسی کرده است. نویسندگان داده‌های کارآزمایی‌های بالینی را بین سال‌های 2012 و 2022 که شامل مکمل‌سازی با چندین ترکیب زیست فعال و مواد مغذی از جمله سلنیوم، پروبیوتیک‌ها و رسوراترول بود، تجزیه و تحلیل کردند.

سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که در آجیل برزیلی، گوشت اندام، ماهی خاص، غلات و محصولات لبنی یافت می شود. طبق تحقیقات، نشان داده شده است که سلنیوم جنبه های خاصی از عملکرد شناختی را تقویت می کند و به حمایت از وضعیت آنتی اکسیدانی کمک می کند.

یک کارآزمایی کنترل‌شده در سال 2019 (90 نفر) تأثیر بالقوه 200 میکروگرم سلنیوم به تنهایی یا با یک پروبیوتیک روزانه را به مدت 12 هفته در افرادی که مبتلا به AD نهادینه شده بودند بررسی کرد. پروبیوتیک حاوی 2 میلیارد واحد تشکیل دهنده کلنی بود لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس، بیفیدوباکتریوم بیفیدوم (B. bifidum)، و ب. ریه ها. بهبودهای قابل توجهی مربوط به وضعیت آنتی اکسیدانی (گلوتاتیون) و التهاب (پروتئین واکنشی C با حساسیت بالا) در گروه درمان فقط سلنیوم و ترکیبی در مقایسه با دارونما مشاهده شد. همچنین مشاهده شد که گروه ترکیبی بهبودهای بیشتری را در عملکرد شناختی که توسط آزمون وضعیت ذهنی اندازه‌گیری شد، تجربه کردند.

رسوراترول یک مولکول پلی فنلی است که در پوست انگور، انواع توت ها (مانند زغال اخته و تمشک) و بادام زمینی یافت می شود که ممکن است به حمایت از استرس آنتی اکسیدانی کمک کند. یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (117 نفر) اثربخشی مکمل رسوراترول را بر نشانگرهای مرتبط با کاهش شناختی در افراد مبتلا به AD خفیف تا متوسط ​​مورد بررسی قرار داد. این مطالعه 1 سال به طول انجامید و گزارش شد که گروه رسوراترول تغییرات کمتری مرتبط با کاهش شناختی مرتبط با سن را در مقایسه با گروه دارونما تجربه کرد.

نتیجه گیری کلی از مرور نایت و همکاران نشان می دهد که توصیه های بالینی خاصی را نمی توان بر اساس شواهد فعلی ارائه داد. داده های موجود در حال حاضر از مطالعات کوچکتر با مدت زمان کارآزمایی کوتاه و جمعیت های نسبتا همگن است. با این حال، برخی شواهد اولیه نشان می دهد که تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع ضروری است.

اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، داده های اولیه نشان می دهد که برخی از مواد مغذی مانند سلنیوم و برخی پروبیوتیک ها ممکن است به حمایت از سلامت شناختی کمک کنند. آنها همچنین ممکن است به حمایت از تغییرات مرتبط با افزایش سن و وضعیت آنتی اکسیدانی کمک کنند.

توسط دکتر C Ambrose، ND، MAT