مواد معدنی برای حمایت از سم زدایی


تجمع زیستی فلزات سنگین و سایر سموم موضوع تحقیقات اخیر بوده است. ممکن است به دلیل عوامل مرتبط با قرار گرفتن در معرض محیطی، تغذیه ای و شغلی باشد. شواهد نشان می دهد که برخی از مواد معدنی کمیاب ممکن است به حمایت از پاسخ بدن به قرار گرفتن در معرض سموم خاص مانند کادمیوم، جیوه و آرسنیک کمک کنند و ممکن است به ترویج مسیرهای سم زدایی طبیعی کمک کنند.

کادمیوم یک فلز غیر ضروری است که عمدتاً از طریق قرار گرفتن در معرض محیط به دست می آید و می تواند برای چندین دهه در کبد، کلیه و سایر اندام ها ذخیره شود. مطالعات آزمایشگاهی نشان داده است که حتی دوزهای نسبتاً کمتر کادمیوم بر عملکرد سلولی تأثیر می گذارد و اثرات مختل کننده غدد درون ریز را نشان می دهد.

مهار چندین ژن مرتبط با سیستم آنتی اکسیدانی با قرار گرفتن در معرض کادمیوم مرتبط است. سلنیوم پیش ساز قوی ترین آنتی اکسیدان بدن یعنی گلوتاتیون است. گلوتاتیون همچنین برای سم زدایی مناسب کبد فاز دوم مورد نیاز است. سلنیوم یک ماده معدنی کمیاب است که نشان داده شده است به حمایت از وضعیت آنتی اکسیدانی و پاسخ بدن به بار فلزات سنگین سمی کمک می کند. مطالعات آزمایشگاهی مشاهده کردند که قرار گرفتن در معرض سلنیوم به محافظت از خطوط سلولی خاص در برابر آپوپتوز ناشی از کادمیوم کمک می کند و به کاهش استرس اکسیداتیو مرتبط با قرار گرفتن در معرض کادمیوم کمک می کند.

شواهد نشان می دهد که سلنیوم ممکن است به حمایت از پاسخ بدن به قرار گرفتن در معرض برخی سموم دیگر از جمله سرب و آرسنیک کمک کند. یک مطالعه آزمایشگاهی گزارش داد که هیدرولیزهای پروتئین حاوی سلنیوم به محافظت از سلول های خاص در برابر تغییرات mRNA ناشی از سرب و سایر تغییرات مضر کمک می کند.

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی بیشتر نقش محافظتی بالقوه سلنیوم را در حضور قرار گرفتن در معرض آرسنیک مورد مطالعه قرار داده‌اند. بهبود وضعیت گلوتاتیون و سایر نشانگرهای مرتبط با تعادل ردوکس با مکمل سلنیوم مشاهده شده است. علاوه بر این، کاهش در سمیت سلولی در مطالعات آزمایشگاهی که قرار گرفتن در معرض جیوه و مکمل سلنیوم را تجزیه و تحلیل می‌کنند، مشاهده شده است.

روی یکی دیگر از مواد معدنی مهم با پتانسیل حمایت از وضعیت آنتی اکسیدانی، پاسخ التهابی طبیعی و مسیرهای سم زدایی است. در مطالعات حیوانی، مکمل روی به حمایت از افزایش نشانگرهای خاص مرتبط با وضعیت آنتی اکسیدانی در حضور قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین کمک کرد.

مولیبدن یک ماده معدنی کمیاب است که در غذاهایی مانند سبزیجات برگ دار، غلات، شیر، جگر گاو و لوبیا، به ویژه لوبیا لیما، نخود و لوبیا سفید کوچک یافت می شود. بدن برای عملکرد چندین آنزیم اصلی مرتبط با سلامت سلولی و مسیرهای دفع به مولیبدن نیاز دارد. به عنوان یک کوفاکتور برای آلدهید اکسیداز، که در کبد یافت می شود و برای متابولیسم فاز 1 دارو حیاتی است، مورد نیاز است. مولیبدن همچنین به حمایت از عملکرد آنزیم های خاص مرتبط با تعادل ردوکس، سلامت کبد و عملکرد بهینه سلولی کمک می کند.

قبل از اینکه بتوان نتیجه گیری کرد، به تحقیقات بیشتری به خصوص در زمینه بالینی نیاز است. با این حال، شواهد نشان می‌دهد که برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی، از جمله رژیم غذایی غنی از فیبر غذایی، ممکن است به حمایت از پاسخ بدن به قرار گرفتن در معرض سم کمک کند. علاوه بر این، برخی از مواد معدنی کمیاب مانند سلنیوم، روی و مولیبدن ممکن است به محافظت از سلول ها در برابر اثرات استرس اکسیداتیو و سم زدایی طبیعی کمک کنند.

توسط دکتر C. Ambrose، ND، MAT