نقش فیبر محلول در سم زدایی


فیبر غذایی، مانند گلوکومانان، ممکن است از سم زدایی کبد و حذف موفقیت آمیز سموم از طریق حرکات روده سالم حمایت کند. سم زدایی کبد فرآیندی است که باعث تحرک، تبدیل و حذف سموم برون زا و درون زا از بدن می شود. عمل دفع نیاز به کمک کلیه ها، کیسه صفرا و روده ها از طریق تنظیم و دفعات مناسب ادرار و حرکات روده دارد.

صفرا توسط سلول های کبدی در کبد سنتز می شود و به عنوان مسیر اصلی دفع مواد سمی عمل می کند. پس از سنتز، صفرا به کیسه صفرا منتقل می شود و یا ذخیره می شود یا مستقیماً به روده می رسد. صفرا ممکن است پس از آن دوباره در روده جذب شود یا از طریق حرکات روده دفع شود. اگرچه صفرا تقریباً 95 درصد آب است، اما حاوی مواد زائد متعددی از جمله نمک‌های صفراوی، بیلی روبین، کلسترول، اسیدهای آمینه، هورمون‌های استروئیدی، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها، فلزات سنگین، داروهای برون‌زا، بیگانه‌بیوتیک‌ها و سموم محیطی است.

فیبرهای غذایی یا کربوهیدرات های غیرقابل هضم ممکن است از اندام های اصلی سم زدایی بدن یعنی کبد و کلیه ها حمایت کنند. این مفهوم باعث ایجاد اصطلاحاتی مانند محور روده-کبد و محور روده-کلیه شده است. اول، فیبر رژیم غذایی حرکات روده سالم و تحرک روده را تقویت می کند و در نتیجه به دفع سموم از بدن کمک می کند. دوم، فیبر ممکن است از طریق فواید سیستمیک در حمایت از محیط‌های میکروبی سالم، عملکرد سد روده، پاسخ‌های التهابی و ایمنی سالم، و با فعال کردن آنزیم‌های سم‌زدایی در کبد، مانند آنزیم‌های سیتوکروم P450 در فاز اول سم‌زدایی، از سم‌زدایی حمایت کند.

گلوکومانان، فیبر محلول مشتق شده از گیاه کونیاک ژاپنی، در آزمایشات بالینی انسانی نشان داده است که با افزایش بالقوه حجم مدفوع بدون تأثیر نامطلوب بر محیط میکروبی، از یبوست گاه به گاه حمایت می کند. در یک کارآزمایی بالینی (64 نفر)، زنان بارداری که 4 گرم گلوکومانان را هم در صبح و هم در شب، همراه با یک لیوان آب تجویز کردند، حداقل شش برابر بیشتر از گروه کنترل از شرکت کنندگان، حرکات روده را گزارش کردند. که هیدروکسید منیزیم را مصرف کرد.

هان و همکارانش یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (122=n) را بر روی اثرات گلوکومانان بر یبوست عملکردی در کودکان انجام دادند. کودکانی که مکمل گلوکومانان دریافت می کردند (تقریباً 2.52 گرم در روز تا 5 گرم در روز) تعداد دفعات اجابت مزاج افزایش یافته بود. یک بررسی سیستماتیک قبلی به این نتیجه رسید که افراد در تمام سنین که گاه به گاه یبوست را تجربه می کنند ممکن است با مصرف بیشتر گلوکومانان، دفعات حرکت روده را افزایش دهند. مطالعات در مقیاس بزرگ آینده هنوز مورد نیاز است.

فیبر برای دفع به موقع سموم حیاتی است. گلوکومانان یک فیبر محلول قوی است که ممکن است به یبوست گاه به گاه کمک کند و به طور بالقوه به مراحل نهایی سم زدایی کبد کمک کند.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN