مواد معدنی ضروری برای افزایش وزن سالم


از هر سه بزرگسال یک نفر اضافه وزن دارد و از هر پنج بزرگسال بیش از دو نفر چاق هستند. وزن ناسالم بدن اغلب با رژیم غذایی فقیر از مواد مغذی همراه است که منجر به دریافت ناکافی مواد معدنی ضروری مانند روی، پتاسیم و منیزیم می شود. این مواد معدنی نقش مهمی در حمایت از سلامت کلی و کمک به حفظ وزن سالم با انجام عملکردهای مختلف دارند. آنها متابولیسم سالم لیپیدها و کربوهیدرات ها، سلامت ایمنی و سلامت استخوان ها را تقویت می کنند، از پاسخ های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی سالم حمایت می کنند و ممکن است به تنظیم رفتارهای غذایی سالم و اشتها کمک کنند.

کرومبه عنوان مثال، ممکن است وزن سالم بدن را افزایش دهد. یک متاآنالیز 21 کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) شامل افراد دارای اضافه وزن یا چاق (1316=n) نشان داد که افرادی که مکمل کروم دریافت می‌کنند کاهش قابل‌توجهی در شاخص‌های مرتبط با کاهش وزن مانند شاخص توده بدنی (BMI)، درصد چربی بدن، و ترکیب کلی بدن

کلسیمبه تنهایی یا در ترکیب با ویتامین D نیز پتانسیل افزایش وزن سالم را نشان داده است. در یک برنامه کاهش وزن شش ماهه با محدودیت انرژی، زنان یائسه دارای اضافه وزن یا چاق (135 نفر) که مکمل کلسیم و ویتامین D دریافت کردند، کاهش وزن و بافت چربی بهبود یافته را در مقایسه با زنانی که غذاهای لبنی کم چرب مصرف می کردند، نشان دادند. علاوه بر این، زنانی که مکمل کلسیم و روی داشتند، ترکیب استخوانی مطلوبی از خود نشان دادند. به طور مشابه، دانشجویان (53 نفر) که کلسیم ناکافی مصرف کردند، پس از 12 هفته مصرف مکمل کلسیم و ویتامین D، کاهش قابل توجهی در توده چربی را تجربه کردند.

منیزیم همانطور که در یک مطالعه آینده نگر 30 ساله در میان بزرگسالان جوان آمریکایی مشاهده شد، مصرف با بروز چاقی ارتباط معکوس دارد. علاوه بر این، یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز 32 RCT به این نتیجه رسید که افرادی که مکمل منیزیم دریافت می‌کردند، کاهش قابل‌توجهی در BMI داشتند، احتمالاً با ارتقاء وضعیت سالم منیزیم، فشار خون و متابولیسم انسولین در مقایسه با سطح پایه.

فلز روی ممکن است نقش داشته باشد در یک RCT با 40 فرد چاق، کسانی که مکمل روی به مدت 15 هفته دریافت کردند، کاهش قابل توجهی در وزن بدن، BMI، و دور کمر و باسن در مقایسه با گروه دارونما داشتند. علاوه بر این، گروه مکمل روی نشانگرهای التهابی و متابولیسم انسولین را بهبود بخشید.

در حال افزایش است پتاسیم مصرف ممکن است باعث افزایش وزن سالم بخصوص برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک شود. یک مطالعه بالینی نشان داد که افراد مبتلا به سندرم متابولیک که مصرف پتاسیم خود را 25٪ افزایش دادند، در مقایسه با افرادی که فقط 3٪ آن را افزایش دادند، کاهش بیشتری در BMI داشتند.

بور همانطور که در یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز مطالعات حیوانی نشان داده شده است، ممکن است با حمایت از متابولیسم انرژی سالم، گرمازایی، و متابولیسم لیپید، وزن سالم بدن را افزایش دهد. با این حال، مطالعات بالینی بیشتری برای تایید این یافته ها مورد نیاز است.

در آخر، ید و سلنیوم ممکن است با حمایت از عملکرد طبیعی تیروئید باعث افزایش وزن سالم بدن شود. در یک مطالعه آینده‌نگر تصادفی‌شده با شرکت‌کنندگان دارای اضافه وزن یا چاق (n = 37)، آن‌هایی که مکمل سلنیوم دریافت کردند، به طور قابل‌توجهی افزایش حجم بدون چربی و توده عضلانی و کاهش سطح لپتین را در مقایسه با سطح پایه پس از سه ماه نشان دادند.

با توجه به ارتباط بالینی این مواد معدنی ضروری در سلامت کلی و حمایت از وزن بدن سالم، اطمینان از مصرف روزانه کافی حیاتی است. این را می توان از طریق یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی شامل غذاهای کامل یا در صورت لزوم از طریق مکمل مناسب به دست آورد.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN