نتایج آزمایش پاپ و HPV من به چه معناست؟


آزمایش پاپ اسمیر یا پاپ اسمیر سرطان دهانه رحم را غربالگری می کند و برای زنان بین 21 تا 65 سال توصیه می شود. اگر نتایج شما طبیعی باشد، بسته به سن و آزمایش ممکن است نیازی به غربالگری مجدد برای سه تا پنج سال دیگر نداشته باشید. شما دریافت می کنید. اما وقتی نتایج شما مثبت، غیرعادی یا نامشخص است، چه اتفاقی می‌افتد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هدف غربالگری سرطان دهانه رحم، درک اینکه HPV و تست پاپ چیست، و نتایج شما چه معنایی دارد، بخوانید.

چه کسانی نیاز به غربالگری سرطان دهانه رحم دارند و چرا؟
سرطان دهانه رحم از دهانه رحم، قسمت پایینی رحم، جایی که کودک در دوران بارداری رشد می کند، شروع می شود. این بدان معناست که هر کسی که دهانه رحم دارد در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم است و باید به طور منظم غربالگری شود. غربالگری های منظم می تواند به یافتن و درمان زودهنگام ضایعات پیش سرطانی و دیسپلاستیک کمک کند. این سلول‌های غیرطبیعی هستند که در سطح دهانه رحم یافت می‌شوند و قبل از تبدیل شدن به سرطان، درمان آنها آسان‌تر است.

دکتر لیزبث چانگ-1علائم سرطان دهانه رحم اغلب نادیده گرفته می شود یا با سایر مسائل زنان اشتباه گرفته می شود. بنابراین آزمایش‌های روتین برای افراد مبتلا به دهانه رحم می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.»

آیا باید تست پاپ یا HPV انجام دهم؟
دو نوع تست را می توان در طول معاینه سرطان دهانه رحم انجام داد: تست پاپ و تست HPV. متخصص زنان شما ممکن است یک یا هر دو آزمایش را در طول معاینه سالانه سلامتی شما انجام دهد. تست پاپ به دنبال تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم است که می‌تواند به سرطان تبدیل شود. در مقابل، آزمایش HPV به دنبال عفونت ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پرخطر است، ویروسی که معمولاً در طول تماس جنسی منتقل می‌شود. بیشتر عفونت‌های HPV بدون مشکل سلامتی خود به خود از بین می‌روند، اما اگر عفونت سال‌ها طول بکشد، می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم یا سایر مشکلات سلامتی شود.

زنان هر چند وقت یک بار باید از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری کنند؟
به طور کلی، زنان بین 21 تا 65 سال باید به طور منظم پاپ اسمیر انجام دهند. همچنین ممکن است پس از 30 سالگی به آزمایش HPV نیاز داشته باشید. زنان بالای 65 سال که سابقه آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی نداشته اند یا به مدت 25 سال تست پاپ اسمیر طبیعی داشته اند، ممکن است آزمایش را متوقف کنند.

دکتر چانگ می گوید: “به طور کلی، شما باید حداقل هر سه سال یک بار این آزمایش ها را انجام دهید، مگر اینکه نتایج نامشخص یا غیر طبیعی باشد.” در مواردی که نتایج هر دو تست پاپ و HPV طبیعی است، برخی از زنان می توانند تا پنج سال برای آزمایش بعدی صبر کنند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه نتایج آزمایش شما ممکن است معنی داشته باشد، ادامه دهید.

آیا نتایج غیرطبیعی به معنای ابتلا به سرطان است؟
تست پاپ می تواند طبیعی (یا “منفی”)، نامشخص، غیر طبیعی یا رضایت بخش باشد. در مقابل، تست HPV می تواند منفی یا مثبت باشد. حتی اگر تست پاپ منفی باشد، باز هم هر سه سال یک بار نیاز به معاینه پاپ دارید، زیرا ممکن است سلول های دهانه رحم شما تغییر کند. تست پاپ غیرطبیعی به طور خودکار به معنای ابتلا به سرطان نیست. این بدان معناست که نتایج آزمایش شما تغییراتی را در دهانه رحم شما نشان می دهد. اینها می‌توانند تغییرات جزئی باشند که به خودی خود به حالت عادی برمی‌گردند، یا تغییرات جدی که اغلب «پیش سرطانی» نامیده می‌شوند. اگرچه نادر است، اما یک آزمایش غیرطبیعی می تواند نشان دهد که شما ممکن است سرطان داشته باشید. نتیجه نامطلوب تست پاپ، نتیجه‌ای است که در آن سلول‌های کافی برای تجزیه و تحلیل در نمونه وجود نداشته باشد، یا در برخی موارد، سلول‌ها به هم چسبیده باشند. ممکن است دلیلی برای نگرانی نباشد. ارائه دهنده شما ممکن است از شما بخواهد تا چند ماه دیگر برای آزمایش دیگری بازگردید.

درک نتایج آزمایش HPV ساده تر است. آزمایش شما یا منفی است یا مثبت. تست HPV منفی دقیقاً به این معنی است که: هیچ HPV یافت نشد. معمولاً می توانید پنج سال دیگر تا آزمایش بعدی خود صبر کنید. نتایج آزمایش مثبت یا غیرطبیعی نشان می دهد که HPV پرخطر، نوع جدی تر، یافت شده است. در حالی که شنیدن اینکه آزمایش HPV شما مثبت بوده می تواند دلسرد کننده باشد، به این معنی نیست که شما سرطان دارید. این بدان معناست که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در آینده بیشتر است. ارائه‌دهنده شما ممکن است آزمایش‌های اضافی را بخواهد یا وضعیت شما را کنترل کند. اگر نتایج شما مثبت است، مهم است که به طور منظم آزمایش کنید. ممکن است سال ها طول بکشد تا سلول های غیرطبیعی دهانه رحم به سرطان تبدیل شوند. در صورت یافتن زودهنگام، سلول های غیرطبیعی را می توان قبل از تبدیل شدن به سرطان درمان کرد. پیشگیری از سرطان دهانه رحم بسیار ساده تر از درمان آن پس از ایجاد آن است.

خط پایین
سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه خود معمولاً هیچ علامتی ندارد و تشخیص آن را دشوار می کند. هنگامی که علائم در مراحل اولیه وجود دارد، معمولاً خونریزی واژینال، خونریزی پس از مقاربت، درد لگن یا ترشحات واژن با بوی قوی مشاهده می شود. بهترین راه برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم انجام منظم آزمایش پاپ یا HPV است. در صورت تشخیص زودهنگام، گزینه های درمانی بیشتری دارید که می تواند جان شما را نجات دهد.

منابع:
سرطان دهانه رحم چیست؟ – NCI
بررسی اجمالی سرطان دهانه رحم | راهنمای سرطان دهانه رحم
سرطان دهانه رحم | HPV | ویروس پاپیلومای انسانی | MedlinePlus
اطلاعات اولیه درباره سرطان دهانه رحم | CDC
در مورد غربالگری سرطان دهانه رحم چه باید بدانم؟ | CDC
پاپ اسمیر: آزمایش پزشکی MedlinePlus
تست ویروس پاپیلوم انسانی (HPV): آزمایش پزشکی MedlinePlus

درباره لیزبث چانگ، MD بیشتر بدانید