کدام جهت را باید انتخاب کنید؟


همه چیزهایی را دارند که به آن علاقه دارند و در آن عالی هستند. برخی از افراد در آشپزی عالی هستند و برخی دیگر با اعداد و ارقام عالی هستند، اما اگر دوست دارید به دیگران کمک کنید، باید به دنبال شغلی در زمینه سلامت روان و مشاوره باشید.

یکی از باورنکردنی‌ترین چیزها در مورد پیگیری شغلی در زمینه سلامت روان این است که بسیار متنوع است و مسیرهای بی‌پایانی وجود دارد که می‌توانید برای یافتن شغل مناسب برای خود طی کنید. امروز ما در مورد همه چیزهایی که باید در مورد وارد شدن به یک حرفه در مشاوره بدانید بحث خواهیم کرد، از جمله انواع دسته بندی ها در زمینه سلامت روان، رویکردهای مختلف مشاوره، و حوزه های مشاوره متفاوتی که می توانید به آن ها بپردازید.

علاوه بر این، ما در مورد چگونگی شروع حرفه مشاوره، تحصیلات و مجوزهایی که نیاز دارید و مکان هایی که پس از دریافت گواهینامه می توانید کار کنید، صحبت خواهیم کرد.

دسته بندی مشاغل بهداشت روان

در حالی که زمینه ها و زمینه های مختلفی وجود دارد که می توانید در مورد مشاغل مشاوره و سلامت روان وارد شوید، سه دسته اصلی وجود دارد:

روان پویایی

سایکودینامیک مطالعه نیروهای روانی است که باعث ایجاد عواطف، رفتارها یا احساسات در فرد می شود. در این زمینه، تمرکز بر استفاده از تکنیک ها و استراتژی های مختلف برای کشف آسیب های دوران کودکی است که باعث می شود فرد عادت ها یا رفتارهای خاصی را در بزرگسالی خود داشته باشد و راهی برای یافتن ریشه واقعی مشکل و یافتن راه حلی بیابد که برای آن کارساز باشد. فرد.

به عنوان مثال، یک فرد ممکن است به دلیل اضطراب ناشی از یک تجربه آسیب زا در گذشته، ناخن های خود را بجود یا به اجبار تمیز کند. درمانگر با بیمار خود کار می کند تا خود بازتابی و خودآزمایی را انجام دهد تا دریابد که چرا مشکل شروع شده است و چگونه آن را به روشی که برای او ایده آل است برطرف کند. در اینجا درک عمیق تری از روان پویایی دریافت کنید.

رفتاری

رفتارگرایی رویکردی ساختاریافته برای درک اینکه چرا افراد به روش‌های خاصی رفتار می‌کنند و اینکه چگونه محیطی که در معرض آن قرار گرفته‌اند می‌تواند به رفتارهای مختلف کمک کند، است. تمرکز رفتار درمانی کمک به بیماران برای حذف رفتارها و عادات منفی با جایگزینی آنها با رفتارهای مثبت است.

به عنوان مثال، اگر بیمار با اعتیاد یا اختلال سلامت روانی به درمانگر مراجعه کند، متخصص ممکن است تصمیم بگیرد از درمان شناختی رفتاری استفاده کند. آنها به آنها کمک می کنند تا افکار منفی را شناسایی کنند، در مورد آنها بحث کنند، و بفهمند که چرا بیمارشان چنین احساسی دارد، سپس آنها را با افکار مثبت جایگزین کنند تا زمانی که افکار منفی دیگر مرتبط نباشند و دیگر بر بیمار تأثیر نگذارند. در اینجا بیشتر درباره رفتارگرایی کاوش کنید.

انسان گرا

روانشناسی و درمان انسان گرایانه بر کمک به بیماران برای تبدیل شدن به بهترین نسخه از خود تمرکز دارد. درمانگران در این زمینه به بیماران خود کمک می کنند تا بر روی مقوله های زیر تمرکز کنند: خودشکوفایی، عزت، عشق و تعلق، ایمنی و نیازهای روانی. درمانگر به بیمار خود کمک می کند تا معنای زندگی خود را بیابد، به آنها یاد می دهد که چگونه با آسیب های گذشته که ممکن است بر پتانسیل کامل او تأثیر منفی بگذارد کنار بیایند، و به آنها استراتژی هایی برای دستیابی به هر چیزی که می خواهند در زندگی خود ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر در مورد این نوع روانشناسی و درمان، رویکرد انسان گرایانه در روانشناسی را بررسی کنید.

انواع رویکردهای مشاوره

روش‌ها و روش‌های مشاوره مختلفی وجود دارد که می‌توانید در مورد آنها بیاموزید و هر کدام مزایا و اهداف خود را دارند. در اینجا چند مورد از کاربردی ترین رویکردهای مشاوره امروزی آورده شده است:

  • هیپنوتیزم درمانی: یک هیپنوتیزم درمانگر بیماران را در حالت تمرکز و تمرکز بسیار بالا قرار می دهد تا به آنها کمک کند تا جنبه های خاصی را که می خواهند تغییر دهند تغییر دهند.
  • گشتالت درمانی: با استفاده از تکنیک‌های مختلف مانند ایفای نقش، فانتزی‌های هدایت‌شده و بازآفرینی، به افراد کمک کنید تا زندگی فعلی‌شان را تجزیه و تحلیل کنند و به تجربیات گذشته نگاه کنند.
  • مشاوره سازنده گرا: کمک به بیماران برای استفاده از تجربیات گذشته خود به عنوان ابزار یادگیری برای کمک به آنها برای غلبه بر مشکلات فعلی و عبور از آنها.
  • رفتاردرمانی دیالکتیکی: ترکیب درمان شناختی رفتاری با روان درمانی برای کمک به افراد در شناسایی عواطف و احساسات خود و داشتن واکنش ها و پاسخ های سالم.
  • مشاوره رویکرد چندوجهی یکپارچه: استفاده از تکنیک های متعدد برای کمک به یک فرد به عنوان یک کل به جای هدف قرار دادن مشکلات فردی.

مشاوره در کجای طیف شغلی سلامت روان قرار می گیرد؟

به دلایل بسیاری، مشاوره یکی از حیاتی ترین مشاغل در سلامت روان است. هر کسی ممکن است مشکلات روانی داشته باشد، و امروزه صحبت کردن در مورد آن و دریافت کمکی که به آن نیاز دارد، عادی تر شده است. مشاوران یکی از مؤثرترین ابزارها برای افرادی هستند که با مشکلات سلامت روان یا سایر مسائل زمینه ای دست و پنجه نرم می کنند. صحبت با یک خارجی واجد شرایط با همدلی و تمایل برای کمک به آنها در ارزیابی زندگی، آسیب های گذشته یا مشکلات و یافتن راه های سازنده برای رسیدن به هدف نهایی می تواند سازنده باشد. مشاوره یک حرفه ضروری در زمینه سلامت روان است.

برای تبدیل شدن به یک مشاور بهداشت روانی به چه تحصیلات/مدارک نیاز دارید؟

مشاور سلامت روان شغلی جدی است که مستلزم آموزش مناسب است، بنابراین افراد برای کمک به بیماران خود برای عبور از چالش‌برانگیزترین موقعیت‌ها آماده می‌شوند. هر ایالت شرایط متفاوتی دارد، اگرچه باید با گرفتن مدرک لیسانس در زمینه مشاوره، مانند روانشناسی یا جامعه شناسی، شروع کنید. پس از اتمام دوره لیسانس، می توانید مدرک کارشناسی ارشد خود را در زمینه مشاوره دریافت کنید. نوع خاص مدرک کارشناسی ارشد مشاوره بسته به اینکه می خواهید در چه زمینه یا رشته ای از مشاوره باشید، متفاوت است.

چه مجوزی برای تبدیل شدن به یک مشاور سلامت روان لازم است؟

علاوه بر اخذ مدرک لیسانس و فوق لیسانس، به مجوز نیز نیاز خواهید داشت. باز هم، این می تواند از ایالت به ایالت دیگر متفاوت باشد و بسته به زمینه ای که وارد آن می شوید ممکن است متفاوت باشد. با این حال، معمولاً برای شروع کار خود باید در آزمون ملی مشاوران (NCE) شرکت کنید.

انواع سوله های مشاوره

چندین جایگاه مختلف در دنیای مشاوره وجود دارد که می توانید آنها را کشف کنید. در اینجا چند مورد از رایج ترین سوله ها آورده شده است:

  • مشاوره ازدواج و خانواده: کمک به خانواده ها و زوج های متاهل برای غلبه بر مشکلات خود برای برقراری ارتباط موثر و داشتن زندگی شاد و سالم.
  • مشاوره راهنمایی مدرسه: کمک به دانش آموزان برای یافتن مسیر شغلی مناسب برای آنها و دادن ابزارهایی برای دستیابی به اهدافشان.
  • مشاوره کودک و نوجوان: کمک به کودکان و نوجوانان برای گذر از مشکلات سلامت روان و مسیریابی، کنار آمدن و حل سایر مسائلی که در دوران رشد با آن مواجه هستند.
  • مشاوره اختلالات رفتاری: آموزش راهبردهایی به افراد برای یافتن راه‌های جدید رفتار برای حذف رفتارهای ناخواسته و پی بردن به علت اصلی چگونگی تبدیل شدن رفتار ناخواسته.
  • مشاوره توانبخشی: کمک به افراد دارای ناتوانی عاطفی و جسمی برای زندگی روزمره، حفظ شغل و مستقل بودن.
  • مشاوره سوء مصرف مواد: کمک به افراد برای غلبه بر اعتیاد با کند و کاو عمیق تر در ریشه اعتیاد و ارائه راهبردهای مقابله ای بهتر برای جلوگیری از عود مجدد در آینده.
  • مشاوره اعتقادی: استفاده از تکنیک های مشاوره حرفه ای برای کمک به مردم برای حل مشکلات خود از طریق آموزه های کتاب مقدس و کمک به آنها برای یافتن شفا از طریق خدا.

کجا می توانید به عنوان مشاور کار کنید؟

مشاوران جدید پس از تکمیل تمام تحصیلات و مجوزهای خود، گزینه های زیادی برای استخدام دارند. برخی از مکان هایی که به طور بالقوه می توانید به عنوان مشاور کار کنید عبارتند از:

  • مراکز مراقبت اقامتی
  • بیمارستان ها
  • برنامه های کمک به کارکنان
  • کلینیک های سلامت جامعه
  • ارائه دهندگان سلامت از راه دور
  • کلینیک های سلامت روان
  • آژانس های خدمات انسانی
  • مدارس و سایر مؤسسات آموزشی
  • سازمان های غیر انتفاعی
  • مراکز توانبخشی
  • سازمان های دولتی
  • تمرین های خصوصی
  • زندان ها یا بازداشتگاه های نوجوانان

افکار نهایی

یافتن شغلی که به آن علاقه دارید در طول شغلی پردرآمد برای داشتن یک زندگی شاد و رضایت بخش ضروری است. زمانی که تصمیم می گیرید کاری را انجام دهید که شما را خوشحال می کند، احتمال پیشرفت شما و تاثیر مثبت بر دیگران بسیار بیشتر است. رشته سلامت روان یک انتخاب عالی برای کسانی است که واقعاً می خواهند به بسیاری از افراد به روش هایی کمک کنند که حتی نمی دانند به آنها نیاز دارند. با همه حوزه‌ها، جایگاه‌ها و رویکردهای مختلف مشاوره و کار بهداشت روانی، شغلی مناسب برای آنچه که به آن علاقه دارید وجود دارد.