نقش N-استیل سیستئین در حمایت از پیری سالم


تحقیقات دو عامل مهم را نشان می دهد که ممکن است پیری سالم را پشتیبانی کند: کاهش اثرات استرس اکسیداتیو و ارتقاء عملکرد سالم میتوکندری. N-استیل سیستئین (NAC) ممکن است نقش حمایتی در هر دو با ترویج تولید گلوتاتیون طبیعی (GSH) و حفظ وضعیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سالم داشته باشد.

NAC، یک اسید آمینه، به مقدار کم در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود. GSH درون سلولی را تقویت می کند – فراوان ترین آنتی اکسیدان درون زا. GSH برای سم‌زدایی کبدی فلزات سنگین و سایر بیگانه‌بیوتیک‌ها و حمایت آنتی‌اکسیدانی سیستمیک برای کمک به محافظت در برابر استرس اکسیداتیو و تجمع رادیکال‌های آزاد حیاتی است. متأسفانه، سطح GSH با افزایش سن کاهش می یابد، که ممکن است با افزایش استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد میتوکندری همراه باشد. NAC همچنین از تولید چندین ترکیب ضد التهابی پشتیبانی می کند.

استرس اکسیداتیو و اختلال عملکرد میتوکندری به طور کلی بر همه سلول ها و اندام ها تأثیر می گذارد. آنها به عنوان “دو روی یک سکه که یکی به دیگری منتهی می شود” توصیف می شود. استرس اکسیداتیو بالا با اختلال عملکرد سلولی مرتبط است و به طور بالقوه کمبود GSH درون زا را بدتر می کند. در همین حال، اختلال عملکرد میتوکندری با کاهش تولید انرژی همراه است و ممکن است فرآیندهای سلولی را که برای عملکرد پایدار به انرژی متکی هستند، مختل کند.

در یک مطالعه کوچک روی افراد مسن (8=n) که به مدت 24 هفته با NAC (در ترکیب با گلیسین) مکمل شدند، کمبود GSH، استرس اکسیداتیو، اختلال عملکرد میتوکندری و آسیب ژنومی را کاهش دادند. مزایای مشابه آماری قابل توجهی در یک مطالعه جوندگان مشاهده شد. قابل ذکر است که به‌طور بالقوه به دلیل این مزایا، موش‌هایی که مکمل NAC دریافت می‌کنند 24 درصد بیشتر از موش‌های کنترل عمر می‌کنند.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده کوچک (24 نفر)، به افراد مسن (61 تا 80 سال) و بزرگسالان جوان (21 تا 40 سال) یا مکمل حاوی NAC یا دارونما داده شد. افراد مسن در ابتدای کارآزمایی ویژگی های مختلفی مرتبط با افزایش سن را نشان دادند، مانند کمبود GSH، اختلال در عملکرد میتوکندری، افزایش استرس اکسیداتیو، التهاب، اختلال عملکرد اندوتلیال، اختلال در تنظیم گلوکز، کاهش عملکرد فیزیکی، افزایش دور کمر و فشار خون سیستولیک بالاتر. در مقایسه با بزرگسالان جوان تر پس از 16 هفته مصرف مکمل، افراد مسن بهبودی در تمام این پارامترها نشان دادند. با این حال، یک کارآزمایی بالینی برچسب باز قبلی که توسط همان محققان انجام شد، نشان داد که این مزایا ممکن است پس از قطع مکمل برای 12 هفته کاهش یابد، که نشان‌دهنده نیاز بالقوه به مکمل‌های مداوم در افراد خاص است.

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، NAC نویدبخش حمایت بالقوه از پیری سالم است. نقش آن در حمایت از تولید GSH، سلامت میتوکندری، و وضعیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی سالم، آن را به یک متحد بالقوه در کمک به ترویج روند پیری سالم تبدیل می کند.

توسط دانیل مویر، MS، CNS، LDN