چگونه پیری روی موهای شما تأثیر می گذارد


سلامت مو برای بسیاری یک جنبه ضروری است. به همین دلیل است که اکثر مردم سرمایه گذاری هنگفتی را برای حفظ فرم موهای خود انجام می دهند. این رفتار مصرف کننده به رشد مداوم بازار مراقبت از مو کمک کرده است. بخش در ارزش گذاری شده است 91.23 میلیارد دلار آمریکا و احتمالاً با نرخ سالانه 3.03 درصد رشد خواهد کرد.

با این حال، موهای شما ممکن است با افزایش سن به طرق مختلفی تغییر کند. به این ترتیب، پیدا کردن آن برای آنها دشوار می شود بهترین درمان های ریزش مو ایده آل برای مشکل آنها اگر با این چالش روبرو هستید، این مقاله برای شما مناسب است. در اینجا می آموزید که چگونه پیری روی موهای شما تأثیر می گذارد و چگونه با آن مقابله کنید.

در اینجا چهار راه برای تأثیر پیری بر موهای شما و نحوه مقابله با آن آورده شده است.

مشکل موهای کم پشت و سر طاس در پس زمینه خاکستری

تغییرات منظم مو به دلیل افزایش سن

بنابراین، چگونه موهای شما با افزایش سن تغییر می کند؟ برخی از عوامل اصلی که ممکن است با افزایش سن تغییر کند، بافت، رنگ و ضخامت مو است. موها ممکن است نازک‌تر، خشک‌تر و شکننده‌تر شوند.

همچنین ممکن است به دلیل کاهش تولید ملانین موهای سفید یا خاکستری داشته باشید. علاوه بر این، ممکن است سریعتر از بین برود و رشد آن بیشتر طول بکشد.

این تغییرات به طور طبیعی به عنوان بخشی از روند پیری رخ می دهد. اگرچه ممکن است ناامید کننده باشند، اما لزوماً دلیلی برای هشدار نیستند.

شایان ذکر است که این شرایط مو روی همه افراد یکسان تأثیر نمی گذارد. ممکن است بخشی یا تمام تغییرات ذکر شده را تجربه کنید. همچنین، شما می توانید برخی از این علائم را قبل از پیری به دلیل ژنتیک مشاهده کنید، وضعیتی به نام آلوپسی آندروژنیک.

چرخه رشد مو

چرخه رشد مو رابطه بین پیری و ریزش مو را نشان می دهد. این چرخه از سه فاز آناژن، کاتاژن و تلوژن تشکیل شده است.

  • فاز آناژن (رشد).

آناژن است فاز رشد فعال از فولیکول مو این شامل تقسیم سریع سلول ها و کشیده شدن ساقه مو است که دو تا شش سال طول می کشد. اگرچه مدت زمان با ژنتیک متفاوت است، اما همچنان طولانی ترین دوره از سه مرحله است.

  • مرحله کاتاژن (انتقال).

در این مرحله، فولیکول مو کوچک می شود و رشد مو متوقف می شود. سپس مو از جریان خون قطع می شود و به سمت بالا به سمت سطح پوست رانده می شود. این روند حدود دو هفته طول می کشد.

  • فاز تلوژن (استراحت).

این مرحله استراحت تقریباً سه ماه طول می کشد و در طی آن فولیکول مو خوابیده است. مو قبل از اینکه در نهایت ریزش کند توسط پوست در جای خود نگه داشته می شود و چرخه رشد با فاز آناژن دوباره شروع می شود.

افزایش سن چه تاثیری بر این چرخه سه فازی دارد؟

با افزایش سن، مدت سه مرحله فوق ممکن است به طور قابل توجهی تغییر کند. در اینجا به این صورت است:

  • فاز آناژن کوتاه می شود: رشد مو احتمالا به آرامی و در مدت زمان کوتاه تری اتفاق می افتد. در نتیجه موهای نازک تر و ضعیف تری خواهید داشت که مستعد شکستگی هستند.
  • فاز کاتاژن طولانی می شود: مرحله انتقال همچنین ممکن است بیشتر از سه هفته معمول طول بکشد، که منجر به ریزش بیشتر مو و رشد مجدد کمتر می شود.
  • فاز تلوژن طولانی می شود: مدت زمان بیشتر در این مرحله به این معنی است که بعد از ریزش مو ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا دوباره رشد کند.

سایر اثرات پیری عبارتند از:

  • کاهش خون رسانی به فولیکول های مو رشد موهای جدید را سخت تر می کند.
  • تغییرات در سطوح هورمونی با افزایش سن نیز می تواند بر چرخه رشد تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، زنان در مرحله یائسگی ممکن است به دلیل کاهش سطح استروژن، نازک شدن مو را تجربه کنند.
  • افزایش سن همچنین می تواند منجر به کمبود مواد مغذی موثر بر رشد مو شود، مانند کمبود آهن برای موهای سالم.

همانطور که گفته شد، ریزش مو به دلیل افزایش سن یک مسئله نگران کننده نیست. با این وجود، هنوز هم می توانید از چند روش برای حفظ موهای خود در بهترین حالت ممکن استفاده کنید. زیر را بخوانید تا بیشتر بدانید.

نحوه مراقبت از موهای پیر

در زیر نکاتی برای تقویت موهای سالم با افزایش سن آورده شده است. هنگام اعمال این روتین ها باید ملایم باشید و از رفتارهای خشن اجتناب کنید.

  • برای جلوگیری از شکافتن و شکستگی، قیچی های منظم داشته باشید.
  • از روش های آرایش ملایم استفاده کنید مانند خشک کردن هوا یا دیفیوزر. از ابزارهای حالت دهنده حرارتی خودداری کنید زیرا ممکن است وضعیت موهای شما را بدتر کنند.
  • کلاه بپوشید یا از اسپری محافظ اشعه ماوراء بنفش استفاده کنید، زیرا اشعه ماوراء بنفش می تواند به موهای شما آسیب برساند.
  • محصولات مراقبت از مو را در نظر بگیرید که به طور خاص برای موهای پیر فرموله شده اند، مانند محصولاتی که حاوی بیوتین، کراتین یا کلاژن هستند.

رژیم غذایی شما نیز می تواند تاثیر قابل توجهی بر سلامت موهای شما داشته باشد. بنابراین، مطمئن شوید که مصرف می کنید غذاهای غنی از ویتامین و مواد معدنی

نتیجه

افزایش سن یکی از دلایل اصلی ریزش مو است زیرا بر چرخه رشد مو تأثیر می گذارد. با افزایش سن، موها نازک‌تر، خشک‌تر و شکننده‌تر می‌شوند.

با این حال، شما می توانید موهای سالم را در هر سنی با مراقبت مناسب ارتقا دهید. از محصولات مراقبت از موی مناسب استفاده کنید، موهای خود را در برابر نور مستقیم خورشید محافظت کنید و از یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید. این نکات به حفظ زیبایی موهای شما کمک می کند.