چگونه با آیورودا از علائم PCOS و PCOD خلاص شویم؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک یا سندرم تخمدان پلی کیستیک اخیراً در بین زنان در سنین باروری بیشتر و بیشتر شده است. در این شرایط، زنان می توانند دوره های قاعدگی نامنظم یا طولانی را تجربه کنند. علاوه بر این، تخمدان ها ممکن است کیسه های پر از مایع متعددی ایجاد کنند که قادر به آزاد کردن تخمک نیستند.

PCOS/PCOD یک اختلال غدد درون ریز است که یکی از دلایل اصلی ناباروری است. ناباروری به شرایطی گفته می شود که فردی در حال تلاش برای باردار شدن است و با چالش ها و تاخیرهای زیادی روبرو می شود.

علائم PCOS/PCOD

اینها برخی از علائم رایج PCOS / PCOD- هستند.

پریودهای نامنظم: زنان می توانند عادت ماهانه نامنظم را تجربه کنند.

دوره های حذف شده: ممکن است دوره هایی از قاعدگی های طولانی از دست رفته وجود داشته باشد. این می تواند ماه ها به طور مداوم اتفاق بیفتد.

خونریزی شدید: این به دلیل ضخیم تر بودن پوشش داخلی رحم است. ماده ها می توانند دوره های طولانی خونریزی شدید را تجربه کنند.

رشد مو: رشد موهای زائد در پشت، شکم، سینه و صورت ممکن است رخ دهد. این بیماری هیرسوتیسم نیز نامیده می شود و می تواند یک علامت واقعا آزاردهنده PCOS باشد.

آکنه: تمایل بیشتری برای جوش در نواحی مانند صورت، سینه و پشت وجود دارد.

اضافه وزن: تا 80 درصد از زنان مبتلا به PCOS به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند و نشان داده شده است که مدیریت وزن می تواند علائم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ریزش مو و نازک شدن مو: زنان مبتلا به PCOS/PCOD ممکن است ریزش مو و نازک شدن مو را تجربه کنند. این به دلیل وجود آندروژن بیش از حد در بدن است.

تیره شدن پوست: ممکن است رنگدانه های تیره پوست یا ایجاد پوست تکه تکه در بینی، کشاله ران، زیر سینه ها و برخی نواحی دیگر وجود داشته باشد.

سردرد: PCOS یا PCOD یک عدم تعادل هورمونی است که گاهی اوقات می تواند باعث سردرد شود.

درد و خستگی لگن:ممکن است احساس ناراحتی مانند درد در ناحیه لگن همراه با خستگی در زنان مبتلا به PCOS وجود داشته باشد.

چگونه تشخیص دهیم که PCOS یا PCOD دارید؟

اینها چهار راه اصلی برای تشخیص PCOS هستند.

معاینه فیزیکی بیمار

پزشکان و متخصصان به طور کلی معاینه فیزیکی انجام می دهند و در مورد سابقه پزشکی شما می پرسند تا احتمال مشکلات ارثی را رد کنند.

تجزیه و تحلیل علائم

همانطور که در بالا توضیح داده شد، علائم فیزیکی زیادی وجود دارد که می توانید در PCOS/PCOD به آنها توجه کنید. این علائم در قسمت بالا ذکر شده است.

تاریخ قاعدگی

این یکی از آزمایش‌های کلیدی است که می‌تواند به تشخیص PCOS/PCOD کمک کند. تجزیه و تحلیل تاریخچه قاعدگی همراه با الگوهای خونریزی و تغییرات چرخه در یک دوره چند ماهه می تواند نشان دهنده بیماری زمینه ای باشد.

تست های آزمایشگاهی

آزمایش های پزشکی زیادی وجود دارد که می توان برای تشخیص دقیق PCOS/PCOD انجام داد. این شامل آزمایش خون، سونوگرافی واژینال و شکم، آزمایشات سطح تیروئید و غیره است.

دلایل PCOS

سطوح بالای آندروژن

بدن زن حاوی مقدار مشخصی هورمون مردانه به نام آندروژن است. اما در سندرم تخمدان پلی کیستیک، مقدار هورمون‌های مردانه افزایش می‌یابد و می‌تواند مانع از تولید تخمک از طریق تخمک‌گذاری در طول چرخه قاعدگی شود. این می تواند باعث آکنه و رشد موهای زائد در بدن زن شود که یکی از علائم کلیدی PCOS است.

سطح انسولین بالا

هورمون انسولین مسئول تنظیم سطح گلوکز در بدن است. PCOS وضعیتی است که در آن بسیاری از زنان مقاومت به انسولین را تجربه می کنند، به این معنی که گلوکز موجود در خون به درستی توسط سلول های بدن استفاده نمی شود. بنابراین بسیاری از زنان مبتلا به PCOS چاق هستند و سبک زندگی ناسالمی دارند. در بسیاری از موارد نیز مشاهده می شود که زنان سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 نیز دارند. بنابراین، تغییر سبک زندگی برای جلوگیری از دیابت نوع 2 در آینده توصیه می شود.

دیدگاه آیورودا PCOD/PCOS

متون باستانی Charak Samhita هیچ اشاره کتبی به بیماری به نام PCOS یا PCOD ندارند. در برخی موارد، آن را به عنوان “گرانتی” توصیف می کنند، که به ایجاد ناهنجاری هایی مانند کیست، زخم، و توده یا تومور اشاره دارد.

طبق آیورودا، PCOS را می توان با ضعیف Rasa و Rakta Dhatus و عدم تعادل در سه Dosha بدن – Vata، Pitta و Kapha مرتبط دانست.

این Rasa-Rakta Dhatus به دلیل عدم تعادل در سه دوشا و تجمع آما (سموم) در بدن ضعیف می شوند. این می تواند منجر به تشکیل کیست و سایر علائم PCOS شود.

به طور معمول، سیستم تولید مثل تحت سلطه است واتا دوشا و اندام های تناسلی زن از آن ساخته شده است آرتاوا داتو، که تخمک را تغذیه می کند.

واتا دوشا مسئول حرکت فولیکول ها و تخمک به داخل لوله های فالوپ در رحم است. یک زیر دوشا به نام “آپانا وایو”مسئول جریان رو به پایین یا جریان قاعدگی است. پیتا دوشا نقش کلیدی در تولید و تعادل هورمون ها در بدن دارد. این کافا دوشا وظیفه تغذیه و رشد بافت فولیکول ها، رحم و تخمک را بر عهده دارد. بنابراین، تعادل هارمونیک در سه دوشا نقش مهمی در ایجاد هورمون های سالم و حفظ سلامت دستگاه تناسلی زنان دارد.

درمان آیورودا PCOS/PCOD

آیورودا به عنوان یک سیستم درمان جامع، یک رویکرد درمانی همه جانبه ارائه می دهد که از علت اصلی این بیماری مراقبت می کند. این درمان را می توان با توجه به شرایط فرد سفارشی کرد و توصیه می شود قبل از شروع درمان یا درمان با متخصص آیورودا مشورت کنید. هدف از درمان آیورودا PCOS این است که

  1. سم زدایی بدن آیورودا برای حذف سموم انباشته شده
  2. تقویت، احیا و تغذیه دستگاه تناسلی زنانه
  3. حفظ تعادل هورمونی در بدن
  4. کنترل وزن و اصلاح مقاومت به انسولین

درمان آیورودا برای PCOS شامل استفاده از

  • گیاهانی مانند آشواگاندا، زردچوبه، شاتاواری، وارونا، هاریتاکی، پیپالی، بیلوا، آگنی مانتا، پوناروانا، گودوچی، چیتراکا، شونتی، داشمول، شاتاپوشپا و غیره در متعادل کردن سه دوشا و داتوس بدن زن بسیار موثر هستند.
  • درمان های آیورودا، مانند یوگا، پانچکارما و تمرینات تنفسی (پرانایاما)
  • تغییرات رژیم غذایی شامل افزایش مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و در عین حال کاهش مصرف چربی های اشباع شده، نمک، شکر تصفیه شده و کربوهیدرات های تصفیه شده است.
  • فرمولاسیون آیورودا مانند Varunadi Kashaya، Chitrakadi Vati، Triphala Guggulu، Punarvadi Kashaya، Shatavari Gulam و غیره موثر هستند.

درمان توصیه شده Panchakarma برای PCOS/PCOD

Panchkarma برای مدیریت علت ریشه ای با دفع سموم از دستگاه تناسلی توصیه می شود و به اندام های مختلف مانند رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ، واژن و بیضه مردانه نیرو می دهد. پانچاکارما همچنین به حفظ تعادل هورمونی در بدن کمک می کند.

1. باستی (وسیع)

این پانچاکارما تراپی در متعادل کردن وتا دوشا آلوده بسیار موثر است و با استفاده از انواع روغن های گیاهی، غروتا، شیر و سایر جوشانده ها انجام می شود. اگر از روغن ساهاچار برای باستی استفاده شود، به تنظیم تخمک گذاری کمک می کند. بنابراین، باستی می تواند در درمان ناباروری، متعادل کردن هورمون ها، درمان PCOS، رفع انسداد لوله فالوپ و غیره کمک کند.

2. اوتارباستی (واشتی)

Uttarbasti (واستی) یکی از موثرترین درمان ها برای بیماری های زنان است. در مورد سندرم تخمدان پلی کیستیک، Uttarbasti به حل کردن کیست های تخمدان، شستشوی Aartava Vaha Srotas، آرام کردن Apana Vayu آسیب دیده و افزایش بلوغ فولیکولی کمک می کند.

3. مادران

این یک تکنیک پاکسازی است که در درجه اول برای بیرون راندن “کافا” آسیب دیده است. این یک فرآیند استفراغی بدون درد و ناشی از دارو است (استفراغ پزشکی یا استفراغ پزشکی) که در PCOS موثر است.

4. قبل از

این درمان به تعادل پیتا دوشا آسیب دیده کمک می کند. این شامل پاکسازی روده کوچک و بهبود دفع دوشا از طریق راست روده می شود. روی تعادل هورمونی بدن زن اثر می گذارد.

5. ماساژ باروری

این یک ماساژ نرم پایین شکم است که با الگوی خاصی انجام می شود که عملکرد طبیعی رحم را بهبود می بخشد. همچنین گردش خون را در قسمت تحتانی لگن افزایش می دهد.

نکات غذایی مطابق آیورودا برای مدیریت علائم PCOS/PCOD

هدف از مصرف این نوع رژیم غذایی آیورودا، تغذیه Aartava Dhatu در زنان است.

  • زنان مبتلا به PCOS باید میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک مانند کشمش، گلابی، آلو، خرما، انجیر و غیره مصرف کنند. میوه‌ها و انواع توت‌های فصلی باید در رژیم غذایی گنجانده شوند.
  • همچنین برای تقویت آگنی (آتش گوارشی) توصیه می شود از غذاهای تند، غذاهای تخمیر شده، لبنیات، دوغ و غیره خودداری کنید.
  • مصرف غلات مانند راگی (ناچینی، Eleusine coracana)
  • از مصرف قند اضافه شده یا مواد غذایی شیرین خودداری کنید و همچنین از شیرین کننده های مصنوعی دوری کنید.

داروی آیورودا برای PCOS/PCOD

هم اکنون خریداری کنید

قرص Restone یک داروی آیورودا برای مشکلات هورمونی مانند PCOS و PCOD هستند. این فرمول طبیعی به منظم کردن قاعدگی های نامنظم یا تاخیری کمک می کند و باعث جریان سالم پریود و تخمک گذاری به موقع می شود.ریستون از گیاهان و ترکیبات آزمایش شده با زمان ساخته شده است که به تعادل طبیعی هورمون ها کمک می کند. همچنین درد، گرفتگی و ناراحتی قاعدگی را تسکین می دهد. این فرمول تایید شده وایدیا همچنین به متعادل کردن خلق و خوی شما در آن روزهای سخت کمک می کند.