آیا هوش مصنوعی چنین نقش برجسته ای در مراقبت های بهداشتی دارد؟


آیا هوش مصنوعی چنین نقش برجسته ای در مراقبت های بهداشتی دارد؟

در چند سال اخیر، هوش مصنوعی به شدت در جامعه برجسته شده است، و وقتی صحبت از مراقبت های بهداشتی به میان می آید، تفاوتی ندارد.

همه بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی اکنون از آن استفاده می‌کنند، و نکات مثبت زیادی برای آن وجود دارد، خواه برنامه‌های شخصی‌سازی شده درمان اعتیاد، تشخیص سریع‌تر و کارآمدتر روندها، یا بهبود تشخیص‌ها، موارد بسیار زیادی در حال بهبود است.

با این حال، آیا نگرانی هایی در مورد ایفای چنین نقش برجسته ای در مراقبت های بهداشتی نیز وجود دارد؟

خوب، بله، وجود دارد. عمدتاً به این دلیل که برخی از خطرات در کنار موارد مثبت نیز وجود دارد.

تخریب حریم خصوصی بیمار

که در درجه اول با فقدان حریم خصوصی بیمار همراه است. سیستم‌های هوش مصنوعی از حجم عظیمی از داده‌های حساس استفاده می‌کنند، که اساساً به این معنی است که خطر سوء استفاده و دسترسی غیرمجاز بیشتر است. در حالی که اقدامات امنیتی عمده ای وجود دارد، سوابق بیماران در برابر هکرها آسیب پذیرتر می شوند، که می تواند منجر به سوء استفاده از این جزئیات شود.

تعصب در الگوریتم ها

هوش مصنوعی همیشه در حال یادگیری است، اما این بدان معناست که درست مانند انسان ها، فرصت اشتباه کردن آن وجود دارد. به عنوان مثال، اگر داده های استفاده شده منعکس کننده سوگیری های اجتماعی موجود باشد، سیستم های هوش مصنوعی ممکن است به طور ناخواسته علیه گروه های دیگر تبعیض قائل شوند که به طور بالقوه منجر به نابرابری بیشتر در سیستم می شود.

بنابراین، هوش مصنوعی باید با توجه به چنین سوگیری‌هایی تغذیه شود تا اطمینان حاصل شود که نحوه عملکرد آن منعکس کننده کل جامعه است و نه فقط یک منطقه.

چه کسی پاسخگو است؟

اگر هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای نقش بزرگ‌تری در تصمیم‌گیری پیدا کند، مسئولیت‌پذیری کجاست؟ به طور سنتی، چه اعتیاد باشد، چه درمان سرطان، فیزیوتراپی یا هر چیز دیگری، یک زنجیره روشن از مسئولیت وجود دارد که متخصصان در قبال تصمیمات خود پاسخگو هستند.

در حالی که احتمالاً یک انسان هنوز هم داده‌هایی را که از هوش مصنوعی به آنها داده می‌شود تفسیر می‌کند، اما همچنان خطوط را در مورد مسئولیت‌پذیری برای تشخیص یا دوره درمان محو می‌کند.

تفسیر نادرست داده ها

هوش مصنوعی برای افزایش کارایی و دقت طراحی شده است، اما ممکن است شرایط غیرقابل پیش‌بینی وجود داشته باشد که اینطور نباشد. باز هم، این در بحث مسئولیت پذیری قرار می گیرد، اما همچنین می تواند منجر به تشخیص های نادرست و دوره های درمانی شود که می تواند خطرناک باشد.

اساساً هوش مصنوعی به همه بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی سود می‌رساند، اما در عین حال نیاز به نظارت دقیق توسط انسان‌ها دارد تا بهترین بهره را از آن ببرند. هوش مصنوعی نمی‌تواند جایگزین متخصصان پزشکی شود، اما می‌تواند مکمل تمرین آن‌ها باشد، فرآیندی بسیار ساده‌تر ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که بیماران به‌طور مؤثرتر و مؤثرتر درمان می‌شوند.

توسط اسکات روپ هوش مصنوعی در مراقبت های بهداشتی



Source link