حقایق دارویی ضد چاقی – زنان سالم



بررسی پزشکی توسط هالی لوفتون، MD

تا همین اواخر، چاقی به عنوان یک انتخاب سبک زندگی در نظر گرفته می شد، اما در واقع یک بیماری مزمن و پیچیده است. و بسیاری از افراد مبتلا به چاقی به گزینه های درمانی برای کمک به مدیریت آن نیاز دارند.

تا به حال، احتمالاً در اخبار یا با دنبال کردن اپرا در رسانه های اجتماعی، نام داروهای ضد چاقی (AOMs) را شنیده اید. این داروها بیش از یک دهه است که وجود دارند، اما مطالعات نشان می‌دهد که آخرین نسخه‌های تزریقی (Wegovy و Zepbound) به افراد کمک می‌کند وزن بیشتری نسبت به تغییرات سبک زندگی به تنهایی کاهش دهند و به افراد کمک می‌کنند وزن خود را در طول زمان مدیریت کنند. این به کاهش خطر بیماری های جدی از جمله بیماری قلبی – قاتل شماره یک زنان در ایالات متحده – و دیابت نوع 2 کمک می کند.

ممکن است شنیده باشید که مردم در مورد Ozempic و Mounjaro به عنوان AOM نیز صحبت می کنند. با این حال، این داروها که به ترتیب دارای ماده فعال مشابه Wegovy و Zepbound هستند، از نظر فنی AOM نیستند. آنها برای درمان دیابت توسط FDA تایید شده اند، اما از آنجایی که کاهش وزن یک عارضه جانبی رایج است، گاهی اوقات برای این منظور خارج از برچسب تجویز می شوند.

اگر شما یا شخصی که می شناسید علاقه مند به گرفتن AOM هستید، در اینجا چیزی است که باید بدانید.

داروهای ضد چاقی چیست؟

AOM ها داروهایی هستند که به افراد در کاهش وزن و مدیریت وزن کمک می کنند.

چندین AOM مورد تایید FDA برای مدیریت طولانی مدت وزن وجود دارد. این شامل:

  • سماگلوتاید (نام های تجاری: Wegovy، Rybelsus)
  • تیرزپاتید (نام تجاری: Zepbound)
  • Orlistat (نام های تجاری: Alli، Xenical)
  • فنترمین توپیرامات (نام تجاری: Qsymia)
  • نالترکسون-بوپروپیون (نام تجاری: Contrave)
  • لیراگلوتاید (نام های تجاری: Victoza و Saxenda)
  • Setmelanotide (نام تجاری: Imcivree)

AOM های کوتاه مدت مانند فنترمین نیز ممکن است به عنوان بخشی از برنامه مدیریت بیماری چاقی تجویز شوند.

داروهای ضد چاقی چگونه عمل می کنند؟

هر AOM برای کمک به کاهش وزن و حفظ وزن سالم متفاوت عمل می کند. برخی به شما کمک می کنند حتی اگر کمتر غذا می خورید احساس سیری کنید یا به طور کلی به شما کمک می کنند کمتر احساس گرسنگی کنید. به عنوان مثال، سماگلوتید مانند هورمونی به نام پپتید-1 شبه گلوکاگون (GLP-1) عمل می کند که به کند شدن هضم کمک می کند و به مغز سیگنال می دهد که سیر شده اید. این دارو به ویژه برای افرادی که “صدای غذا” یا افکار وسواسی در مورد غذا را تجربه می کنند که می تواند منجر به پرخوری شود می تواند مفید باشد.

AOM ها همچنین می توانند جذب چربی را برای بدن دشوارتر کنند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.

برای یافتن AOM مناسب برای خود، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود (HCP) در مورد سابقه پزشکی خود و آنچه که باید بدانید، از جمله هزینه آن صحبت کنید.

بخوانید: بیمه سلامت 101: نحوه انتخاب بیمه درمانی در زمانی که با چاقی زندگی می کنید >>

چه کسانی می توانند داروهای ضد چاقی مصرف کنند؟

اگر با شاخص توده بدنی (BMI) 27 یا بالاتر زندگی می کنید و حداقل یک بیماری مرتبط با وزن خود دارید، مانند فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و آپنه انسدادی خواب، ممکن است کاندیدای AOM باشید.

توجه به این نکته مهم است که BMI معیار کاملی برای سلامت افراد نیست و هرکسی که BMI بالاتری دارد برای AOM مناسب نیست. BMI یک ابزار غربالگری و تنها یکی از عواملی است که قبل از مصرف دارو باید در نظر گرفته شود.

شاخص توده بدنی شما اندازه گیری چربی بدن شما بر اساس قد و وزن است. دستورالعمل های فعلی CDC BMI:

BMI

وضعیت وزن

زیر 18.5

کمبود وزن

18.5 – 24.9

وزن متناسب

25.0 – 29.9

اضافه وزن

30.0 و بالاتر

چاقی

داروی ضد چاقی چقدر طول می کشد تا اثر کند؟

اکثر مردم در عرض سه ماه پس از شروع AOM کاهش وزن را مشاهده می کنند. هر فرد متفاوت است، اما اگر بعد از سه ماه وزن کم نکردید، با HCP خود در مورد آزمایش یک داروی متفاوت صحبت کنید.

تحقیقات نشان می دهد که برخی از افرادی که AOM مصرف می کنند 10٪ یا بیشتر از وزن اولیه خود را در طول سه ماه اول از دست می دهند. و از دست دادن تنها 5٪ تا 10٪ از وزن بدن شما می تواند به کاهش فشار خون، قند خون و بهبود سلامت کلی در هنگام زندگی با چاقی

خطرات مصرف داروهای ضد چاقی چیست؟

تحقیقات در مورد اثرات طولانی مدت مصرف AOM ادامه دارد. اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشید که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

شایع ترین عوارض جانبی AOM ها عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • استفراغ
  • یبوست
  • سرگیجه
  • بیخوابی
  • حملات سردرد
  • خستگی

چه مدت باید از داروهای ضد چاقی استفاده کنید؟

از آنجایی که چاقی یک بیماری مزمن مادام العمر است، AOM ها به عنوان داروهای طولانی مدت در نظر گرفته شده اند و ممکن است لازم باشد مادام العمر روی آنها بمانید. مدت زمانی که هر فرد باید در AOM بماند تصمیمی است که باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود بگیرید. افراد زیادی از این داروها برای آماده شدن برای فصل ساحل استفاده می کنند، اما این استفاده مورد نظر یا تایید شده آنها نیست و کمبودهایی را برای افرادی که واقعا به آنها نیاز دارند ایجاد کرده است.

اگر باردار هستید می توانید داروهای ضد چاقی مصرف کنید؟

اگر قصد بارداری دارید یا اگر باردار هستید، نباید AOM مصرف کنید زیرا برخی از داروها ممکن است به جنین آسیب برساند. برخی از تولیدکنندگان دارو توصیه می کنند که AOM را حداقل دو ماه قبل از بارداری متوقف کنید.

اما یک پیچ وجود دارد: اگر AOM مصرف می کنید، ممکن است احتمال بارداری شما بیشتر باشد. این ممکن است به چند دلیل رخ دهد از جمله:

  • برخی از AOM ها باعث کاهش اثربخشی قرص های ضد بارداری می شوند. اگر داروی GLP-1 مصرف می کنید، تاخیر در هضم ممکن است بر ضد بارداری خوراکی شما تأثیر بگذارد. می‌توانید با روش‌های بازدارنده مانند حلقه، IUD و کاندوم محافظت کنید.
  • کاهش وزن ممکن است به تقویت باروری کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی با اضافه وزن یا چاقی می‌تواند بر تخمک‌گذاری – آزادسازی تخمک‌ها – و دوره‌های منظم عادت ماهانه تأثیر بگذارد که بر توانایی شما برای باردار شدن تأثیر می‌گذارد.

چه چیز دیگری باید در مورد داروهای ضد چاقی بدانید؟

اگر برای شما AOM تجویز شده است، بیمه شما ممکن است دارو را پوشش ندهد، بنابراین مهم است که قبل از حرکت با بیمه‌گر خود مشورت کنید. در غیر این صورت، ممکن است به دنبال هزینه بسیار گران قیمتی در ماه باشید. با HCP خود در مورد AOM صحبت کنید که ممکن است هم برای سلامتی و هم برای بودجه کلی شما بهترین باشد.

از مقالات سایت شما

مقالات مرتبط در سراسر وب



Source link